لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

اعتراض آمریکا به «حمایت» پوتین از ژنرال السیسی در انتخابات مصر


ماری هرف، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا
ماری هرف، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا
ایالات متحده به اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در دیدار با حاکم نظامی مصر اعتراض کرد و مسکو را به جانبداری از کاندیداتوری ژنرال عبدالفتاح السیسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر متهم ساخت.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه، ۲۴ بهمن، گفته‌های ماری هرف، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا، را منتشر کرده که تاکید می‌کند هیچ کس جز مردم مصر نباید در این انتخابات تاثیر بگذارد.

خانم هرف اظهار داشت: «کاملا صادقانه می‌گویم که ما هیچ کاندیدایی را تایید نمی‌کنیم و گمان هم نداریم که تصمیم‌گیری درباره حکمران مصر بر عهده ایالات متحده یا آقای پوتین باشد.»

وی سپس خاطرنشان ساخت که «تصمیم‌گیری در این باره بر عهده مردم مصر است».

ولادیمیر پوتین روز پنج‌شنبه در دیدار با ژنرال عبدالفتاح السیسی در مسکو به‌ طور علنی از او حمایت کرد و با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت: «من هم از طرف خودم و هم از طرف مردم روسیه برای شما آرزوی موفقیت می‌کنم.»

اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که «این نه وظیفه ایالات متحده است که کاندیدایی را تایید کند و نه وظیفه هیچ کس دیگری خارج از مصر».

خانم هرف البته تاکید کرده است که روابط قاهره و مسکو هیچ آسیبی به پیوندهای «تاریخی و نیرومند» ایالات متحده و مصر وارد نخواهد آورد.

ژنرال عبدالفتاح السیسی، ۵۹ ساله، تاکنون کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری مصر را به‌ طور رسمی اعلام نکرده، اما پیش‌بینی می‌شود او در انتخابات حضور یابد.

قرارداد نظامی سه میلیارد دلاری مصر و روسیه

در همین حال از مسکو خبر می‌رسد که روسیه و مصر در آستانه عقد یک قرارداد نظامی به ارزش سه میلیارد دلار هستند که سرمایه آن را دولت‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی تامین می‌کنند.

روزنامه ودوموستی چاپ مسکو روز جمعه، ۲۵ بهمن، به نقل از منابع مطلع دولتی روسیه نوشت که مصر بر اساس این قرارداد چندین فروند جنگنده میگ ۲۹، سیستم‌های دفاع ساحلی و هوایی و هلی‌کوپترهای تهاجمی ام‌آی-۳۵ از روسیه خریداری می‌کند.

پیش از این روزنامه مصری الیوم نوشته بود که این قرارداد دو میلیارد دلار ارزش دارد و هفته گذشته نیز نهایی شده است.

اما خبرگزاری روسی اینترفکس در گزارشی به نقل از منابع نزدیک به ارتش روسیه نوشته است که این توافق هنوز نهایی نشده و طرفین هنوز مشغول کار بر روی جوانب آن هستند.

خبرگزاری اینترفکس نیز مبلغ قرارداد را سه میلیارد دلار عنوان کرده است.
XS
SM
MD
LG