لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

لغو مناظره زنده نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری؛ حسن روحانی خواستار تجدیدنظر شد


مناظره زنده انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲
مناظره زنده انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲

وزارت کشور اعلام کرد با تصمیم کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری مناظره‌های انتخاباتی به‌صورت ضبط‌شده پخش می‌شود؛ تصمیمی که حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران بلافاصله به آن واکنش نشان داد و خواستار بازنگری در آن شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور، روز پنجشنبه ۳۱ فروردین با اشاره به برگزاری جلسه «کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری» گفت: «با تصویب کمیسیون مقرر شد مناظره‌های انتخاباتی نامزدها به صورت ضبط شده و گفت‌و‌گوهای تلویزیونی به صورت زنده پخش شود».

با این که از مجموع پنج تن از اعضای این کمیسیون، دو نفر عضو دولت هستند، سایت‌های وابسته به اصولگرایان دولت را متهم کرده‌اند که به نفع حسن روحانی است که مناظره‌ها ضبط‌ شده پخش شود.

به گفته سخنگوی وزارت کشور، محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، علی عسکری رییس سازمان صداوسیما، احسان قاضی‌زاده‌هاشمی نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما، نماینده شورای نگهبان و مسئولان ستاد انتخابات کشور در آن حضور داشتند.

از طرف دولت نیز وزیر کشور یا نماینده تام‌الاختیار او و دبیر هیات اجرایی مرکزی انتخابات در این کمیسیون حضور دارند.

سخنگوی وزارت کشور همچنین گفت مطابق مصوبه این کمیسیون موضوعاتی که نامزدها در مناظره‌ها و گفت‌وگوها نمی‌توانند به آنها بپردازند نیز مشخص شده است.

در همین حال حسن روحانی که به استان فارس سفر کرده است، اندکی پس از اعلام این تصمیم خواستار بازنگری در آن شد.

وی با ابراز امیدواری در تجدیدنظر در این تصمیم گفت: «حامی آزادترین شیوه در مناظرات هستیم که مردم بهتر انتخاب کنند».

پیشتر علیرضا زاکانی یکی از ثبت‌نام کنندگان اصولگرا برای نامزدی ریاست‌جمهوری در نامه‌ای به عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور این تصمیم را به نفع حسن روحانی دانسته بود.

عزت‌الله ضرغامی، رییس سابق صداوسیما و عضو هیات مرکزی تشکل اصولگرای جمنا نیز گفته بود امیدوار است که مشاوران روحانی، رییس‌جمهوری را از مناظره مستقیم منصرف نکنند.

مهرداد بذرپاش نماینده سابق اصولگرای مجلس نیز مناظره‌های ضبط شده را «یک امتیاز تمام و کمال برای دولت» عتوان کرده بود.

ابراهیم رئیسی یکی دیگر از نامزدهای اصولگرا نیز اعلام کرد ترجیحش حضور در مناظره زنده است.

محمدباقر قالیباف هم که نامزد ریاست‌جمهوری است ابراز امیدواری کرد کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات با درخواست عمومی برای برگزاری مناظره‌های آزاد و زنده موافقت کند.

مناظره‌های زنده تلویزیونی در سال ۱۳۸۸ به یکی‌ از جنجالی‌ترین مناظره‌های پس از انقلاب تبدیل شد. محمود احمدی‌نژاد در این مناظره‌ها هنگامی که مقابل رقبایش قرار می‌گرفت تهدید به افشاگری می‌کرد. «بگم‌بگم‌»های محمود احمدی‌نژاد و تهدید به افشاگری علیه زهرا رهنورد از جمله مواردی است که از این مناظره‌ها بیشتر به خاطر آورده می‌شود.

این تجربه باعث شد تا مناظره‌های ریاست‌جمهوری سال ۹۲ به صورت دسته‌جمعی و مانند مسابقات تلویزیونی برگزار شود به طوری که نامزدها وقت زیادی برای صحبت کردن نداشته باشند.

علی عسکری، رییس صداوسیما، هم که خود عضو «کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری» است، گفته که با وجود «اصرار» صداوسیما بر پخش زنده، این کمیسیون رای به پخش مناظره‌های ضبط شده داد. او نیز ابراز امیدواری کرد این کمیسیون در تصمیم خود تجدیدنظر کند.

کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری هنوز به درخواست نامزدها واکنش نشان نداده است.

واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی

خبر منتفی شدن پخش زنده مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بحث‌های زیادی نیز در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است. مخالفان این تصمیم در هر دو جبهه دولت و مخالفان آن، با استدلال‌های خود سعی دارند تا تقصیر را متوجه طرف دیگر کنند.

یکی از کاربران با نام «مهدی» در توئیتر نوشته است: «با رویه‌ای که صداوسیما در قبال روحانی داره این قطعا به سود رقباش خواهد بود».

کاربر دیگری به نام «قاوف» گفته که «امسال مناظرات هم قرار نیست به صورت زنده پخش بشه؛ جای روحانی بودم تن به سانسور صدا و سیما نمی‌دادم و شرکت نمی‌کردم».

یک کاربر هم تاکید کرده که «برعکس روحانی، (ابراهیم) رییسی به لحاظ سخنوری خیلی ضعیف هست و میدونن به راحتی تو مناظره‌ها محو میشه/ این جور مهندسی اوضاع واقعا منو می‌ترسونه».

مخالفان دولت حسن روحانی نیز در این زمینه فعال بوده‌اند و از جمله کاربری به نام «محمدعلی میرابراهیمی» تقصیر را متوجه دولت یازدهم دانسته و توئیت کرده که «با فشار دولت به صدا و سیما، مناظرات به صورت ضبط شده پخش می‌شود تا دولت از زیر بار پاسخگویی به عملکرد تقریبا هیچش شانه خالی کند».

کاربر دیگری به نام «مرتضی روحانی» نیز این خط را دنبال کرده و نوشته است: «هر کاندیدای اصولگرایی که پایش را در استودیوی مناظره مرده بگذارد برای شخص من مصداق تام شریک دزد و رفیق قافله است».

یک کاربر هم به طور کلی از این وضعیت انتقاد کرده و گفته که «جمهوری اسلامی؛ نظامی چنان شکننده که حتی به نامزدهای دستچین شورای نگهبان هم اعتماد نداره که مبادا در مناظره زنده حرفی علیه وضع موجود نزنند».

بیشتر کاربران نقطه قوت حسن روحانی در انتخابات سال ۹۲ را، نحوه حضور وی در مناظره‌های زنده تلویزیونی دانسته‌اند که دو جمله آن تاریخی شد؛ یکی اینکه خطاب به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، گفت: «من سرهنگ نیستم؛ حقوقدانم». دوم اینکه، وقتی قالیباف خطاب به روحانی گفت، «یادتون باشه من به شما عرض کردم بریم باهاشون (دانشجویان)حرف بزنیم»، او در پاسخ گفت «شما گفتی گازانبری بریزیم سرشون».

کاربر دیگری به امیرعلی مصفا، همه نامزدها را در این زمینه مورد خطاب قرار داده و توئیت کرده که «می‌تونیم تا مدت‌ها سر مقصر با هم گفت‌وگو کنیم، ولی از نظر من هر نامزدی به مناظره ضبطی اعتراض نکنه ریگی به کفش داره».

XS
SM
MD
LG