لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۹

توفان هاگوپیت در مسیر پایتخت فیلیپین قرار گرفت


توفان هاگوپیت در شهرک کان آوید جزیره سامار
توفان هاگوپیت در شهرک کان آوید جزیره سامار

صلیب سرخ فیلیپین اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان توفان هاگوپیت در مناطق مرکزی و شرقی این کشور تا روز دوشنبه، ۱۷ آذر به ۲۱ نفر رسیده است. این توفان هم‌اکنون در راه رسیدن به مانیل، پایتخت ۱۲ میلیون نفری فیلیپین است.

گوئندولین پانگ، دبیر صلیب سرخ فیلیپین در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اظهار داشت: «ما گزارش‌ها درباره مرگ ۲۱ نفر در [استان] سامار شرقی را تایید می‌کنیم که ۱۶ مورد آن در [شهر] بورونگان رخ داده است. بیشتر کشته‌ها در سیلاب غرق شده‌اند.»

توفان هاگوپیت که از اقیانوس آرام می‌آید شنبه شب جزیره سامار را که سومین جزیره بزرگ فیلیپین محسوب می‌شود در هم کوبید و باعث شد تا در حدود یک میلیون نفر به پناهگاه‌ها پناه ببرند.

این توفان همچنین دیگر مناطق مرکزی فیلیپین را نیز درنوردید از جمله جزیره لیته و لازون جنوبی و هم‌اکنون در حالی که از قدرت آن کاسته شده به مانیل رسیده است. گزارش‌ها از مانیل حاکی از آن است که فعالیت‌های اداری در پایتخت فیلیپین کاملاً تحت تاثیر این توفان واقع شده است.

گزارشگر رویترز می‌نویسد بازار، مدارس و برخی ادارات عمومی در مانیل تعطیل شده و ساکنان نواحی پست‌تر شهر و کسانی که در مجاورت آبراهه‌ها زندگی می‌کنند، به پناهگاه‌ها منتقل شده‌اند. همچنین ارتش و سازمان‌های امداد و نجات نیز به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

بر اساس گزارش اداره هواشناسی فیلیپین، توفان هاگوپیت پس از عبور از مناطق مرکزی این کشور ضعیف شده اما هنوز سرعت آن ۱۰۵ کیلومتر در ساعت است و برخی تندبادهای آن به ۱۳۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

فیلیپین سال گذشته نیز شاهد توفان سهمگین هایان بود که به مرگ بیش از ۷ هزار نفر انجامید، امری که باعث شد این بار مقامات فیلیپین پیش از توفان هاگوپیت دست به کار شوند و راه‌کارهای مختلفی را برای مقابله با این توفان به کار ببرند از جمله تخلیه کامل شهرک‌ها و ویلاهای ساحلی که در مسیر این توفان قرار داشت.

XS
SM
MD
LG