لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

رایزنی گروه ۱+۵ برای بررسی تحریم تازه علیه ایران


وزیر امور خارجه آلمان می گوید: نمی تواند به طور قطع خبر از دست یافتن به پیش نویس قطعنامه احتمالی بدهد.
وزیر امور خارجه آلمان می گوید: نمی تواند به طور قطع خبر از دست یافتن به پیش نویس قطعنامه احتمالی بدهد.

آلمان می گوید که نشست روز سه شنبه گروه ۱+۵ در باره پرونده هسته ای ایران، به جمهوری اسلامی نشان خواهد داد که پرسش جامعه جهانی همچنان باقی است.


والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان، روز سه شنبه گفت که نمی تواند به طور قطع خبر از دست یافتن به پیش نویس قطعنامه احتمالی بدهد اما نفس گرد هم آمدن این شش کشور نیز بسیار مهم است.


آقای اشتاین مایر به شبکه تلویزیونی ARD گفت:‌«اطمینان بسیار دارم به نتیجه ای دست خواهیم یافت که یک بار دیگر به ایران نشان خواهد داد نگرانی های ما رفع نشده و نظر جامعه جهانی، حتی چین و روسیه نیز، تغییر نکرده است.»


روز سه شنبه وزیران امور خارجه شش کشور قدرتمند جهان در برلین گرد هم می آیند تا درباره نحوه رویارویی با غنی سازی اورانیوم در جمهوری اسلامی به مذاکره بپردازند.


روز دوشنبه برخی از دیپلمات های فرانسوی خبر داده بودند که اعضای نشست به توافق در مورد پيش نويس قطعنامه تحريمی جديد عليه ايران بسيار نزديک شده اند.


  • «اطمینان بسیار دارم به نتیجه ای دست خواهیم یافت که یک بار دیگر به ایران نشان خواهد داد نگرانی های ما رفع نشده و نظر جامعه جهانی، حتی چین و روسیه نیز، تغییر نکرده است.»
والتر اشتانمایر

اما پیش از آن مقامات آمریکایی گفته بودند که اختلافات در بین اعضا همچنان باقی است.


ساعاتی پیش از برگزاری نشست گروه ۱+۵، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: تا دستیابی به توافق نظر بر سر پیش نویس قطعنامه احتمالی شورای امنیت علیه برنامه هسته ای ایران «هنوز مسیری باقی مانده است» که باید طی شود .


کاندولیزا رایس که برای شرکت در نشست وزیران خارجه پنج کشور عضو دایمی شورای امنیت به علاوه آلمان به برلین سفر کرده است، گفت: «فکر می کنم مدیران کل وزارتخانه های امور خارجه به پیشرفت هایی نایل آمده اند.»


خانم رایس در عین حال افزود: هنوز اختلاف نظرهایی هست که باید برطرف شوند .


وزیر خارجه آمریکا گفت: «به گمان من، هنوز مسیری باقی مانده است که باید طی شود. امیدوارم حتی اگر به قطعنامه ای هم دست نیافتیم، راه های مناسبی در برابر مدیران کل وزارتخانه های خارجه بگشاییم تا آنها بزودی بر سر قطعنامه توافق کنند.»



در نشست روز سه شنبه، وزیران امور خارجه پنج عضو دائمی شورای امنیت،شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین همراه با آلمان، و نیز خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، درباره پیش نویس قطعنامه سوم شورای امنیت و اعمال تحریم های احتمالی بیشتر علیه جمهوری اسلامی مذاکره خواهند کرد.


دیدگاه مثبت و منفی نسبت به گزارش آمریکا


نشست روز سه شنبه نخستین نشست گروه پنج به علاوه یک پس از انتشار گزارش سازمان ملی برآوردهای اطلاعاتی آمریکا (NIE) محسوب می شود.


در گزارش مذکور آمده بود که ایران برنامه تولید سلاح های هسته ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است.


آقای اشتاین مایر گفت که می توان به گزارش با هر دو دیدگاه مثبت و منفی نگریسته شود: یعنی با اینکه ایران فعالیت خود را پایان داده، اما پیش از آن بر روی ساخت سلاح های هسته ای کار می کرده است.


به گفته وزیر امور خارجه آلمان، «پرسش همچنان باقی است: ایرانی ها تا کجا پیش رفته بودند؟»


به باور کارشناسان، در نشست روز سه شنبه مهم ترین چالش جلب نظر چین و روسیه است.


گزارش NIE به چین و روسیه امکان داد تا با اعمال تحریم های جدید علیه ایران مخالفتی سرسختانه تر نشان دهند. مسکو و پکن، هر دو، اصرار دارند به جای تصویب قطعنامه ای جدید علیه ایران در شورای امنیت، بهتر است به گفت و گوها با تهران ادامه داد.


سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز سه شنبه در کنفرانسی خبری گفت: «چین امیدوار است هم ایران و هم جامعه جهانی به تلاش ها برای از سرگیری مذاکرات بپیوندند و مسئله را به درستی و به شکلی قابل درک حل کنند.»


  • «ورود شورای امنيت به موضوع هسته ای ايران فاقد توجيه است؛ به خصوص با توجه به گزارش هایی كه اخيرا آژانس در ارتباط با فعاليت های صلح آميز ايران ارائه داده است.»
غلامحسین الهام، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که برنامه هسته ای خود را با مقاصد نظامی دنبال می کند و در صدد دستيابی به تسليحات هسته ای است؛ به همين دليل این کشورها تاکنون با تصویب دو قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل، خواستار توقف فعاليت های غنی سازی اورانيوم در جمهوری اسلامی هستند.


اما در مقابل، ايران اصرار دارد برنامه هسته ای خود را تنها با هدف توليد برق دنبال می کند و تاکنون از پذيرش خواست جامعه جهانی مبنی بر توقف غنی سازی اورانيوم سر باز زده است.


«نشست فاقد توجیه»


جمهوری اسلامی پیش از آغاز نشست گروه ۱+۵ درباره پرونده هسته ای ایران، آن را «فاقد توجیه» خواند.


غلامحسین الهام ، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، در گفت و گو با خبرنگاران گفت: «همانطور كه بارها گفته ايم، ورود شورای امنيت به موضوع هسته ای ايران فاقد توجيه است؛ به خصوص با توجه به گزارش هایی كه اخيرا آژانس در ارتباط با فعاليت های صلح آميز ايران ارائه داده است.»


آقای الهام گفت که بعيد می داند اعضای شورای امنيت رفتاری را که او «غيراصولی و غيرمنطقی» خواند تکرار کند.


سخنگوی دولت بار دیگر گفت: جمهوری اسلامی در چارچوب حقوق مشروع خود رفتار كرده است «و برخی از رفتارهایی كه كشورها انجام می دهند، تاثيری بر رفتار مردم و كشور ما نخواهد داشت.»


XS
SM
MD
LG