لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۶

ساخت فیلمی با قصه شاعر همجنسگرای ایرانی


رامین گودرزی، کارگردان در سر صحنه فیلمبرداری «آیا هرگز اتفاق افتاده ام؟»
رامین گودرزی، کارگردان در سر صحنه فیلمبرداری «آیا هرگز اتفاق افتاده ام؟»

يک فيلم ساز ايرانی مقيم لندن، ساخت يک فيلم کوتاه را با کاراکتر یک زن شاعر همجنسگرای ایرانی به پايان رسانده که قرار است هفته آينده به نمايش گذاشته شود.


رامين گودرزی نژاد کارگردان این فیلم، که کاراکتر اصلی آن به نواختن ویولنسل علاقه دارد، ساخته کوتاه خود را در گونه سينمای تجربی قرار مي دهد.


رامين گودرزی نژاد قصد دارد فیلم را در شبکه های تلویزیونی و فستیوال های جهانی به نمایش بگذارد.


اولین نمایش این فیلم روز بیستم ژانویه در مرکز لهستانی ها(پولیش سنتر) در لندن خواهد بود که چند تن از جمله اسماعيل خويی، شاعر سرشناس و منتقد ادبی درباره فيلم به بحث و گفت و گو و سخنرانی می پردازند.


رادیو فردا: چرا سینمای تجربی ؟


رامین گودرزی نژاد:سينمای تجربی داستان ويژه ای را روايت نمی کند اما موضوعی وجود داشت که مرا برای ساخت اين فيلم کوتاه برانگيخت و آن مساله اخراج برخی پناهجويان از کشورهای اروپايی بود.



  • «شايد به این علت که به مقوله همجنس گرايی بويژه از نوع مونث آن پرداخته نشده، شايد بتوان فیلم را کمی بحث انگيز دانست.»
رامین گودرزی نژاد، کارگردان

فیلم تان چه موضوعی را روایت می کند؟


در اين فيلم کاراکتر اصلی يک خانم شاعر همجنسگرای ايرانی است که در ضمن نوازنده ويولنسل هم هست و از طريق يکی از شعرهای خود سعی می کند آن فضايی را که در آن زندگی می کند و آزارش مي دهد نقد کند و به اين ترتيب خود را بيان کند.


فکر می کنید فیلم تان جنجالی خواهد شد؟


شايد به این علت که به مقوله همجنس گرايی به ويژه از نوع مونث آن پرداخته نشده، شايد بتوان فیلم را کمی بحث انگيز دانست ولی از حالا کمی عجولانه است که بتوان درباره آن قضاوت کرد .


در جامعه ايرانی برخی معتقدند که شايد صحبت کردن در باره مساله همجنس گرايی زنان يک تابو باشد، آيا خيال داريد تابوها را بشکنيد؟


اگر چنين اتفاقی بيافتد باعث خوشحالی است که ما بتوانيم قدمی نزديک بشويم به تابوهايی که ريشه در حقيقت ندارند بلکه می توان گفت فقط حاکی از يک نگرش سنتی ارتجاعی اند. افکار مرتجعی که انسان را در چارچوب های ويژه ای قرار مي دهند و او را مقيد می کنند به انجام گونه ای از رفتار که انتظار آن تفکر يا باور مذهبی است و اگر بتوانيم قدمی نزديک شويم که بی اساس بودن اين تابوها را منعکس کنيم و به آنها بپردازيم فکر می کنم که قدم مثبتی است و اميدوارم که کار من در آن حد باشد.


بازيگران اصلی چه کسانی هستند و اين فيلم را به فارسی چه می خوانيد؟


عنوان فارسی که برای اين فيلم انتخاب شده چنين است: «آيا هرگز اتفاق افتاده ام؟»لازم است از خانم سوسن فرخ نيا، بازيگر و کارگردان شناخته شده سينما و تئاتر برای همکاری سپاسگزاری کنم و همين طور از خانم اليزابت منسفيلد سپاس دارم که با ما همکاری کردند. من شانس بهره مند شدن از همکاری اين دو بزرگوار را داشتم..


XS
SM
MD
LG