لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۹

ادامه راه برای کلینتون هموار است و برای ترامپ، دشوار


هیلاری کلینتون در جشن پیروزی انتخابات نیویورک به همراه خانواده‌اش
هیلاری کلینتون در جشن پیروزی انتخابات نیویورک به همراه خانواده‌اش

برنی سندرز در نیویورک به سختی باخت.

و کورسوی امیدی که در نتیجه پیروزی‌های پیاپی او در هفته‌های اخیر شکل گرفته بود، نتیجه‌ای را که سندرز شدیدا به آن نیاز داشت، به ارمغان نیاورد.

نیویورک نه تنها به گورستان ستاد تبلیغاتی هیلاری کلینتون تبدیل نشد، بلکه پیروزی مهمی را به کمپینش تقدیم کرد که می‌تواند او را تا دم در دفتر بیضی شکل رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید بالا ببرد.

در حزب مقابل، همانطور که همواره در نظرسنجی‌ها پیدا بود، دونالد ترامپ برنده شد. اما نه به شکلی که پیش‌بینی می‌شد. ترامپ موفق شد که کمپین «نه به ترامپ» را در زادگاهش با خاک یکسان کند!

پیروزی ترامپ و کلینتون در رقابت‌های درون‌حزبی در نیویورک

در انتخاباتی که سه نامزد اصلی برای رسیدن به کاخ سفید خودشان را نیویورکی می‌دانند، مبارزه درون حزبی در این ایالت به رقابت سرنوشت‌سازی تبدیل شده بود که هم برای جمهوریخواهان و هم برای دموکراتها می‌توانست به نقطه‌عطفی کلیدی تبدیل شود.

و اگر در نهایت، کلینتون و ترامپ که برنده‌های نیویورک هستند، در نهایت نامزدی حزبشان را به دست بیاورند، هر دو می‌توانند بگویند روزی که در نیویورک برنده شدند، مهمترین قدمشان را به سوی کاخ سفید برداشتند.

این پیروزی‌ها چه معنایی دارد و از این به بعد در انتخابات آمریکا چه خبر خواهد بود؟

حزب دموکرات

اگر به نظرسنجی‌ها اعتمادی کامل وجود می‌داشت، پیش از انتخابات نیویورک با قاطعیت می‌شد گفت که کلینتون با فاصله برنده خواهد شد. در تمامی این نظرسنجی‌ها، او نه تنها پیشتاز بود بلکه فاصله قابل‌توجهی هم با رقیب داشت. اما استثنای ایالت میشیگان موجب شد تا تحلیلگران، دست به عصاتر از همیشه منتظر نتیجه نهایی نیویورک بمانند.

سرانجام این انتخابات برگزار شد و نتیجه همان شد که در نظرسنجی‌ها وجود داشت. کلینتون قاطعانه در این ایالت پیروز شد و در یک شب، تمامی دستاوردهای کمپین سندرز در هفت ایالت پیشین را بر باد داد.

در واقع جمعیت ۲۰ میلیونی ایالت نیویورک، کمابیش با مجموع جمعیت تمامی هفت ایالتی که سندرز اخیرا در آنها پیروز شد، برابر است!

و بدین ترتیب، بعد از فلوریدا، کلینتون بزرگترین پیروزی ممکن را در رقابت‌های درون حزبی به دست آورد.

خبرهای انتخابات آمریکا را می‌توانید در تلگرام نیز با ما دنبال کنید. از اینجا: telegram.me/kayvanhosseini1

سه شنبه هفته آینده انتخابات درون حزبی در پنج ایالت پنسیلوانیا، مریلند، دلوور، کنتیکت و رود آیلند که همگی از ایالت‌های نزدیک به نیویورک هستند برگزار خواهد شد و بر اساس نظرسنجی‌های فعلی، کلینتون در این ایالت‌ها نیز از سندرز پیش است. در واقع این تئوری که پیروزی سندرز در نیویورک به موجی تبلیغاتی دامن خواهد زد و سرنوشت این ایالت‌ها را تغییر خواهد داد، از اینجا دیگر کارساز نیست و چه بسا، وضعیت برعکس شود و پیروزی‌های کلینتون در ایالت‌های پیش‌رو با فاصله بیشتری رقم بخورد.

به بیان دیگر، اگر چه بر روی کاغذ و از نظر ریاضی، هنوز ممکن است که معجزه‌ای رخ بدهد و سندرز در ادامه برنده شود، اما در دنیای واقعی، ابعاد این معجزه باید بسیار بزرگتر از همیشه باشد؛ ماموریتی غیرممکن که البته کمپین سندرز می‌گوید به آن امیدوار است.

حزب جمهوریخواه

کمپین مخالفان ترامپ به سختی در نیویورک شکست خورد و به دلیل قوانین پیچیده این ایالت برای تقسیم نمایندگان حزبی یا دلیگیت‌ها، تقریبا همه دلیگیت‌ها به ترامپ رسید.

او در عین حال بیش از ۶۰ درصد آرای این ایالت را نیز به خودش اختصاص داد که نشان می‌داد، اگر چه او به طور کلی در زادگاهش چهره محبوبی نیست، اما در میان اقلیت جمهوریخواه این ایالت، بسیار محبوب است.

ترامپ با احتساب انتخابات نیویورک، رای ۸۴۴ نماینده را در کنوانسیون ملی از آن خود کرده. او برای پیروزی نهایی به ۱۲۳۷ رای نیاز خواهد داشت و به رغم موفقیت خیره‌کننده در نیویورک، هنوز فاصله قابل‌توجهی با این رقم دارد. به بیان دیگر هنوز این احتمال وجود دارد که او در نهایت نتواند به حداقل آرای مورد نیاز دست پیدا کند و نامزد هم نشود.

انتخابات بعدی در روز هفتم اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG