لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

عباسی: برای سوخت زیردریایی غنی‌سازی ۴۵ درصدی لازم خواهد بود


رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است کشور برنامه‌ای برای غنی‌سازی بالای ۲۰ درصد ندارد ولی اگر به سوخت زیردریایی اتمی نیاز پیدا شود، غنی‌سازی ۴۵ تا ۵۶ درصدی لازم است.

فریدون عباسی روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین گفته است: «برنامه‌ای برای غنی‌سازی بالای ۲۰ درصد نداریم. این‌که آژانس گزارشی مبنی بر غنی‌سازی ۵۰ درصدی ایران داده است اشتباه است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، وی در همایشی در دانشگاه صنعتی شریف ایران گفته است: «مصارف ۲۰ درصد برای اورانیوم در ساخت آشکار‌سازهای هسته‌ای و تحقیقات رآکتور است... ولی در برخی موارد نظیر مصارف خاص مثل کشتی و زیردریایی اگر محققان ما نیاز به حضور بیشتر در زیر دریا داشته باشند باید موتور‌های کوچکی را بسازیم که برای ساخت آن سوخت ۴۵ تا ۵۶ درصد غنی‌سازی شده نیاز است.»

آقای عباسی تاکید کرده است: «تاکنون آژانس گزارشی مبنی بر غنی‌سازی ۵۰ درصدی ایران نداده است زیرا چنین چیزی وجود ندارد و فقط یک گزارش ۲۷ درصدی بوده که آن هم گاهی ممکن است در راه‌اندازی ماشین‌ها خطای اپراتوری وجود داشته باشد که ما برای آژانس توضیح دادیم و قابل قبول بود.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است از سال ۸۴، یعنی آغاز دولت محمود احمدی‌نژاد، «توجه به انرژی هسته‌ای بیشتر شده و ملاحظات سیاسی تا حد زیادی کنار گذاشته شد و... باید دستاوردهای ناتمام را تکمیل کنیم.»

او در عین حال گفته است: «اگر غنی‌سازی ما را به طور عادی در اختیارمان قرار می‌دادند، خودمان به دنبال آن نمی‌رفتیم ولی محدودیت‌ها باعث شد تا به دنبال کشف منابع داخلی خود باشیم.»

فریدون عباسی در ستایش از امنیت نیروگاه هسته‌ای بوشهر در برابر زلزله، گفته است: «راغب بودم نیروگاه بوشهر در شبکه زلزله بود تا میزان قدرتش در برابر زلزله مشخص می‌شد.»

روز سه‌شنبه، ۲۰ فروردین، زمین‌لرزه‌ای به بزرگی بیش از ۶ درجه در مقیاس ریشتر شهرستان دشتی در جنوب استان بوشهر را لرزاند که در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر قرار دارد.

پس از این زمین‌لرزه، محمود جعفری، مجری طرح نیروگاه اتمی بوشهر، به خبرگزاری ایرنا گفت که «این زمین‌لرزه هیچ مشکلی را برای نیروگاه بوشهر ایجاد نکرده است».

پس از این زمین‌لرزه، شورای همکاری خليج فارس روز یکشنبه ۲۵ فروردين ماه در نشستی درباره ايمنی هسته‌ای در رياض خواستار اعزام هياتی از آژانس بين المللی انرژی اتمی برای بازرسی نيروگاه بوشهر پس از زلزله اخیر شد و از ايران خواست که هر چه زودتر تضمين های امنيتی نيروگاه بوشهر را با ملحق شدن به معاهده «ايمنی هسته‌ای» ثابت کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره بیانیه اخیر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، گفته است: «ما در خلیج فارس رآکتور‌های بیشتری خواهیم داشت و اگر نگرانی دارند، حاضریم آموزش‌های لازم برای ایمنی را به آن‌ها بدهیم.»

آقای عباسی همچنین از سازمان ملل انتقاد کرده و گفته است «شورای امنیت دست چند کشور است که دارای سلاح هسته‌ای هستند.»

او درباره مذاکرات هسته‌ای گفته است تیم مذاکره کننده ایران «باید در موضع قدرت باشد». به گفته او، ایران در مذاکرات با ۱+۵ خوب پیش رفته است.

مناقشه بین ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای تاکنون منجر به صدور قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای تعلیق غنی‌سازی در ایران شده است و همچنین تحریم‌هایی از سوی سازمان ملل و علاوه بر آن از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران وضع شده است.

اسرائیل و دولت‌های غربی، ایران را به پنهان‌کاری در برنامه هسته‌ای و احتمال تلاش برای استفاده نظامی از این توانایی هسته‌ای متهم می‌کنند اما تهران این اتهامات را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG