لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

فرانسه ساخت دو راکتور اتمی برای عربستان را در دست بررسی دارد


لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه
لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه

فرانسه اعلام کرد که ساخت دو راکتور هسته‌ای برای عربستان سعودی را در دست بررسی دارد، اقدامی که بخشی از یک توافق ۱۲ میلیارد دلاری (۱۰٫۷ میلیارد یورویی) میان این دو کشور خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه، سوم تیر اظهارات لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه را بازتاب داده است که جزئیات بیشتری از موارد توافق‌شده میان پاریس و ریاض ارائه می‌دهد.

به گفته او، شرکت هواپیماسازی ایرباس، بالگردهای چندمنظوره ۲۳ اچ ۱۴۵ را بر اساس یکی از توافقات تا ارزش ۵۰۰ میلیون یورو به عربستان خواهد فروخت. ضمن آن که این شرکت، تحقیقاتی نیز در رابطه با ساختن راکتور هسته‌ای برای عربستان انجام می‌دهد.

قرارداد میان پاریس و ریاض پس از نشست کمیسیون مشترک فرانسه و عربستان در پاریس اعلام می‌شود که به ریاست لوران فابیوس و شاهزاده محمدبن سلطان، وزیر دفاع عربستان برگزار شد.

فابیوس همچنین گفت که خطوط هوایی عربستان سعودی سفارش ۵۰ هواپیمای مسافربری ایرباس داده است که ارزش آن ۸ میلیارد دلار خواهد بود.

گزارشگر خبرگزاری فرانسه می‌نویسد، تحقیقات پیرامون ساخت راکتورهای تحت فشار اروپایی موسوم به «ای‌پی‌آر» که فرانسه آن را ایمن‌ترین و پیشرفته‌ترین راکتورها در جهان می‌داند، برای عربستان سعودی به عنوان رقیب ایران اهمیتی مضاعف می‌یابد تا از این طریق بتواند ظرفیت‌های هسته‌ای خود را توسعه دهد.

فرانسه افزون بر این تحقیقات تفاهم‌نامه‌ای را نیز برای آموزش متخصصان سعودی در رابطه با اصول ایمنی هسته‌ای امضا خواهد کرد.

آقای فابیوس همچنین اعلام کرد که عربستان سعودی متعهد شده حدود ۳۰ فروند شناور گشتی برای ناوگان دریایی خود از فرانسه خریداری کند.

وی اظهار داشت: «این به معنای تولید اشتغال و کسب درآمد صدها میلیون یورویی است.»

فرانسه به‌رغم انتقاداتی که از سوابق حقوق بشر حکومت عربستان سعودی می‌شود در صدد تقویت پیوندهای خود با این کشور برآمده است. ریاض نیز گذشته از اتحاد سنتی خود با آمریکا علاقه‌مند به گسترش پیوندهای خود با قدرت‌های غربی است.

ریاض هم‌اکنون تحت فشار بین‌المللی از جمله واشینگتن و پاریس برای ملغی کردن حکم هزار ضربه شلاق یکی از بلاگرها و فعالان حقوق بشر در این کشور قرار دارد.

پادشاهی عربستان همچنین به خاطر اجرای مجازات اعدام با انتقاداتی مواجه شده است. بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه، عربستان سعودی در سال جاری میلادی تا اواسط ژوئن ۱۰۲ شهروند کشور خود یا افراد خارجی را اعدام کرده است که این آمار در مقایسه با ۸۷ مورد اعدام در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG