لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

جمهوری‌خواهان کنگره، کلینتون را به قصور در رخداد بنغازی متهم کردند


هیلاری کلینتون همواره از عملکرد خود در مقام وزیر خارجه آمریکا و تصمیماتش در زمان حمله بنغازی دفاع کرده است
هیلاری کلینتون همواره از عملکرد خود در مقام وزیر خارجه آمریکا و تصمیماتش در زمان حمله بنغازی دفاع کرده است

جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا در گزارش جدید خود درباره حمله به کنسولگری ایالات متحده در شهر بنغازی لیبی که به مرگ سفیر آمریکا انجامید، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه وقت این کشور را به قصور در وظایف خود متهم کردند.

این گزارش ۸۰۰ صفحه‌ای روز چهارشنبه ۸ تیر منتشر شده که در آن عنوان می‌شود وزیر خارجه وقت ایالات متحده با کوتاهی در انجام وظایف خود نتوانسته است که از جان سفیر آمریکا و سه تبعه دیگر این کشور در واقعه بنغازی حفاظت کند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که جمهوری‌خواهان همچنین هیلاری کلینتون و کارمندان وی را متهم کرده‌اند که از پاسخ به بازرسان کنگره سر باز زده‌ و مانع تحقیقات آنها درباره رخداد بنغازی شده‌اند.

این گزارش اما با انتقاد دموکرات‌ها مواجه شده که آن را نمونه‌ای از سیاسی‌کاری و دشمنی سیاسی دانسته‌اند.

رویترز می‌نویسد که گزارش جمهوری‌خواهان در حقیقت حاوی اطلاعات عمده جدیدی نیست و تنها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بار دیگر باعث شده تا بحث‌ها بر سر رخداد چهار سال قبل در بنغازی از سر گرفته شود.

این گزارش که پس از دو سال به سرانجام رسیده، به نوعی اعتبار هیلاری کلینتون در عرصه امنیت ملی را به چالش می‌کشد آن هم در شرایطی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد آمریکایی‌ها تحت تاثیر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در رابطه با این پرونده به شدت دو دسته شده‌اند.

دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دفعات هیلاری کلینتون را مسئول مرگ سفیر ایالات متحده و سه شهروند دیگر آمریکا در واقعه بنغازی دانسته است.

اما خانم کلینتون همواره با رد چنین اتهامی از عملکرد خود در مقام وزیر خارجه آمریکا و تصمیماتش در زمان حمله بنغازی دفاع کرده است.

کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون نیز با رد گزارش اخیر جمهوری‌خواهان کنگره آن را تلاشی در جهت ممانعت از نامزدی وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دانسته‌اند.

همچنین برایان فلون، سخنگوی هیلاری کلینتون، تهیه‌کنندگان این گزارش را متهم کرده که تلاش می‌کنند «با سیاسی کردن مرگ این چهار آمریکایی شجاع» آن را دستاویزی برای حمله به دولت باراک اوباما و خانم کلینتون قرار دهند.

رخداد حمله به به کنسولگری آمریکا در شهر بنغازی لیبی به اواخر تابستان سال ۱۳۹۱ بازمی‌گردد، زمانی که اقدام یک کشیش آمریکایی در انتشار فیلمی ضداسلامی واکنش‌های خشونت‌باری را در برخی کشورهای اسلامی برانگیخت.

XS
SM
MD
LG