لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۴

میچ مک‌کانل توافق هسته‌ای را هدیه «بادآورده‌ای» برای ایران دانست


سناتور میچ مک‌کانل (نفر وسط) بر مقابله با حمایت‌های ایران از گروه‌هایی نظیر حزب‌الله تاکید کرده است.
سناتور میچ مک‌کانل (نفر وسط) بر مقابله با حمایت‌های ایران از گروه‌هایی نظیر حزب‌الله تاکید کرده است.

میچ مک‌کانل، رهبر جناح اکثریت سنای آمریکا، ضمن تاکید بر حمایت ایالات متحده از اسرائیل به انتقاد از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران پرداخت و این توافق را هدیه «بادآورده‌ای» برای تهران دانست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای مک‌کانل روز سه‌شنبه هشتم فروردین در کنفرانس سالانه کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) اظهار داشت: «اما امروز ما می‌توانیم رویکرد متفاوتی داشته باشیم. امروز ما می‌توانیم با اقدامات ایران در زمینه تامین سرمایه، آموزش و مسلح کردن تروریست‌هایی نظیر حزب‌الله، حماس و دست‌نشانده‌های‌شان در سوریه مقابله کنیم».

قانون‌گذاران ارشد ایالات متحده به دنبال تصویب لایحه‌ای برای اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران در واکنش به برنامه موشکی آن هستند. این لایحه که در نشست سالانه آیپک رونمایی شده است، برنامه تولید و توسعه موشک‌های بالستیک ایران را هدف قرار می‌دهد و این برنامه را با توجه به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد «غیرقانونی» می‌خواند.

در این حال سناتور مک‌کانل که از منتقدان توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران است، بار دیگر به اسرائیل اطمینان داد که «ایالات متحده کنار اسرائیل خواهد ایستاد».

ایران و شش قدرت جهانی تیرماه سال ۹۴ به توافقی بر سر حل‌وفصل فعالیت‌های هسته‌ای تهران دست یافتند که بر اساس آن بسیاری از برنامه‌های اتمی ایران تعطیل شد و در مقابل، تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی تعلیق یا لغو شدند.

اسرائیل از توافق هسته‌ای با ایران ناخشنود است چنانکه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، آن را «توافقی بسیار بد» خوانده است. دولت جدید آمریکا نیز موضعی منفی نسبت به این توافق دارد و از بازبینی آن خبر داده است. با این حال کاخ سفید اطمینان داده که قصد لغو یکجانبه این توافق را ندارد.

پل رایان، رییس مجلس نمایندگان آمریکا، نیز روز دوشنبه در کنفرانس آیپک سخنرانی داشت که او هم بر حمایت آمریکا از اسرائیل و مقابله با تهدیدات ایران تاکید کرد. وی عنوان کرد که آمریکا «برای مقابله با این تهدیدات باید تمام توان خود را به کار گیرد و با متحدان خود به ویژه اسرائیل همکاری کند».

لایحه تحریم‌های جدید ایران، کسانی را که در برنامه‌های موشکی ایران نقش دارند، هدف قرار می‌دهد. این لایحه همچنین تحریم‌هایی را نیز بر سپاه پاسداران اعمال می‌کند از جمله تحریم‌های تسلیحاتی.

دولت جدید آمریکا از زمان در اختیار گرفتن سکان اجرایی این کشور در بیستم ژانویه دو بار علیه برنامه موشکی ایران تحریم‌هایی اعمال کرده است. وزارت امور خزانه‌داری آمریکا نخست روز ۱۵ بهمن پارسال، ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی ایرانی را در ارتباط با یک آزمایش موشکی جمهوری اسلامی در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

سپس در نخستین روزهای سال جدید شمسی ۳۰ شخص حقیقی و حقوقی خارجی را به دلیل ارسال فناوری حساس به ایران که با برنامه موشکی‌ آن مرتبط است و همین طور به دلیل نقض کنترل‌های صادراتی به ایران، کره شمالی و سوریه مورد تحریم قرار داد.

این رخداد واکنش شدید ایران را به دنبال داشت به طوری که در اقدامی متقابل ۱۵ شرکت آمریکایی را به دلیل همکاری با اسراییل تحریم کرد.

XS
SM
MD
LG