لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

انتقاد شدید از مخالفان برگزاری کنسرت: «فرار به جلو از ناحیه متحجرین»


احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی

در واکنش به شرط‌گذاری دادستان تهران درباره برگزاری کنسرت‌های موسیقی در این شهر، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار ورود شورای عالی امنیت ملی به مسئله شد.

احمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، روز چهارشنبه، ۱۰ شهریور، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «برای رسیدن به راه حلی درخواستم از رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی طرح موضوع کنسرت‌ها در این شوراست.»

به گفته این نماینده مجلس ایران، اساسا مسئله جلوگیری از برگزاری کنسرت‌ موسیقی در کشور «نوعی فرار به جلو از ناحیه متحجرین برای مقابله با هر نوع حرکت روشنگرایانه برای نسل جوان است».

در ماه‌های اخیر فضای فرهنگی ایران متاثر از مخالفت گروهی از محافظه‌کاران حاکم در کشور با برگزاری کنسرت‌ موسیقی و لغو شمار بسیاری از این رخدادها بوده است.

مخالفت‌ها به‌ویژه در استان خراسان رضوی و شهر مشهد بالا گرفته، به‌ طوری که رئیس‌ کل دادگستری خراسان رضوی گفته که در هیچ یک از شهرهای این استان نباید کنسرت موسیقی برگزار شود و احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، هم تاکید کرده که اگر ساکنان این شهر نمی‌توانند برگزار نشدن کنسرت را بپذیرند، بروند جای دیگری زندگی کنند.

در همین راستا دادستان تهران نیز سه شرط برای برگزاری کنسرت موسیقی در پایتخت ایران تعیین کرد که عبارتند از تامین امنیت مراسم، «تضمین سلامت محتوای برنامه ارائه شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» و اقدام پلیس در ضبط برنامه.

اما احمد مازنی این شرط‌گذاری را «اقدامی مداخله‌گرایانه» می‌داند و می‌گوید که «دادستانی اگر مسئله را امنیتی می‌بیند زمینه را برای طرح مسئله در شورای عالی امنیت ملی فراهم کند».

وی در نهایت از حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، خواست که موضوع کنسرت‌ها در این شورا مطرح شود «تا بیشتر از این فضا ملتهب نشود» و جلوی «رفتارهای فراقانونی و سلیقه‌ای» گرفته شود.

پیش از این آقای روحانی نیز با انتقاد از لغو کنسرت‌ها در کشور، این مسئله را «بی‌احترامی به قانون» خوانده و عنوان کرده بود «هر کسی صبح بلند شد و یک تریبونی یافت که نمی‌تواند قانونگذاری کند».

در همین حال سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پذیرش تلویحی شروط دادستان تهران اعلام کرد که هم‌اکنون نیز برخی از این شروط اجرا می‌شود و وزارت ارشاد از برگزارکنندگان کنسرت موسیقی تعهد می‌گیرد.

حسین نوش‌آبادی اظهار داشت: «وقتی فرد، مجموعه، مؤسسه یا شرکتی، تقاضای اجرای کنسرت را مطرح می‌کند، ما بر اساس روند قانونی، کار را دنبال می‌کنیم و به‌ طور طبیعی از آنها تعهداتی را می‌گیریم؛ بنابراین یکی از پیشنهادهای دادستان مبنی بر تضمین سلامت محتوا از سوی وزارت ارشاد در حال حاضر انجام می‌شود، آن هم با تعهداتی که ما از برگزارکننده می‌گیریم.»

قبلا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده بود که به احترام امام جمعه مشهد لغو کنسرت‌ها در این شهر را می‌پذیرد، اما حسن روحانی با تذکر به او عنوان کرد که «باید تابع قانون باشد».

XS
SM
MD
LG