لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۲۱

دفاع دادستان کل کشور از فیلترینگ تماس صوتی تلگرام


محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، به اقدام حکومت ایران در فیلترینگ گسترده کانال‌های تلگرامی اذعان داشته است.
محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، به اقدام حکومت ایران در فیلترینگ گسترده کانال‌های تلگرامی اذعان داشته است.

دادستان کل کشور در دفاع از فیلترینگ تماس صوتی تلگرام عنوان کرد که تمام دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران این امکان اپلیکیشن تلگرام را خلاف امنیت ملی می‌دانند، و این امکان دست‌کم تا پس از انتخابات مسدود خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محمدجعفر منتظری شامگاه شنبه دوم اردیبهشت در گفت‌وگویی باتلویزیون دولتی ایران اظهار داشت: «سیستم تماس صوتی که به وجود آمد، بررسی شد و تمام دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی عنوان کردند که این سیستم به دلایلی خلاف امنیت کشور است.»

به گفته وی، «شبکه‌های خارجی از این فضا حداکثر استفاده را برای ضربه زدن به نظام به کار می‌بندند» و از این رو «تصمیم گرفته شد که حداقل تا نکات امنیتی رعایت نشود، اجازه ندهیم به سلامت انتخاباتمان از این طریق خدشه وارد شود».

امکان تماس‌های صوتی اپلیکیشن تلگرام تنها دو روز پس از فعال شدن در ایران با دستور قضایی در روز ۲۷ فروردین مسدود شد. این اقدام اعتراض علی مطهری و مسعود پزشکیان، دو نایب رئیس مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت، اما حسین نجات جانشین سازمان اطلاعات سپاه با دفاع از فیلترینگ تماس صوتی تلگرام اذعان داشت که هیچ امکان کنترلی بر این سرویس تلگرام وجود ندارد.

دولت حسن روحانی نیز اگرچه در این باره از خود سلب مسئولیت کرده، اما آقای نجات از آقای روحانی نقل قول کرده که در واکنش به فیلترینگ این سرویس تلگرام گفته است: «چرا با هر تکنولوژی که از غرب وارد می‌شود، مخالفت می‌کنید؟»

در این حال دادستان کل کشور اطمینان داده مسدودیت تماس صوتی تلگرام «تا زمانی که مسئولان امنیتی اعلام کنند که خطر امنیتی این سیستم برداشته شده است، وجود خواهد داشت».

آقای منتظری همچنین در این گفت‌وگو به اقدام حکومت ایران در فیلترینگ گسترده کانال‌های تلگرامی اذعان داشته است.

به گفته وی، «دشمن از طریق فضای مجازی می‌خواهد انتخابات را زیر سئوال ببرد و مطالب کذب را منتشر می‌کند» که نهادهای امنیتی ایران نیز «در طول هفته چند هزار کانال و شبکه‌های این چنینی را فیلتر می‌کنند».

پیش از این رئیس پلیس ایران هشدار داده بود که در آستانه انتخابات همه کانال‌های تلگرامی زیرنظر هستند.

XS
SM
MD
LG