لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۲

نخست‌وزیر بریتانیا: در برابر ستیزه‌جویی ایران با کشورهای خلیج فارس همکاری می‌کنیم


بحرین - ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس حضور یافته است
بحرین - ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس حضور یافته است

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه ۱۷ آذر خطاب به شورای همکاری کشورهای خلیج فارس گفت که بریتانیا به این کشورها کمک می‌کند تا در برابر اقدامات ایران در منطقه بایستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم می که در این دوره اجلاس سالانه شورای همکاری کشورهای خلیج فارس در بحرین حضور یافته است، ایران را به «ستیزه‌جویی» در منطقه متهم کرد و اظهار داشت: «ما باید همچنان در برابر کشورهای بازیگردان در منطقه که از نفوذ خود برای بی‌ثبات کردن منطقه استفاده می‌کنند، بایستیم.»

وی در ادامه افزود: «بنابراین می‌خواهم به شما اطمینان دهم که من نسبت به تهدیداتی که ایران متوجه خلیج [فارس] و در سراسر خاورمیانه کرده است، آگاه هستم.»

روابط ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در سال‌های اخیر با تنش‌های بسیاری همراه بوده و به ویژه عربستان سعودی که به عنوان قدرتمندترین این کشورها مطرح است روابط دیپلماتیک خود را با تهران قطع کرده است، تصمیمی که زمستان گذشته متعاقب حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد اتخاذ شد.

کشورهای خلیج فارس عموما جمهوری اسلامی را به «دخالت» در امور داخلی کشورهای منطقه متهم می‌کنند، اما ایران اتهام را رد کرده است. در این حال نخست وزیر بریتانیا از لزوم همکاری لندن با شورای همکاری خلیج فارس در برابر ایران سخن می‌گوید.

ترزا می تاکید کرد: «ما باید... با همکاری یکدیگر در برابر اقدامات ستیزه‌جویانه ایران در منطقه بایستیم.»

وی در ادامه خواستار همکاری استراتژیک میان بریتانیا و کشورهای خلیج فارس برای ارتقای سطح امنیت در این کشورها شد که این همکاری شامل سرمایه‌گذاری در امور دفاعی و آموزش‌های نظامی در بحرین و اردن می‌شود.

بریتانیا از پاییز سال گذشته ساخت یک پایگاه نیروی دریایی در بندر مینا سلمان بحرین را آغاز کرده است که نخستین پایگاه دائمی این کشور در خاورمیانه طی چهار دهه اخیر محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG