لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۵

سیل و آب‌گرفتگی در ۱۵ استان؛ آماده‌باش وزارت نیرو در چهار استان


طغیان رودخانه در ایران
طغیان رودخانه در ایران

در پی بارندگی‌های شدید ۱۵ استان ایران دچار سیل و آب‌گرفتگی شده است وزارت نیرو نیز در چهار استان اعلام آماده‌باش داده است.

خور «بردستان» در استان بوشهر بر اثر بارندگی شدید طغیان کرده٬ سیل ۱۵ استان ایران را در برگفته و وزارت نیرو در چهار استان اعلام آماده‌باش داده است.

خبرگزاری صدا و سیما روز یکشنبه ششم فروردین گزارش کرده که در پی بارندگی شدید در جنوب استان بوشهر٬ خور «بردستان» در شهرستان «دیر» طغیان کرده است.

حمزه اعتماد٬ فرماندار «دیر» اعلام کرده بر اثر طغیان این خود به پنج روستا خسارت فراوانی وارد شده و تاکنون یک نفر نیز جان خود را از دست داده است.

اواخر اسفندماه گذشته نیز بارش شدید باران همراه با طوفان و طغیان شدید آب دریا در بندر «دیر» از توابع استان بوشهر خسارت مالی و چند مصدوم در این شهرستان برجا گذاشته بود.

استان بوشهر یکی از ۱۵ استانی است که براساس گزارش رسانه‌ها در ایران بر اثر شدت بارندگی دچار سیلو آبگرفتگی شده است.

شاهین فتحی٬ معاون عملیات سازمان امداد و نجات اعلام کرده که علاوه بر آب‌گرفتگی٬ طوفان نیز چهار شهر بوشهر، دیلم، گناوه و دشتستان را درنوردیده است.

فتحی افزوده طی دو روز گذشته استان‌های ایلام،، تهران، خراسان جنوبی، رضوی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، کرمان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، هرمزگان و یزد هم متأثر از سیل و آب‌گرفتگی شده‌اند.

وی همچنین از وقوع برف و کولاک در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، کرمان، قزوین، گیلان، لرستان و مازندران خبر داده است.

میثم جعفرزاده٬ مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو هم اعلام کرده در استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان و جنوب استان کرمان اعلام آماده باش داده شده است.

جعفرزاده افزوده که این استان‌ها روزهای یکشنبه و دوشنبه (ششم و هفتم فروردین) در معرض بارندگی و سیلاب قرار دارند.

این مقام مسئول همچنین از سرریز سد‌های «جیرفت»، «بافت»، «سیرجان» و «نسا» در استان کرمان در پی شدت بارندگی خبر داده است.

بارندگی چند روز اخیر در استان کرمان هم موجب طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیلاب در برخی مناطق این استان شده است.

علی گنج کریمی٬ مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان از حضور بیش از ۱۰ تیم امدادی در منطقه «جازموریان» در پنجمین روز از عملیات امداد و نجات سیل زدگان این منطقه خبر داده است.

تالاب «جازموریان» که پس از سال ها خشکسالی به تازگی بر اثر بارندگی‌های اخیر٬ آب در آن جریان پیدا کرد در ۹۰ کیلومتری و ۱۱۰ کیلومتری شهرستان‌های «قلعه گنج» و «رودبارجنوب» قرار دارد.

براساس اعلام مقام‌های مسئول در حال حاضر ٩٨ تیم عملیاتی شامل ٤٢٣ امدادگر و نجاتگر در امدادرسانی به سیل و آبگرفتگی ۱۵ استان کشور فعال هستند و تاکنون به هزاران نفر امدادرسانی کرده و صد‌ها نفر را اسکان اضطراری داده‌اند.

XS
SM
MD
LG