لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

روسیه تابلوهای نقاشی را به بریتانیا امانت می دهد


آثاری از ون گوگ، نقاش هلندی نیز در نمایشگاه لندن در معرض دید عموم قرار می گیرد.
آثاری از ون گوگ، نقاش هلندی نیز در نمایشگاه لندن در معرض دید عموم قرار می گیرد.

روسیه اعلام کرد تابلوهای نقاشی مورد درخواست بریتانیا برای شرکت در یک نمایشگاه بزرگ نقاشی را به این کشور ارسال خواهد کرد.



پیشتر روسیه از ارسال آثار هنری ای که به این کشور تعلق دارد، به یک نمایشگاه بسیار بزرگ نقاشی در بریتانیا که به هنر روسیه و تاثیر آن بر هنر مدرن اختصاص دارد، خودداری کرده بود.

در اوایل دسامبر روسیه اعلام کرد: تابلوهای مورد نظر که آثاری از هنرمندان هلندی و فرانسوی نظیر ون گوگ و ماتیس را هم در بر می گیرد، برای ارائه در نمایشگاه رویال آکادمی هنر در لندن امانت نخواهد داد.


این اقدام مسکو روابط متشنج روسیه و بریتانیا را به مرحله تازه ای کشاند و انتقاداتی را در بریتانیا برانگیخت.


یک مقام فرهنگی روسیه گفته است: این کشور ترس داشت که این آثار با رای دادگاه به صاحبان آنها پیش از توقیف شان در جریان انقلاب روسیه در سال ۱۹۱۷بازگردانده شود.


روابط روسیه و بریتانیا پس از قتل یکی از مخالفان دولت روسیه در لندن، دچار بحران شد و برخی کارشناسان مشکلات پیش آمده در ارسال این آثار را ناشی از این امر می دانند.

روسیه اعلام کرد که با تضمین بریتانیا برای عدم توقیف این آثار، نقاشی ها را به این کشور ارسال خواهد کرد.


روز یکشنبه وزیر فرهنگ بریتانیا، دستوری را برای «تضمین عدم توقیف» آثاری که از خارج کشور قرض گرفته می شوند، صادر کرد و این در حالی بود که پیشتر بریتانیا به روسیه اعلام کرده بود مشکلی در این زمینه وجود ندارد.


سخنگوی آژانس فرهنگی روسیه ضمن تائید فرستادن این آثار به بریتانیا گفت:« هر دو کشور سعی دارند که این نمایشگاه سر موعد مقرر برگزار شود.»


چارلز سامارز اسمیت، رییس رویال آکادمی هنر گفت: انتظار می رود آژانس هنری روسیه، این آثار را روز هشتم ژانویه که این قانون اجرایی می شود، به لندن ارسال کند.


این تابلوها هم اکنون در آلمان هستند و از چهار ماه پیش در یک نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته اند.


روابط روسیه و بریتانیا پس از قتل یکی از مخالفان دولت روسیه در لندن، دچار بحران شد و برخی کارشناسان مشکلات پیش آمده در ارسال این آثار را ناشی از این امر می دانند.


روسيه قرار است ۱۲۰ اثر هنری را برای نمايشگاه «از روسيه: شاهکارهای هنری فرانسه و روسيه از ۱۸۷۰ تا ۱۹۲۵»که روز ۲۶ ژانويه در رويال آکادمی هنر لندن افتتاح می شود، ارسال کند.


سایت رسمی رویال آکادمی با درج خبر قانون جدید درباره تضمین توقیف نشدن آثاری که گالری ها از آن سوی مرزها امانت می گیرند، اعلام کرده است که نمایشگاه در موعد مقرر برپا خواهد شد.


این نمایشگاه به آثاری اختصاص دارد که از موزه های روسیه به امانت گرفته می شود و هدف برگزار کنندگان «بررسی تاثیر نقاشان روسی بر هنر مدرن» است.


این نمایشگاه در چهار بخش برپا خواهد شد. آثار نقاشان دوره امپرسیونیسم و پس از آن، شامل نقاشان بزرگی چون رنوار، مونه، سزان، ون گوگ از دو کلکسیون بزرگ روسی و به ویژه نمایش تابلوی «رقص» از ماتیس، نقطه عطف این نمایشگاه است.


ضمن این که آثار کمتر دیده شده ای از آثار نقاشان برجسته روسی در دوره های مختلف، نظیر واسیلی کاندینسکی، ایوان کرامسکوی، ایزاک لویتان، میخائیل لاریونوف، ناتالیا گونچارووا، اولگا رازانوا به نمایش گذاشته خواهند شد، که پرتره ای از «آنا اخماتوا»، شاعر روس، از جمله آنهاست.


XS
SM
MD
LG