لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

تعلیق هزاران پلیس ترکیه از خدمت به اتهام ارتباط با کودتا


مقر پلیس ترکیه که از سوی کودتاچیان مورد حمله قرار گرفت
مقر پلیس ترکیه که از سوی کودتاچیان مورد حمله قرار گرفت

فرماندهی پلیس ترکیه روز سه‌شنبه، ۱۳ مهرماه، اعلام کرد که ۱۲ هزار و ۸۰۱ نفر از نیروهای پلیس در ارتباط با کودتای نافرجام این کشور و ارتباط با «شبکه فتح‌الله گولن» از کار معلق شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت ترکیه پس از آن دست به این اقدام زده است که وزارت کشور ترکیه در ارتباط با کودتا در میان نیروهای پلیس تحقیقاتی ترتیب داد.

روز دوشنبه نیز دولت ترکیه وضعیت فوق‌العاده در این کشور را به مدت سه‌ ماه دیگر تمدید کرد.

در بیانیه وزارت کشور ترکیه در ارتباط با تعلیق نیروهای پلیس آمده است از میان تعلیق‌شدگان، ۲۵۲۳ نفر، رئیس پلیس، بوده‌اند. پلیس ترکیه ۲۵۰ هزار پرسنل در استخدام خود دارد.

لینک مستقیم

پیش از این نزدیک به صد هزار نفر از پرسنل ارتش، کارمندان دولتی و پرسنل قضایی در روزهای پس‌ از کودتا از کار خود تعلیق یا برکنار شده‌اند. از سوی دیگر پس از کودتای نافرجام در حدود ۳۲ هزار نفر هم بازداشت شده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، هفته گذشته گفت که تمدید حالت فوق‌العاده به نفع کشور است، چرا که به گفته او به زمان بیشتری برای پیدا کردن افراد مرتبط با کودتا نیاز هست.

کودتای نافرجام ترکیه در ۱۵ ژوییه، تابستان گذشته، رخ داد و رجب طیب اردوغان گفته است که حتی ممکن است به بیش از یک سال وضعیت فوق‌العاده در کشور نیاز باشد.

در همین حال گروه‌های حقوق بشری در مورد بازداشت‌ها و سرکوب‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

گروهی از منتقدان رجب طیب اردوغان می‌گویند که وی کودتا را بهانه‌ای برای سرکوب مخالفان خود و تشدید مبارزه با شورشیان کرد و هواداران‌شان قرار داده است.

دولت ترکیه خواستار آن است که آمریکا فتح‌الله گولن را به خاطر اتهام هدایت کودتا به آنکارا استرداد کند.

فتح‌الله گولن از سال ۱۹۹۹ در پنسیلوانیا زندگی می‌کند و هرگونه دخالت در کودتا را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG