لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

اوپک: ایران تولید نفت خود را ۳۲ هزار بشکه افزایش داد


سازمان کشورهای صادرکننده نفت در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود می‌گوید که ایران طی ماه گذشته میلادی روزانه ۳۲ هزار و ۳۰۰ بشکه به تولید نفت خام خود افزوده است.

بر اساس این گزارش، تولید نفت ایران در ماه ژوئیه به ۲ میلیون و ۸۶۱ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از ابتدای سال ۲۰۱۳ بوده است.

بر اساس گزارش اوپک، قیمت نفت خام سنگین ایران نیز طی این ماه نسبت به ماه قبل آن ۵ دلار کاهش یافته است. ایران نفت خام سنگین خود را در ماه ژوئیه به زیر ۵۵ دلار فروخته است.

افزایش نسبتاً چشمگیر تولید نفت ایران در ماه گذشته در حالی است که بر اساس بررسی خبرگزاری رویترز، صادرات نفت خام ایران نیز در همین ماه افزایش یافته است.

صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی در ماه گذشته نسبت به ژوئیه ۲۰۱۴ بیش از ۱۳ درصد افزایش یافته و به رقم یک میلیون و ۱۶۸ هزار بشکه در روز رسیده است.

در مجموع تولید نفت اوپک طی ماه گذشته بیش از ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و از مرز ۳۱٫۵ میلیون بشکه در روز گذشت، این در حالی است که چند ماه قبل ایران و ۱۱ عضو دیگر اوپک بر سر سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه ای این سازمان توافق کرده بودند.

اشباع بازار نفت و افزایش تولید نفت مازاد بر مصرف در جهان باعث شده است که قیمت‌های جهانی نفت از نیمه سال گذشته تاکنون به نصف کاهش یابد.

اخیراً توافق هسته‌ای ایران و نابسامانی در بازار سهام چین باعث افت هر چه بیشتر قیمت نفت شد، به‌طوری که بر اساس آمارهای سایت رسمی اوپک، قیمت سبد نفتی این سازمان هم‌اکنون حول ۴۷ دلار در نوسان است، در حالی که این رقم در نیمه اول سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰۸ دلار بود.

این سازمان می‌گوید که نیاز به نفت اوپک در سال جاری روزانه ۲۹ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه است، به عبارتی کشورهای عضو اوپک هم‌اکنون روزانه بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بیشتر از نیاز بازار تولید نفت دارند.

برای سال آینده نیز نیاز به نفت اوپک ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه خواهد بود.

با این حال اوپک پیش‌بینی خود از نیاز به نفت در بازارهای جهانی را افزایش داده و می‌گوید که برای سال جاری انتظار می‌رود که مصرف روزانه نفت ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه افزایش یابد که این رقم ۹۰ هزار بشکه بیشتر از پیش‌بینی ماه گذشته اوپک است.

برای سال جاری انتظار می‌رود که نیاز به مصرف روزانه نفت ۹۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه باشد.

برای سال آینده این رقم انتظار می‌رود که به کمی بیشتر از ۹۴ میلیون بشکه در روز برسد.

اوپک می‌گوید که رشد اقتصاد جهانی برای سال جاری ۳٫۲ درصد و برای سال ۲۰۱۶ حدود ۳٫۵ درصد ارزیابی می‌شود.

XS
SM
MD
LG