لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

پروین، دایی و دیگران؛ معادله قدرت در پرسپولیس


رسپولیس در فاصله چهار هفته تا پایان لیگ برتر، هنوز از بخت قهرمانی برخوردار است و برای جلب رضایت هوادارانش نیاز مبرمی به دوری از حاشیه و برتری در چهار بازی پیش رو دارد.
رسپولیس در فاصله چهار هفته تا پایان لیگ برتر، هنوز از بخت قهرمانی برخوردار است و برای جلب رضایت هوادارانش نیاز مبرمی به دوری از حاشیه و برتری در چهار بازی پیش رو دارد.
نشست وزارت ورزش با حضور سرپرست و سرمربی پرسپولیس برای بررسی روند خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، "درگیری شدید لفظی" علی دایی و علی پروین را در پی داشت.

ماجراهای اخیر پرسپولیس، بین پیشکسوتان و هواداران این باشگاه با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده. برخی مدیریت ناکارآمد رویانیان را دلیل نابسامانی‌ها عنوان کرده‌اند، عده‌ای وزارت ورزش را مقصر می‌دانند، جمعی مواضع دایی را تایید می‌کنند و گروهی نیز گرد پروین حلقه زده‌اند. در این بین، بحث حضور افرادی مثل محمد دادکان یا امیر عابدینی، همچنین واگذاری باشگاه به مردم نیز مطرح می‌شود.

فعلاً اختیار امور فنی و مدیریتی باشگاه در اختیار دو ستاره بزرگ تاریخ فوتبال ایران است که مشاجره لفظی‌شان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های ورزشی داشته. غیر از این دو نفر، حمید گرشاسبی، بهروز منتقمی، حسین هدایتی و امیررضا خادم، معاون وزیر، نیز در جلسه حضور داشتند.

خادم در جلسه، از اظهارات دایی در تلویزیون مبنی بر اینکه برخی که استعداد دارند مثل لیونل مسی می‌شوند و عده‌ای هم کارگر شهرداری، انتقاد می‌کند. دایی میان حرف‌ او رفته و می‌گوید: «من حرفی نزدم که بخواهم کسی را تحقیر یا تخریب کنم. منظور من فقط نشان دادن فاصله طبقاتی بوده.»

اما محمد مایلی کهن نیز در این خصوص با وزارت ورزش هم عقیده است. او حتی با اعلام حمایت از کارکنان شهرداری، با لباس رفتگران وارد ورزشگاه انزلی ‌شد تا مسابقه استقلال و ملوان را تماشا ‌کند.

مایلی کهن در این باره به خبرنگاران گفت: «این لباس، لباس کسانی است که شبانه‌روز زحمت می‌کشند. دستمزد این افراد حتی حقوق یک ثانیه از ما نیست ولی متاسفانه دچار خودفریبی و تکبر شده‌ایم که حتی به این عزیزان بی‌احترامی کردیم. اگر من و امثال من به جایی رسیدیم به خاطر پول نخورده این زحمتکشان است، ولی برای آنها گردن کلفتی می‌کنیم.»

سرمربی سابق تیم ملی در ادامه گفت: «گاهی اوقات یادمان می‌رود که پدران‌مان چکاره بودند. بازیکنان در حالی اعتصاب می‌کنند که قرارداد برخی بیش از یک میلیارد است و ۸۴ درصدش را دریافت کرده‌اند. مایلی کهن در برنامه ۹۰ نیز گفته است دایی تاکنون یک میلیارد و ۴۶۵ میلیون تومان گرفته.

در جلسه وزارت ورزش و پس از صحبت‌های خادم، دایی گفت: «هستند کسانی که پشت‌سر من زیاد حرف می‌زنند و هر جا می‌روند، چیزهایی می‌گویند که واقعیت ندارد.»

در این لحظه علی پروین وارد بحث شده و می‌پرسد: «شفاف صحبت کن، منظور شما من هستم؟»

دایی هم جواب می‌دهد: «بله، شخص شما!»

پروین هم رو به خادم گفت: «حالا که بحث به اینجا رسید، بگذارید بگویم این آقا برای یک فصل، یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان از پرسپولیس گرفته.»

دایی هم در جواب گفت: «اگر پول گرفتم، حقم بوده اما تو چه کاره‌ای که ۵۰۰ میلیون تومان از باشگاه گرفته‌ای؟»

پروین عصبانی‌تر شده، صدای خود را بالاتر می‌برد و می‌گوید: «درخشان و مایلی‌کهن همین الان هم مجانی برای پرسپولیس مربیگری می‌کنند.»

خبرآنلاین نوشته: «بحث طرفین، با داد و بیداد همراه بود و به ‌شدت داغ شد. حاضران احساس می‌کردند هر آن ممکن است کار به زد و خورد فیزیکی بکشد.»

سرمربی پرسپولیس پیش از آن هم در تمرینات تیمش در گفت‌وگو با خبرنگاران، خطاب به وزیر ورزش گفته بود: «آقای وزیر اگر پرسپولیس برای شما نیست، بگویید چون من رفقای زیادی دارم که خیلی راحت می‌توانند تیم را بخرند.»

دایی به پرداخت نشدن حقوق بازیکنان تیمش معترض است. او درباره اعتصاب‌های مکرر آنها و لغو تمرینات گفته بازیکنان فقط ۲۵ درصد از رقم قراردادشان را گرفته‌اند و برخی نیز پولی دریافت نکرده‌اند.

اما در بررسی اولیه‌ حسابرس‌های وزارت ورزش، مشخص شده که پرسپولیس در این فصل با رقم ۲۱ میلیارد تومان بسته شده و تاکنون ۹ میلیارد به بازیکنان و مربیان تعلق گرفته. این یعنی پرسپولیسی‌ها حدود ۴۲ درصد از مطالبات خود را دریافت کرده‌اند.

در کشاکش نبرد قدرت در باشگاه پرطرفدار پرسپولیس، فقط دایی و پروین، دو سرمربی فعلی و سابق این تیم نیستند که مقابل هم قرار گرفته‌اند. تعداد دیگری از سرمربیان پیشین نیز علیه هم انتقاد می‌کنند، موضوعی که به زعم کارشناسان فوتبال، فعلاً حاصلی ندارد جز دمیدن در آتش حاشیه‌های کم‌سابقه این باشگاه.

یحیی گل‌محمدی، سرمربی سابق پرسپولیس که حالا با تیم نفت از مدعیان قهرمانی در لیگ برتر است، گفته: «نمی‌دانم ریشه عقده افشین پیروانی از کجاست. عملکرد من مشخص است. همه تلاشم را کردم و در بدترین شرایط پرسپولیس را تحویل گرفتم اما حالا ببینید آنها چگونه حرف می‌زنند.»

پیروانی هم که خود کاپیتان و سرمربی پیشین پرسپولیس است در پاسخ گفته: «آقای گل‌محمدی مظلوم‌نمایی نکن. بدترین دوران پرسپولیس زمان مربیگری تو بود که اقتدار نداشتی. بازیکن هر چه از دهانش درآمد به تو گفت اما بعداز ظهر در ترکیب ثابت حضور داشت و فیکس بازی کرد.»

این فضا در حالی پیرامون پرسپولیس شکل گرفته که در فاصله چهار هفته تا پایان لیگ برتر، این تیم از بخت قهرمانی برخوردار است و برای جبران حذف از جام حذفی و جلب رضایت هوادارانش نیاز مبرمی به دوری از حاشیه و برتری در چهار بازی پیش رو دارد.
XS
SM
MD
LG