لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

خروج شورشیان کرد از خاک ترکیه آغاز شد


روند خروج شورشیان حزب کارگران کردستان، پ کا کا، از خاک ترکیه روز چهارشنبه، ۱۸ اردیبهشت آغاز شد تا گام بلندی به سوی پایان نبرد خونینی برداشته شود که چندین دهه به درازا انجامیده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، انتظار می‌رود بیش از دو هزار نفر از نیروهای مسلح پ‌کا‌کا خاک ترکیه را از طریق مرزهای کوهستانی آن ترک کنند و پای پیاده عازم پناهگاه‌های خود در شمال عراق شوند.

زمانی که برای انجام کامل این عقب‌نشینی پیش‌بینی شده، چیزی حدود سه تا چهار ماه است که به شکل رسمی و نمادین از امروز، چهارشنبه، آغاز می‌شود در حالی که بسیاری از رسانه‌ها تاکید کرده‌اند، پ‌کاکا از چند هفته قبل در حال انتقال نیروهای خود بوده است.

این نیروها قرار است به پنج هزار نیروی دیگری بپیوندند که در مرکز فرماندهی پ‌کاکا در کوهستان قندیل عراق مستقر هستند، جایی که شورشیان کرد حملات خود را علیه ترکیه برنامه‌ریزی می‌کردند.

خروج نیروهای پ‌کاکا در راستای خواسته عبدالله اوجالان، رهبر این گروه مسلح، انجام می‌شود.

آقای اوجالان که در ترکیه زندانی است، اول فروردین امسال به مناسبت فرا رسیدن نوروز پیامی منتشر کرد که در آن شورشیان کرد را به آتش‌بس و خروج از ترکیه فرا خواند.

دو روز پس از آن مراد قره‌ایلان، فرمانده عملیاتی پ کا کا به‌طور رسمی اعلام آتش‌بس کرد تا به امروز که گزارش‌ها حکایت از اجرای برنامه خروج نیروهای مسلح این گروه از ترکیه دارد.

صلاح‌الدین دمیرات، نماینده مجلس ترکیه که از کردها حمایت می‌کند دراین‌باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما در جریانیم که آنها روند خروج را آغاز کرده‌اند.»

اما در همین حال شورشیان کرد نسبت به آن‌چه افزایش حضور نیروهای نظامی ترکیه در منطقه می‌خوانند گلایه کرده‌اند.

به گفته آنها، پروازهای شناسایی ارتش ترکیه در منطقه افزایش پیدا کرده است که این مسئله «فرایند صلح را با تاخیر مواجه می‌سازد» و حتی می‌تواند زمینه را برای «درگیری» دوباره مهیا سازد.

ارتش ترکیه این ادعاها را تایید نکرده و تنها اعلام کرده است که نبرد آنها «علیه هر نوع تروریسمی» ادامه خواهد داشت، اگرچه در ماه‌های اخیر هیچ گزارشی مبنی بر درگیری‌ خونین بین طرفین منتشر نشده است.

پیش از این مراد قره‌ایلان هشدار داده بود که در صورت هر گونه حمله‌ای از جانب ارتش ترکیه به نیروهای پ‌کاکا، عملیات خروج از ترکیه بلافاصله متوقف خواهد شد.

این هشدار ناظر به تجربه سال ۱۹۹۹ بود، زمانی که نیروهای پ‌کاکا قصد خروج از ترکیه را داشتند، اما با کمین ارتش ترکیه مواجه شدند و در نهایت حدود ۵۰۰ نفر از آنان کشته شدند.

اما رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه بارها تاکید کرده است که شورشیان کرد هدف نیروهای ارتش این کشور قرار نخواهند گرفت.

فرماندهان پ‌کاکا گفته‌اند که در قبال این آتش‌بس از ترکیه می‌خواهند بر حقوق کردهای ترکیه در قانون اساسی این کشور تاکید بیشتری شود.

کردها حدود ۲۰ درصد جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند و از این رو پ‌کاکا خواستار اعطای حق خودمختاری به کردها شده است.

نبرد میان این گروه مسلح با ارتش ترکیه تاکنون به مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر انجامیده است.
XS
SM
MD
LG