لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۲

بهمنی: کشورها زیر بار تحریم بانک مرکزی ایران نمی‌روند


محمود بهمنی
محمود بهمنی
محمود بهمنی، رییس بانک مرکزی ایران در واکنش به تلاش آمریکا برای تحریم این بانک، با «غیر عادلانه» و «غیر منطقی» خواندن این اقدام گفت، کشورهای جهان و نهادهای مالی بین‌المللی زیر بار چنین تحریمی نخواهند رفت.

آقای بهمنی روز شنبه در این باره گفت: «بانک مرکزی در تمام دنیا مستقل و جدای از دولت است و اگر این چنین تصمیمی گرفته شود یک تصمیم غیرعادلانه و غیر منطقی قلمداد خواهد شد.»

محمود بهمنی با اشاره به اتهام «توطئه ترور» سفیر سعودی در خاک آمریکا که واشینگتن آن را به ایران نسبت داده، گفت: «اگر به اسم این که می‌خواسته یک اتفاقی بیفتد و به دروغ می‌خواستند یک تروری رخ دهد بگویند ما بانک مرکزی را تحریم کنیم، اصلا این موضوع چه ارتباطی به آن یکی دارد. بانک مرکزی در تمام دنیا مستقل است و اصلا جدای دولت و این مسائل محسوب می‌شود.»

گرچه پس از طرح علنی «توطئه ترور» سفیر سعودی شماری از مقام‌ها و قانونگذاران آمریکایی از تلاش واشینگتن برای تحریم بانک مرکزی ایران سخن گفتند، اما ۱۸ مرداد امسال بود که بیش از ۹۰ سناتور آمریکایی، در نامه‌ای به باراک اوباما از وی خواستند تحریم بانک مرکزی ایران را به خاطر ادامه برنامه هسته‌ای‌اش در دستور کار خود قرار دهد.

در این نامه با اشاره به آخرین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این سناتورها از برنامه اتمی ایران ابراز نگرانی کرده و تصریح کرده‌اند: «ما باید فشار اقتصادی را بر این رژیم افزایش دهیم و به نظر ما ایالات متحده بهتر است یک راهبرد فراگیر در پیش بگیرد و بانک مرکزی ایران را تحریم کند.»

این سناتورها خطاب به رئیس جمهوری آمریکا در ادامه نوشته‌اند که تحریم بانک مرکزی ایران در دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، طرفداران بسیاری دارد.

سناتور جمهوری‌‌خواه، مارک کیرک، پیش از این گفته بود کاخ سفید اگر به تحریم‌ بانک مرکزی ایران اقدام نکند، کنگره آمریکا قانونی را در این مورد به تصویب خواهد رساند.

اما در هفته گذشته و پس از طرح اتهام ترور سفیر سعودی، دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت، واشینگتن در تلاش است کشورهای مختلف را برای اقدام مشترک علیه بانک مرکزی ایران قانع کند.

تحریم احتمالی بانک مرکزی از آن رو حائز اهمیت است که این بانک تسهیلات مالی مربوط حوزه نفت و انرژی را تامین می‌کند و تحریم می‌تواند حتی بر بهای نفت نیز تاثیر داشته باشد.

حتی پیش از گسترش تحریم‌های آمریکا به بانک مرکزی، کشورهایی چون هند و کره جنوبی در پرداخت وجوه خرید نفت از ایران دچار مشکل شده‌اند.

تحریم بانک مرکزی انتقال وجوه واردات و صادرات ایران را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

روز شنبه مسعود دانشمند، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، نسبت به تحریم بانک مرکزی هشدار داد و گفت این اقدام می‌تواند «ضربه محکمی» بر اقتصاد کشور تحمیل کند؛ وی از مسئولان کشور خواست که «بیش از هر چیز به مصلحت اقتصاد کشور بیاندیشند.»

پیش از این جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت هم گفته بود اگر تحریم بانک مرکزی ایران عملی شود «بحث خیلی جدی‌تر خواهد شد»، چراکه به گفته او «کلیه معاملات مربوط به صادرات و واردات، فاینانس‌ها و سایر امور تا حدودی دچار مشکل می‌شود.»

با این حال روز شنبه، محمود بهمنی، ابراز خوشبینی کرد، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول و سازمان ملل زیر بار تحریم بانک مرکزی نخواهند رفت.

وی گفت: «این موضوع یک بحث سیاسی است و از این بحث سیاسی قطعا خیلی کشورها تبعیت نمی‌کنند و این یکی از مواردی می‌شود که تحریم آن موفقیت‌آمیز نخواهد بود.»
XS
SM
MD
LG