لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۳

ایران به خاطر تحریم‌ها به «واردات دارو از هند» روی آورده است


سایت اینترنتی صنعت داروسازی هند، فارمابیز، گزارش داده است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در جستجوی واردات ۲۸ قلم دارو از هند است.

به گزارش روز پنجشنبه، ۱۴ دی خبرگزاری بلومبرگ از سایت فارمابیز، وزارت بهداشت ایران مایل به واردات داروهای تزریقی، کپسول و محلول‌ها از هند است و در این راستا یک هیات ۲۶ نفره هندی ماه گذشته برای ارزیابی و مذاکره فرصت‌های صادرات دارو به ایران سفر کرده است.

این خبر که در سایت فارمابیز منتشر شده است فهرست تمامی داروهایی که ایران مایل به وارد کردن از هند است با جزئیات کامل منتشر شده است. این سایت، نتیجه مذاکرات هیات هندی با ایران را برای صنعت داروسازی هند موفقیت‌آمیز خوانده است.

بلومبرگ می‌نویسد که رسول خضری، عضو کمیته بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ایران در ماه نوامبر گفته است که به خاطر تحریم‌ها تنها چند بانک انگشت شمار در جهان وجود دارد که حاضر به قبول نقل و انتقالات مالی برای خرید دارو توسط ایران باشند؛ موضوعی که باعث کمبود داروهای وارداتی شده است.

همچنین حسینعلی شهریاری رئیس کمیته بهداشت و درمان مجلس ۱۰ نوامبر اعلام داشت که قیمت داروهای مصرفی پزشکی بصورت جهشی افزایش یافته است، به گونه‌ای که به خاطر کاهش ارزش واحد پول ایران بطور متوسط قیمت داروهای مصرفی پزشکی ۲۴۵ درصد افزایش یافته است.

ارزش پول ایران، ریال، بخاطر تحریم‌های غرب و سخت شدن دسترسی ایران به ارز صادرات نفتی همچنین کاهش حجم صادرات نفت خام، از ماه اوت تا به حال تا ۴۰ درصد افت داشته است.

بلومبرگ می‌نویسد که این موضوع باعث شد که مرضیه وحید دستجردی وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اواخر سال گذشته هشدار بدهد که در صورت عدم یاری دولت، افزایش قیمت برخی اقلام دارویی اجتناب ناپذیر است. خانم دستجردی به شدت نسبت به عدم تخصیص ارز کافی دارو با نرخ دولتی انتقاد کرده بود. آقای احمدی‌نژاد خانم دستجردی را هفته گذشته از کار برکنار کرد.

برکناری خانم وحید دستجردی که نخستین وزیر زن تاریخ دولت‌های جمهوری اسلامی ایران بود، پس از آن صورت گرفت که وی در ماه‌های اخیر از نحوه تخصیص ارز به بخش دارو به شدت انتقاد کرد و گفت که ارز این بخش صرف واردات لوازم آرایشی و سایر موارد شده است.

وی در آخرین انتقادهای خود که روز ۲۴ آذرماه بیان کرد گفت که «از نظر ما دارو و ملزومات پزشکی باید اولویت‌های ۲ و ۳ باشند ولی هم اکنون اولویت‌های ۷ و ۸ را دارند و متاسفانه برخی کالا‌ها مانند زین اسب در اولویت‌های بالا‌تر مثلا اولویت ۵ یا ۴ قرار داده شده‌اند».
XS
SM
MD
LG