لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

نمایش چهره ابوالفضل در فیلم «رستاخیز» جنجال آفرین شد


يک عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با انتقاد از نمايش چهره ابوالفضل عباس، برادر ناتنی امام سوم شيعيان در فيلم «رستاخيز» گفت که «اين بزرگواران قداست بالايی در بين شيعيان و افراد متدين دارند، لذا نبايد چهره آنان به صورت شفاف نشان داده شود.»
به گزارش روز پنجشنبه ۲۴ بهمن خبرگزاری ايسنا، مرتضی مقتدايی گفت که «آنچه در فيلم رستاخيز رخ داده است کار خوبی نيست و ما بايد حرمت اهل بيت را نگه داريم.»
آقای مقتدايی افزود که «اگر خودمان به دست خودمان حرمت اهل بيت و فرزندانشان را حفظ نکنيم، چه توقعی از تکفيريون و سلفيون خواهيم داشت؟» و گفت: «من به عوامل فيلم رستاخيز توصيه می‎کنم که از نمايش چهره فرزندان معصومين همچون حضرت ابوالفضل العباس خودداری کنند تا عاقبت‌شان ختم به خير گردد.»
سيدمجيد بنی‌فاطمه، از مداحان مشهور تهران نيز در يادداشتی که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرد، رستاخيز را به «تحريف عاشورا» متهم کرد و خطاب به کارگردان فيلم نوشت: «چطور جرات کرديد تصوير حضرت عباس، حضرت علی اکبر و... را در فيلم خود نشان دهيد؟ بالاتر از همه اينها چطور اين حق را به خود داديد که صدای حضرت زينب را شبيه سازی کنيد؟ گستاخی تا کجا؟»
وحيد يوسفی، يکی ديگر از مداحان تهران نيز نشان دادن چهره تعدادی از اقوام امام سوم شيعيان در اين فيلم را «يک نوع هنجارشکنی» توصيف کرد و گفت: «به عنوان يک عضو کوچک در مکتب اهل بيت حرکت کارگردان فيلم رستاخيز را اشتباه می‌دانم.»
سيدمحمدعلی علوی گرگانی، از مراجع تقليد شيعه نيز با صدور بيانيه‌ای گفت که «بر خلاف نظر عموم مراجع مبنی بر عدم جواز نشان دادن تصوير ذوات مقدسه در فيلم‌ها، در فيلمی در جشنواره فجر اين ذوات نشان داده شد. لذا اين موضوع نوعی بی‌احترامی و بی‌توجهی به نظر دينی مراجع تقليد می‌باشد و باعث حرمت شکنی عظمت امام‌زادگان بزرگوار خواهد شد و لذا اينجانب اين عمل را محکوم می‌کنم.»
رستاخيز فيلمی به کارگردانی احمدرضا درويش و درباره وقايع روز عاشورا است که مراحل توليد آن از سال ۱۳۸۱ آغاز شد. طولانی شدن روند ساخت فيلم باعث شد که رستاخيز در جشنواره ۳۲ فيلم فجر در سال ۱۳۹۲ به نمايش در بيايد و با دريافت هشت سيمرغ بلورين از جمله سيمرغ بلورين بهترين فيلم، موفق‌ترين فيلم جشنواره باشد.
بهادر زمانی، بازيگری است که در «رستاخيز» در نقش ابوالفضل عباس، برادر امام سوم شيعيان بازی کرده است. ابوالفضل عباس اگرچه جزو ۱۴ معصوم شيعيان محسوب نمی‌شود اما به علت روايت‌های تاريخی و مذهبی که درباره شجاعت او در رساندن آب از رودخانه فرات به «خانواده تشنه حسين بن علی» در کربلا وجود دارد، مورد احترام زياد شيعيان قرار دارد.
در واکنش به انتقاداتی که به اين فيلم شده است، علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی با دفاع از محتوای آن گفته که «در متن فيلم هيچ تحريفی صورت نگرفته» است و افزوده که «در کل، فيلم خوبی از نظر کارشناسان به حساب می‌آید.»

نمايش چهره برادر امام سوم شيعيان در فيلم رستاخيز در حالی صورت گرفته که پيش از اين نمايش چهره ابوالفضل عباس در سريال «مختارنامه»، واکنش شديداللحن تعدادی از مراجع تقليد شيعه را به دنبال داشت.
آيت‌الله وحيد خراسانی از جمله اين مراجع بود که درباره عواقب اين مسئله هشدار داده بود. این هشدارها سبب شد تا تلویزیون دولتی ایران، این شخصیت مذهبی را از سریال مختارنامه حذف کند.

هزينه توليد اين فيلم يکی ديگر از مباحث جنجالی مرتبط با آن بوده است. علی قلی‌زاده، تهيه کننده رستاخيز، بودجه فيلم خود را «محرمانه» دانسته اما گفته که «پروژه‌ای که بودجه خصوصی دارد و از هيچ ارگان دولتی منابع مالی نگرفته است بودجه آن می‌تواند بيان نشود.»
او در عين حال گفته که «اين پروژه صرفا منابع خصوصی متعلق به افرادی داشته که به توليد چنين آثاری اعتقاد داشتند و اين اثر توليد شد.»
اما برخی رسانه‌های ايران از بودجه ۱۴ ميلياردی توليد رستاخيز خبر می‌دهند.
علی جنتی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی پيش از اين گفته بود که فيلمنامه ن فيلم به تاييد آيت‌الله سيستانی، از مراجع تقليد شيعه رسيده و «نمايندگان اين مرجع تقليد هم بخشی از هزينه‌های آن را تامين کردند.»
به گفته آقای جنتی، بخشی از بودجه آن نيز توسط «برخی شيعيان خارج از کشور» تامين شد.

اما اندکی بعد، وزارت ارشاد «سرمايه گذاری مستقيم تعدادی از مراجع عظيم الشان تقليد در ساخت فيلم رستاخيز و نظارت بر مراحل تحقيق و نگارش فيلم نامه» را تکذيب کرد.
XS
SM
MD
LG