لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۵

طرح ترامپ برای کاهش ۲۸ درصدی بودجه دستگاه دیپلماسی و کمک‌های خارجی آمریکا


واشینگتن، وزارت خارجه آمریکا
واشینگتن، وزارت خارجه آمریکا

دونالد ترامپ در بودجه پیشنهادی خود برای سال آینده میلادی هزینه‌‌های دستگاه دیپلماسی آمریکا و کمک‌های خارجی این کشور را ۲۸ درصد کاهش داد.

در این لایحه، بودجه کمک به سازمان ملل متحد و برنامه‌هایی مانند تبادل فرهنگی و مقابله با تغییرات اقلیمی نیز کاهش یافته است.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه ۲۶ اسفند در گزارشی از چالش‌هایی که لایحه بودجه سال آینده آمریکا با آن مواجه است نوشت، کنگره آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است، احتمالا بخشی از کاهش هزینه‌های وزارت امور خارجه آمریکا و آژانس توسعه بین‌المللی را به منظور حفظ کارشناسان و نیروهای سیاست خارجی آمریکا، و همین‌طور مباره با فقر، ترویج حقوق بشر و بهبود شرایط بهداشت و درمان در خارج از کشور رد خواهد کرد.

کاخ سفید در لایحه خود بودجه‌ای تلفیقی به میزان ۲۵.۶ میلیارد دلار برای وزارت امور خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی در نظر گرفته که نسبت به بودجه کنونی آن ۲۸ درصد کمتر است.

پیش از این ۱۲۰ ژنرال و دریاسالار بازنشسته ایالات متحده در نامه‌ای به کنگره خواستار حفظ کامل بودجه کنونی سیاست خارجی آمریکا شده و تاکید کرده‌ بودند که این امر برای حفظ امنیت آمریکا حیاتی است.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا، نیز با اتخاذ موضع مشابهی عنوان کرده بود که از کاهش شدید بودجه وزارت خارجه آن کشور حمایت نخواهد کرد.

اما رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده که اکنون در ژاپن به‌سرمی‌برد روز پنج‌شنبه با دفاع از کاهش بودجه دستگاه دیپلماسی آمریکا اظهار داشت که بودجه این نهاد نیاز به اصلاح دارد و باید «بررسی جامعی» انجام شود که برنامه‌های وزارت خارجه آمریکا اساسا تاکنون چگونه اجرا شده است.

رویترز می‌نویسد که در لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده مشخص شده که هزینه‌ها در چه حوزه‌هایی باید کاهش پیدا کند که یکی از آنها وجوهی است که آمریکا به سازمان ملل متحد و سازمان‌های وابسته به آن می‌پردازد.

در این لایحه عنوان شده که ایالات متحده انتظار دارد این سازمان‌ها بودجه خود را مدیریت کنند و هزینه‌های آنها به شکل عادلانه میان همه اعضا تقسیم شود.

آمریکا بزرگترین حامی مالی سازمان ملل متحد است که ۲۲ درصد از ۵.۴ میلیارد دلار هزینه اصلی این سازمان و نیز ۲۸.۵ درصد از ۷.۹ میلیارد دلاری را که سازمان ملل سالیانه صرف برقراری صلح در نقاط مختلف جهان می‌کند، تامین می‌نماید.

اما در لایحه بودجه پیشنهادی دونالد ترامپ آمده که آمریکا بیش از ۲۵ درصد هزینه‌های سازمان ملل در رابطه با برقراری صلح را تامین نخواهد کرد.

این لایحه همچنین بودجه مبارزه با تغییرات اقلیمی را نیز کاهش می‌دهد و بدین ترتیب آمریکا کمک‌های مالی کمتری صرف برنامه‌های سازمان ملل در این رابطه خواهد کرد.

اما در نقطه مقابل، ۵۴ میلیارد دلار به بودجه نظامی آمریکا افزوده می‌شود.

افزایش بودجه نظامی آمریکا از جمله مسائلی است که دونالد ترامپ در جریان مبارزات انخاباتی خود وعده داده و بعدها هم تاکید کرده بود که قصد دارد ارتش این کشور را از همیشه تاریخ توانمندتر سازد.

XS
SM
MD
LG