لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

مشاور رامنی: با پیروزی رامنی احتمال حمله اسرائیل به ایران کمتر می‌شود


به گفته یکی از مشاوران میت رامنی نامزد جمهوریخواهان آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اگر رامنی پیروز شود، احتمال حمله یکجانبه اسرائیل به ایران تضعیف خواهد شد.

دوو زاکهایم یکی از مشاوران یهودی میت رامنی در گفت‌و‌گویی با خبرنگاران، گفته است که آمریکا باید بار دیگر اعتماد اسرائیل را که در دوران باراک اوباما مخدوش شده بود، کسب کند و زمانی که اسرائیل دوباره بتواند به آمریکا اعتماد کند، از احتمال حمله یکجانبه اسرائیل به ایران کاسته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای زاکهایم پنجشنبه بیستم مهر در گفت‌و‌گو با خبرنگاران امور امنیتی در واشینگتن گفت که شکاف ایجاد شده میان اسرائیل و آمریکا در سال‌های اخیر سابقه نداشته و انتخاب رامنی تنش‌های این چهار ساله را از بین خواهد برد.

دوو زاکهایم که در دهه هشتاد میلادی در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان و پس از آن نیز در زمان ریاست جمهوری جرج بوش، از بلندپایگان پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، بوده است، این را نیز گفته است که کسی در نهادهای آمریکا حامی حمله یکجانبه اسرائیل به ایران نیست و برای رفع این احتمال، باید شکاف بوجود آمده بین واشینگتن و اورشلیم پر شود.

دوو زاکهایم
دوو زاکهایم
زاکهایهم به خبرگزاری فرانسه گفته است «اگر نمی‌خواهید که اسرائیلی‌ها با شتابزدگی، فکری را که می‌خواهند عملی کنند، نباید موجب اختلاف آمریکا با آنها شد».

به گفته این مشاور میت رامنی در امور سیاست خارجی، حرف نامزد جمهوریخواهان این است که باید اعتماد اسرائیل را بدست آورد؛ تحریم‌ها علیه ایران را شدت بخشد و «شکاف‌های کنونی در تحریم‌ها علیه ایران را از بین برد و شرایط واقع‌گرایانه‌ای بوجود آورد که نیازی نباشد که اسرائیل یا آمریکا به ایران حمله کنند».

نظر به انتخابات زود‌تر از موعد اصلی که این هفته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل آن را در کشور خود خبر داد، آقای زاکهایم گفته است که اگر بعد از انتخابات ماه ژانویه اسرائیل نتانیاهو دوباره نخست وزیر این کشور شود ولی همزمان اوباما نیز در مقام ریاست جمهوری آمریکا بماند، احتمال حمله اسرائیل به ایران تقویت خواهد شد.

مشاور یهودی میت رامنی این را نیز گفته است که در تمامی سال‌های اخیر سابقه نداشته است که یک رئیس جمهوری در آمریکا خدمت کند که کمترین اعتماد اسرائیلی‌ها را بدست آورده باشد و «این به خاطر این است که اوباما نتوانست مناسبات با اسرائیل را اداره کند».

مشاور میت رامنی در حالی از میزان کم اعتماد اسرائیلی‌ها به باراک اوباما سخن گفته است که شخصیت‌های اسرائیلی مخالف حمله نظامی یکجانبه این کشور به سایت‌های هسته‌ای ایران، و در صدر آنها شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل، همواره گفته‌اند که به باراک اوباما که بر لزوم جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی هسته‌ای نظامی تأکید کرده است، اعتماد کامل دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دوو زاکهایم این را نیز به خبرنگاران امنیتی در واشینگتن گفت که دولت اوباما نمی‌بایست که برای چین در خریدهای نفتی از ایران معافیت قائل می‌شد، و افزود «بیست کشور دیگر نیز هستند که از انواعی از مناسبات تجاری یکجانبه با ایران برخوردار هستند؛ امری که در چشم ایران ضعف به حساب می‌آید».

به گفته زاکهایم، رامنی در صورت رسیدن به ریاست جمهوری تحریم‌ها علیه ایران را به عنوان مجازات پیگیری ایران در برنامه هسته ای‌اش، سخت‌تر خواهد کرد.

این مشاور رامنی می‌گوید که در صورت پیروزی نامزد جمهوریخواهان، دولت آمریکا با اسرائیل خط مشترک قرمز را در برابر ایران تعیین خواهد کرد، که عبور ایران از این خط، به عملی شدن گزینه نظامی خواهد انجامید.

آقای زاکهایم دولت اوباما را نیز مورد انتقاد قرار داد که بنا به گفته وی، به زور می‌خواهد اسرائیل را وادار کند که ارزیابی‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا را در مورد برنامه هسته‌ای ایران بپذیرد.

وی گفت «ما در واقع داریم به اسرائیلی‌ها می‌گوییم که به ما تکیه کنید؛ ما بهتر می‌فهمیم که چه زمان ایران به بمب اتمی خواهد رسید».

این سخنان دوو زاکهایم اشاره به نطق ششم مهر بنیامین نتانیاهو در سازمان ملل است که گفت «با همه احترامی که برای نهادهای اطلاعاتی آمریکا داریم، نمی‌توان اعتماد کرد که این نهاد‌ها پی ببرند که ایران چه زمان از نقطه غیر قابل بازگشت در برنامه اتمی‌اش عبور خواهد کرد».

دوو زاکهایم این را نیز گفت که اسرائیل چگونه می‌تواند به ارزیابی اطلاعاتی آمریکا اعتماد کند در حالی که همین دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا بوده‌اند که همین به تازگی نتوانستند پیش بینی کند که کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی با چه حمله‌ای روبرو می‌شود یا نتوانستند که وقوع «بهار عربی» را پیش بینی کنند؟.

در حمله چند هفته پیش به کنسولگری آمریکا در لیبی کریس استیونز سفیر آمریکا کشته شد؛ ارزیابی‌های غلط نهادهای اطلاعاتی آمریکا حتی روز‌ها پس از آن ماجرا، اکنون به یک ماجرای بزرگ در آمریکا مبدل شده و جمهوریخواهان با توسل به آن، به دولت اوباما و سوزان رایس سفیر آمریکا در سازمان ملل حمله می‌کنند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شانزدهم آبان برگزار می‌شود و رئیس جمهوری بعدی این کشور در روز بیستم ژانویه، اول بهمن، کار خود را آغاز خواهد کرد؛ نتانیاهو نیز خواهان آن شده است که انتخابات اسرائیل سوم بهمن، بیست و دوم ژانویه، برگزار شود و همه شواهد از هم اینک به سود پیروزی دوباره نتانیاهو است.
XS
SM
MD
LG