لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

ابراهیمی: هنوز بر سر فهرست دعوت‌شدگان به کنفرانس سوریه توافق نشده است


اخضر ابراهیمی روز دوشنبه در سوییس
اخضر ابراهیمی روز دوشنبه در سوییس
اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه می‌گوید هنوز بر سر فهرست شرکت‌کنندگان در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به ژنو-۲، توافق نشده است.

سخنان ابراهیمی ساعاتی پس از آن مطرح شد که سخنگوی‌ بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرد کنفرانس ژنو-۲، ۲۲ ژانویه آینده (۲ بهمن) برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اخضر ابراهیمی دوشنبه ۴ آذر در کنفرانسی خبری در پاسخ به سئوالی که آیا ایران و عربستان سعودی در کنفرانس شرکت خواهند کرد، گفت: «تاکنون بر سر فهرست شرکت‌کنندگان توافق نشده است اما به طور حتم این دو کشور از شرکت‌کنندگان احتمالی هستند.»

قرار است ۲۹ آذرماه ابراهیمی با نمایندگان آمریکا و روسیه دیدار و گفت‌و‌گو کند.

مساله شرکت‌کنندگان در کنفرانس از زمان آغاز تلاش‌ها برای برگزاری آن مطرح بوده است. جمهوری اسلامی ایران هم‌پیمان و حامی نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است و عربستان سعودی، از مخالفان او حمایت می‌کند.

در حالی که اپوزیسیون سوریه به طور مطلق با حضور ایران در کنفرانس ژنو-۲ مخالفت می‌کند، آمریکا و همپیانان غربی‌اش می‌گویند، شرط حضور ایران پذیرش نتایج کنفرانس ژنو-۱ است که سال گذشته برای بررسی بحران سوریه برگزار شد.

در کنفرانس ژنو-۱ توافق شد که در سوریه دولتی موقت با اختیارات کامل به منظور انتقال سیاسی در این کشور، بر سر کار آید.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است که «انتقال سیاسی به معنی این است که بشار اسد شاید نقشی در آینده سوریه نداشته باشد.»

در مقابل دولت سوریه و روسیه بر ضرورت حضور ایران در کنفرانس ژنو-۲ تاکید می‌کنند. اخضر ابراهیمی هم در سفری که به تهران داشت، ایران را یکی از طرف‌های تاثیر گذار در بحران سوریه توصیف کرد که به طور طبیعی باید در کنفرانس حضور داشته باشد.

پس از اعلام زمان برگزاری کنفرانس ژنو-۲ خبرگزاری اینترفاکس به نقل از گنادی گاتیلوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گزارش داد که گفته است تاکنون توافقی بر سر دعوت ایران به کنفرانس صورت نگرفته است.

اخضر ابراهیمی در ادامه کنفرانس خبری خود بر تلاش خود برای آغاز «روند صلحی ثمر بخش و مثبت در سوریه از راه کنفرانس ژنو» تاکید کرد و گفت: «اکنون فرصتی به دست آمده که نباید آن را از دست داد.»

او با اشاره به اینکه «تمام مسائل و اختلاف‌ها در کنفرانس مطرح خواهد شد» از همه طرف‌های سوری خواست «بدون پیش شرط در کنفرانس حضور یابند».

ابهام در حضور دولت و اپوزیسیون سوریه در کنفرانس ژنو-۲ تاکنون زمان برگزاری آن را نامشخص کرده بود. هر دو طرف هر از چند گاهی پیش شرط‌هایی برای حضور مطرح می‌کردند. اپوزیسیون سوریه خواستار آن بود که کناره‌گیری بشار اسد از قدرت، محور مذاکرات در کنفرانس باشد. اختلاف و چند دستگی در اپوزیسیون سوریه یکی دیگر از موانع برگزاری آن بود.

اکنون و پس از اعلام زمان برگزاری کنفرانس ژنو-۲، هنوز دو طرف بحران سوریه موضع رسمی خود را درباره حضور یا عدم حضور در آن اعلام نکرده‌اند.

۳۲ ماه از بحران سوریه می‌گذرد و طی آن بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته شدند.
XS
SM
MD
LG