لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

دور جدید مذاکرات اتمی هفته آینده در سطح کارشناسی برگزار می‌شود


مذاکرات هفته آینده میان ایران و گروه ۱+۵ به بحث درباره چگونگی اجرای توافقنامه ژنو خواهد گذشت
مذاکرات هفته آینده میان ایران و گروه ۱+۵ به بحث درباره چگونگی اجرای توافقنامه ژنو خواهد گذشت
خبرگزاری روسی ایتارتاس از دور جدید گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ در سطح کارشناسی خبر داده است که هفته آینده در وین برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش که روز جمعه، ۱۵ آذر، به نقل از منابع دیپلماتیک منتشر شد، مذاکرات هفته آینده به بحث درباره چگونگی اجرای توافق‌نامه ژنو خواهد گذشت که روز سوم آذر پس از سال‌ها اختلاف میان ایران و قدرت‌های جهانی به دست آمد.

توافق‌نامه موقت شش ماهه ژنو، ایران را متعهد می‌سازد که برنامه اتمی خود را محدود کند و غنی‌سازی اورانیوم را تنها در سطوح پایین ادامه دهد. در قبال این اقدامات نیز غرب بخشی از تحریم‌ها علیه تهران را لغو خواهد کرد.

با این حال جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز پنج‌شنبه، ۱۴ آذر، در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به او اطمینان داد که هسته اصلی تحریم‌های ایران همچنان باقی است.

کاخ سفید پیش از آن تاکید کرده بود، تحریم‌ها وسیله‌ای برای فشار به جمهوری اسلامی است تا راهی دیپلماتیک برای حل مناقشه هسته‌ای ایران به دست بیاید.

اما گزارش‌های دیگر حکایت از سفر قریب‌الوقوع سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به تهران دارد.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه روسیه نوشت که این سفر روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته آینده، ۱۹ و ۲۰ آذر، انجام می‌شود و هدف از آن نیز بحث درباره روابط دوجانبه تهران و مسکو، مشکلات منطقه‌ و برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

لاوروف که در جریان توافق‌نامه ژنو همراه با وزرای خارجه ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان طرف مذاکره با ایران بود، پس از حصول این توافق‌نامه اعلام کرد که گروه ۱+۵ توافق کرده است حق ایران در رابطه با انرژی هسته‌ای صلح‌امیز را به رسمیت بشناسد، البته در صورتی که تمام پرسش‌های باقی‌مانده در این‌ باره پاسخ داده شود و برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت شدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار بگیرد.
XS
SM
MD
LG