لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

بوش: مذاکره بدون پيش شرط با ایران اشتباه است


جمهوری خواهان اقای اوباما را به ساده دلی در سیاست های خارجی متهم می کنند و اوباما آنها را به بی کفایتی اقتصادی(عکس:AFP)
جمهوری خواهان اقای اوباما را به ساده دلی در سیاست های خارجی متهم می کنند و اوباما آنها را به بی کفایتی اقتصادی(عکس:AFP)

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه در واکنش به اظهارات باراک اوباما، يکی از دو نامزد حزب دموکرات برای انتخابات رياست جمهوری اين کشور، گفت: «مذاکره بدون پيش شرط آمریکا با رهبران ايران و کوبا اشتباه است.»


باراک اوباما، یکی از بخت های اصلی ریاست جمهوری آمریکا در جریان تشریح سیاست های خود برای مردم آمریکا گفته بود که در صورت پیروزی در انتخابات، سیاست خارجی آمریکا را در برابر «دشمنان» تغییر خواهد داد و با آنها وارد مذاکره خواهد شد.


جرج بوش در کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفيد گفت: «من نمی گويم هيچ زمانی نبايد مذاکره کرد، اما می گويم اکنون زمان مذاکره با رائول کاسترو نيست.»


در همين حال، آقای بوش افزود: «اين اقدام پيام اشتباهی ارسال خواهد کرد و موقعيت بزرگی برای آنها که حقوق بشر را سرکوب می کنند ايجاد می کند.»


آقای بوش از اعضای حزب جمهوریخواه آمریکا است که رقیب اصلی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری این کشور محسوب می شود.


رقابت انتخاباتی نفس گیر


در جریان مبارزات انتخاباتی آمریکا، به رغم اینکه سرنوشت نهایی نامزد حزب جمهوریخواه تا اندازه زیادی روشن شده است و احتمال حضور جان مک کین در دور نهایی انتخابات، کمابیش قطعی شده است، هنوز رقابت درون حزب دموکرات ادامه دارد.


  • «دلیل قرار گرفتن ما در لبه رکود اقتصادی، نيروهای خارج از کنترل نیست، بلکه دليل آن سياست های رهبران واشینگتن است که در آن جرج بوش ميلياردها دلار ماليات را کاهش داده و جان مک کين قول داده که اين کاهش ماليات ها را دائمی کند.»
باراک اوباما

در حال حاضر باراک اوباما، نامزد پیشروی این حزب محسوب می شود و هیلاری کلینتون در رقابتی تنگاتنگ در جریان انتخابات مقدماتی که ایالت به ایالت در حال برگزاری است، آقای اوباما را تعقیب می کند.


در آخرین دور تبلیغات انتخاباتی، باراک اوباما از سياست های اقتصادی جرج بوش و جمهوریخواهان انتقاد کرد.


وی با اشاره به سياست های اقتصادی آقای بوش و جان مک کين، نامزد انتخاباتی جمهوریخواهان گفت: «دلیل قرار گرفتن ما در لبه رکود اقتصادی، نيروهای خارج از کنترل نیست، بلکه دليل آن سياست های رهبران واشینگتن است که در آن جرج بوش ميلياردها دلار ماليات را کاهش داده و جان مک کين قول داده که اين کاهش ماليات ها را دائمی کند.»


در عوض جمهوریخواهان آقای اوباما را به «ساده انگاری در روابط خارجی» متهم می کنند و به تازگی علاوه بر آن که جرج بوش از اظهار نظر وی درباره گفت و گوی مستقيم با مقامات ايران و کوبا انتقاد کرد، جان مک کين نيز ديدگاه های وی را درباره گروه القاعده رد کرد.


اما خانم کلينتون، رقیب آقای اوباما، اعلام کرد که در ماه فوريه، ۳۵ ميلیون دلار برای تبليغات اتنخاباتی خود جمع آوری کرده تا بتواند به عنوان اولين رييس جهوری زن آمريکا انتخاب شود.


دو نامزد رقيب حزب دموکرات، این روزها در انتظار برپایی انتخابات مقدماتی در دو ایالت تگزاس و اوهايو در روز چهارم مارس هستند که گفته می شود عملا سرنوشت نهایی برنده این رقابت به آن گره خورده است.


بسياری از صاحبنظران معتقدند که اگر هيلاری کلينتون پس از ۱۱ شکست پياپی در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات، نتواند پيروزی قاطعی در اين دو ايالت به دست بياورد، بخت چندانی برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوری آمريکا نخواهد داشت.


بیل کلینتون، همسر خانم کلینتون نیز در یک سخنرانی گفت که اگر وی در روز چهارم مارس، بازنده رقابت انتخاباتی باشد، «بازی به پایان خواهد رسید.»


انتخابات نهایی رياست جمهوری آمريکا در ماه نوامبر برگزار خواهد شد.


XS
SM
MD
LG