لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

چالش تازه نتانیاهو؛ سازمان رادیو و تلویزیون


بنیامین نتانیاهو رهبر حزب حاکم لیکود
بنیامین نتانیاهو رهبر حزب حاکم لیکود

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند، سرنوشت دولت ائتلافی این کشور به ملاقاتی بستگی دارد که یکشنبه ششم فروردین میان نخست‌وزیر و وزیر دارایی این کشور انجام می‌شود.

بر اساس گزارش رسانه‌ها، «التهاب زیادی» در صحنه سیاسی اسرائیل با توجه به انتظارات از این ملاقات به‌وجود آمده است.

بر اساس این گزارش‌ها، بنیامین نتانیاهو رهبر حزب حاکم لیکود از موشه کاخلون وزیر دارایی و رهبر حزب «کولانو» خواسته است، نظر او را در مورد جلوگیری از انحلال سازمان ملی رادیو و تلویزیون اسرائیل بپذیرد.

اما رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند، نتانیاهو یکشنبه پیش از ملاقات با وزیر دارایی، به سایر وزیران در یک نشست گفت، نشانه‌ای از آمادگی آقای کاخلون برای «نرمش» به آگاهی او نرسیده است.

بحران بر سر دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو ده روز پیش شدت گرفت؛ نتانیاهو برای کاخلون شرط گذاشت که اگر موضع او را در مخالفت با برپایی سازمان رسانه‌ای جدیدی به جای سازمان ملی رادیو و تلویزیون نپذیرد، انتخابات زود هنگام پارلمانی برگزار شود.

اما وزیر دارایی هفته گذشته با رد شرط تعیین شده از سوی نخست‌وزیر، گفت قانون مصوب در مجلس، در مورد برپایی سازمان رسانه‌ای جدید و انحلال سازمان ملی رادیو و تلویزیون باید عملی شود.

طبق قانون، دهم اردیبهشت، ۳۰ آوریل، سازمان ملی رادیو و تلویزیون باید پایان کار خود را اعلام کند تا همان روز فعالیت رسمی سازمان جدید آغاز شود.

سازمان جدید رسانه‌ای دولت را متهم می کند که می‌خواهد در کار تشکیل آن اعمال نفوذ کند.

اما نتانیاهو گفته است، از قانون مصوب ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۴ در کنست، که یک «اشتباه» بوده، «پشیمان» است.

این در حالی است که از زمان تصویب قانون، بخش‌های بزرگی از سازمان ملی رادیو و تلویزیون اسرائیل با فروپاشی روبرو شده و تقریبا نیمی از نیروی آن کناره‌گیری کرده‌اند.

از بعد از تصویب قانون تابستان ۲۰۱۴، مقدمات برپایی سازمان جدید نیز در جریان بوده و این سازمان صدها نیرو را استخدام کرده و بودجه زیادی نیز هزینه کرده است.

حامیان دولت نیز سازمان جدید را متهم می‌کنند که از نیروهای به‌شدت چپ‌گرا و ضددولت استفاده کرده است.

سیاستمداران مخالف حزب حاکم لیکود و بسیاری از رسانه‌های اسرائیل که حامی مخالفان سیاسی نتانیاهو هستند، از سازمان جدید پشتیبانی می‌کنند.

اما نیر برکات شهردار بیت‌المقدس(اورشلیم) گفته است، بی‌کار شدن هزار و دویست کارمند سازمان ملی رادیو و تلویزیون به معنی بیرون رفتن آنها همراه با خانواده‌هایشان از این شهر است و این امر ضربه بزرگی به حضور خانواده‌های متوسط و فرهنگی در این شهر محسوب می‌شود.

هزار و دویست نیروی باقی مانده در سازمان ملی رادیو و تلویزیون اسرائیل، نظر به مقطع حساس سرنوشت کار خود، در روزهای اخیر در هوای سرد شب‌ها همراه با فرزندان خود در برابر خانه نخست‌وزیر، وزیر دارایی تظاهرات می‌کنند.

گویندگان، برنامه‌سازان، گزارشگران و نیز نیروهای فنی بسیاری از سازمان ملی رادیو و تلویزیون که در معرض بی‌کار شدن قریب‌الوقوع هستند، می‌گویند سازمان جدید به جای استخدام آنها، نیروهای دیگری را به کار گرفته است.

کار بخش‌هایی از سازمان ملی رادیو و تلویزیون در روزهای گذشته به‌خاطر برخی اعتصاب‌های کارمندان نگران آن با اخلال روبرو بوده است.

سازمان ملی رادیو و تلویزیون اسرائیل، ده سال پیش از استقلال کشور اسرائیل، کار خود را آغاز کرده و سابقه‌ای هشتاد ساله دارد.

XS
SM
MD
LG