لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۸

آرژانتین خواستار استرداد علی‌اکبر ولایتی، مشاور خامنه‌ای، از عراق شد


علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه سابق ایران و مشاور رهبر جمهوری اسلامی
علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه سابق ایران و مشاور رهبر جمهوری اسلامی

دولت آرژانتین با صدور حکمی بار دیگر استرداد وزیر خارجه سابق ایران و مشاور کنونی آیت‌الله خامنه‌ای در ارتباط با بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز همیاری یهودیان بوئنوس‌آیرس را خواستار شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، علی‌اکبر ولایتی که نام او در فهرست اینترپل قرار دارد هم‌اکنون در عراق به‌ سر می‌برد و از این رو آرژانتین از بغداد خواسته است که نسبت به استرداد وی اقدام کند.

گرچه با توجه به نزدیکی دولت عراق به جمهوری اسلامی و نفوذ ایران در این کشور به نظر نمی‌رسد که آقای ولایتی در معرض خطر استرداد باشد، این احتمال هست که دولت آرژانتین قصد دارد با این خواسته نشان دهد که این پرونده مفتوح است و مفتوح هم خواهد ماند.

گزارش رویترز به نقل از وزارت دادگستری آرژانتین می‌گوید، رودولفو کانیکوبا قاضی تحقیق پرونده پس از آن که از طریق رسانه‌های بین‌المللی مطلع شد که آقای ولایتی به عراق سفر کرده است، روز چهارشنبه، ۲۸ مهر، از بغداد خواست تا برای دستگیری و استرداد وی اقدام کند.

آرژانتین در تیرماه امسال نیز به دنبال سفر علی‌اکبر ولایتی به سنگاپور و مالزی از این کشورها خواست که او را تحویل بوئنوس‌آیرس دهند.

بازپرسان آرژانتینی، آقای ولایتی و چهار مقام پیشین ایران از جمله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق، را متهم کرده‌اند که در واقعه بمب‌گذاری سال ۱۹۹۴ مرکز همیاری یهودیان آرژانتین، آمیا، نقش داشته‌اند.

به گفته آنها، مقامات سابق ایران به گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان دستور داده بودند که این بمب‌گذاری را انجام دهند.

از انفجار آمیا به عنوان مرگبارترین حمله تروریستی در تاریخ آمریکای جنوبی یاد می‌شود، انفجاری که ۸۵ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی برجای گذاشت.

در مقابل جمهوری اسلامی همواره اتهام نقش داشتن مقامات خود در این رخداد را رد کرده و آقای ولایتی نیز سال گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی آرژانتینی سی‌‌فایو‌ـ‌ان آن را دروغ خواند.

این رخداد در آرژانتین هم به یک مناقشه سیاسی بزرگ تبدیل شده است.

سال گذشته تنها چهار روز پس از آن که آلبرتو نیسمان، قاضی تحقیق پرونده آمیا، کریستینا کرشنر، رئیس جمهور وقت آرژانتین، را به تبانی با ایران برای لاپوشانی ماجرا متهم کرد، جسد وی کشف شد.

مرگ این قاضی موجب سوءظن شدیدی نسبت به خانم کرشنر در آرژانتین شد، اگرچه وی تاکید می‌کند که دولت وی هیچ ارتباطی با قتل نیسمان نداشته است.

در این حال تحقیقات پیرامون مرگ آلبرتو نیسمان همچنان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG