لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

نخست وزیر اسرائیل: حملات به غزه را تشدید می‌کنیم


به دنبال شکست طرح مصر در برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، نخست‌وزیر اسرائیل تهدید کرد که ارتش این کشور حملات به نوار غزه را شدت خواهد بخشید.

آقای نتانیاهو می‌گوید که اسرائیل مایل به دنبال کردن راه حل دیپلماتیک است ولی تا زمانی که شلیک راکت‌ها از سوی حماس متوقف نشده است، به حملات خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وی اظهار داشت که حمله علیه حماس را «گسترش و افزایش» خواهد داد. با این حال نخست وزیر اسرائیل به صراحت سخنی از حمله زمینی به نوار غزه به میان نیاورد.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از ارتش اسرائیل خبر داد که حماس روز سه‌شنبه، ۲۴ تیر، ۴۷ فروند موشک به مناطق اسرائیلی شلیک کرده که متعاقب آن اسرائیلی‌ها نیز حملات خود را به نوار غزه از سر گرفته‌اند.

این در حالی است که اسرائیل طرح مصر برای آتش بس را پذیرفته بود و به مدت شش ساعت حملات خود را متوقف کرد.

بر پایه طرحی که وزارت امور خارجه مصر ارائه داده بود، اجرای «تفاهمنامه آرام‌سازی» از ساعت شش صبح سه‌شنبه به وقت گرینویچ آغاز می‌شد تا ظرف ۱۲ ساعت دو طرف به آتش بس کامل برسند.

این طرح با مخالفت گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی گروه فلسطینی حماس مواجه شد که بر نوار غزه سیطره دارد. این گروه اعلام کرد که «جنگ با دشمن ادامه دارد و شدید‌تر خواهد شد».

اما در همین حال موسی ابو مرزوق، از رهبران گروه حماس که در قاهره حضور دارد، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «همچنان مشورت‌های ما ادامه دارد و حماس موضعی رسمی در قبال طرح مصر نگرفته است.»

تصاویر تلویزیونی که اسرائیل پخش می‌کند، سامانه گنبد دفاع موشکی اسرائیل بر فراز شهر اشدود را در حالی نشان می‌دهد که در معرض موشک‌های شلیک شده از غزه قرار دارد.

همچنین روز سه‌شنبه صدای آژیر خطر در مناطقی با فاصله ۱۳۰ کیلومتر از شمال نوار غزه شنیده شد. گردان‌های عزالدین قسام، مسئولیت شماری از موشک‌های شلیک شده را بر عهده گرفت.

این موضوع واکنش شدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را به دنبال داشت تا جایی که وعده حملات بیشتری را به غزه داد.

در همین حال جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری در وین ضمن حمایت از اسرائیل گفت: «هیچ واژه مناسبی برای محکوم کردن رفتارهای حماس که گستاخانه شمار زیادی موشک شلیک کرد آن هم در حالی که تلاش‌ها برای آتش‌بس در حال انجام است، نمی‌یابم.»

مسئولان بیمارستانی در غزه می‌گویند که طی هشت روز تنش میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها، حدود ۱۹۴ فلسطینی کشته شده‌اند که اکثر آن‌ها غیر نظامی هستند. ۱۴۰۰ نفر نیز مجروح شده‌اند.

این خونبار‌ترین تنش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها از دو سال گذشته به این سو است.

به دنبال ادامه حملات موشکی حماس به سمت مناطق اسرائیلی، یک مسئول این کشور به خبرگزاری رویترز گفت: «نخست وزیر و وزیر دفاع به نیروهای مسلح دستور داده‌اند تا تدابیری برای واکنش شدید به اهداف تروریستی اتخاذ کنند.»

سامی ابو زهری، سخنگوی حماس، روز سه شنبه گفته بود که پیش از آتش‌بس، باید خواسته‌های ارائه شده از سوی این گروه، عملی شود.

حماس می‌گوید که هرگونه توافق برای آتش‌بس باید شامل پایان دادن به محاصره نوار غزه توسط ارتش اسرائیل و عمل کردن به بندهای توافقی باشد که پس از جنگ هشت روزه اسرائیل و این گروه در سال ۲۰۱۲ میلادی به دست آمد.

علاوه بر آن، حماس خواستار کاهش موانع عبور مرور میان این منطقه و مصر است؛ موانعی که پس از سرنگونی دولت محمد مرسی در مصر توسط ارتش این کشور وضع شد.

حماس همچنین می‌گوید اسرائیل باید صد‌ها فلسطینی را که ماه گذشته در کرانه باختری رود اردن بازداشت کرده است، آزاد کند.

این در حالی است که شماری دیگر از گروه‌های فلسطینی حاضر در نوار غزه از جمله جهاد اسلامی، جبهه مردمی برای آزاد سازی فلسطین و جبهه دموکراتیک برای آزادسازی فلسطین اعلام کردند طرح میانجی‌گرانه مصر را قبول ندارند.

از سوی دیگر، خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد که محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، از گروه‌های حاضر در نوار غزه خواسته است تا طرح آتش‌بس مصر را بپذیرند. آقای عباس حدود سه ماه پیش به توافق آشتی با گروه حماس دست یافته بود که به تشکیل دولت آشتی ملی انجامید.

حملات موشکی حماس و گروه‌های فلسطینی، آسیب جدی به اسرائیل وارد نکرده و سامانه گنبد آهنین، اکثر موشک‌ها را پیش از اصابت به زمین، نابود کرده است.

شبکه خبری الجزیره از کشته شدن تنها یک اسرائیلی در اثر شدت جراحات وارده ناشی از موشک‌های پرتاب شده از غزه، خبر داده است.

اسرائیل هزاران سرباز را در مرزهای نوار غزه به حال آماده‌باش در آورده تا اعلام کند که برای عملیات زمینی در این منطقه آماده است.

بر پایه طرح آتش‌بس ارائه شده از سوی مصر قرار بود که طی ۴۸ ساعت از زمان آغاز آتش‌بس، مقام‌های مصری با هیات‌های بلند پایه‌ای از اسرائیل و گروه‌های فلسطینی برای تکمیل مذاکرات و تثبیت مراحل اعتمادسازی میان دو طرف، در قاهره دیدار کنند.

خشونت‌ها میان دو طرف پس از پیدا شدن جنازه سه جوان اسرائیلی آغاز شد که در کرانه باختری رود اردن ربوده شده بودند. اسرائیل حماس را به دست داشتن در ربودن این جوانان متهم می‌کند. اسرائیل پیش و پس از پیدا شدن جنازه جوانان اسرائیلی، اقدام به دستگیری صد‌ها تن از فلسطینی‌ها در کرانه باختری رود اردن کرده بود.

پس از پیدا شدن جنازه جوانان اسرائیلی، شماری از یهودیان تندرو اقدام به ربودن و به آتش کشیدن یک نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی کردند. اسرائیل اعلام کرد سه نفر را در این رابطه بازداشت کرده که به ربودن نوجوان و سوزاندن او اعتراف کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG