لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

مرور هفتگی رسانه‌های اسرائیل؛ حملهٔ احتمالی به ایران، موضوع داغ رسانه‌های اسرائیل


ادامه «هشدارها» از زبان مقامات ارشد اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی انگیزهٔ رسانه‌های این کشور در پرداختن بی‌وقفه به امور ایران و گفت‌وگو با چهره‌هایی است که مجری یا متفکر بخشی از مأموریت‌ نهادهای اسرائیل در قبال ایران بوده‌اند یا هستند. با این حال، رسانه‌های اسرائیل توان واقعی ارتش را برای ورود به جنگ احتمالی چندجانبه‌ای که به باور بسیاری از سیاستمداران و نظامیان بلافاصله در پی حمله مستقیم کشورشان به ایران آغاز خواهد شد، محک می‌زنند؛ تحلیل‌هایی که گاه از منظر موضعی است که در حمایت یا مخالفت با دولت اسرائیل دارند.

«بانک اهداف» را برای «جنگ اول علیه ایران» دو برابر کردیم

روزنامه یدیعوت آحرونوت، با اشاره به تشکیل یک واحد جدید در بخش تحقیقاتی ارتش اسرائیل، از «تعیین دو برابری اهداف» حملهٔ اسرائیل در چارچوب ادامهٔ تدارکات ارتش برای «اولین جنگ اسرائیل و ایران» خبر داده است.

این روزنامه تأکید کرده که درگیری نظامی بین دو کشور دیرزمانی است که دیگر محرمانه نیست و تشکیل واحدی تازه در بخش تحقیقاتی ارتش با نیرویی که هزاران پهپاد و راکت و موشک را ردیابی می‌کند، بخشی از آمادگی برای عملی‌شدن جنگی است که مردم اسرائیل باید بدانند شبیه هیچ‌یک دیگر از جنگ‌هایی نخواهد بود که کشورشان تجربه کرده است.

این گزارش افزوده که یک دهه از آغاز درگیری مستقیم نظامی اسرائیل با ایران سپری شده و حال اسرائیل به مرحله‌ای نزدیک شده که آن را پیش‌بینی کرده بود: «جنگ اول» میان ارتش اسرائیل با سپاه پاسداران؛ اما تصور نمی‌کرد که سرانجام روز عملی‌شدن آن هم فرا برسد.

سرگرد «ت»، فرمانده واحدی که با شماره ۵۴ در بخش تحقیقاتی ارتش تشکیل شده، گفته است: وظیفهٔ ما این است که زیرساخت‌های ارتش را در هر زمینه‌ای که مربوط به توان نظامی ایران و تشکیلات راهبردی آن‌ها باشد، فراهم کنیم. در حال بررسی عناصر کنترل‌کننده در ایران، از سطوح ارشد قدرت تا به پایین‌ترین مجریان هستیم... ما بر سپاه پاسداران متمرکز شده‌ایم و تمامی عوامل و رویدادهای آن را رصد و تحلیل می‌کنیم. این همان کاری است که ارتش پیشتر در خصوص حزب‌الله و حماس انجام داده و بانکی از اهداف را برای عملیات فراهم کرد.

واحد ۵۴ می‌گوید وجود یک برنامهٔ چندسالهٔ نوین را در سپاه پاسداران شناسایی کرده که ضمن تکیه بر بودجه‌های لازم برای فناوری‌های نوآورانه، توان موشکی و پهپادی ایران را آشکارا برای مقابله با قدرت ارتش اسرائیل افزایش می‌دهد.

فرمانده واحد بر این باور است که سپاه پاسداران، بی‌اعتنا به کش‌وقوس برنامهٔ هسته‌ای ایران، «جاه‌طلبی‌های بزرگی» برای افزایش توان نظامی خود در سر دارد. لذا ارتش اسرائیل در حال بررسی این امر است که به ستاد ارتش کشورش رهنمود بدهد که ضربه‌زدن به کدام اهداف و برنامه در ایران «دردناک‌ترین ضربه» را به جمهوری اسلامی وارد می‌کند و باید روی چه چیزی تمرکز کرد تا در جنگ مستقیمی که رخ خواهد داد، اسرائیل طرف برنده باشد.

این گزارش حاکی است که واحد جدید ارتش پیاپی لایه‌های تازه‌ای از سپاه و شیوه‌های کار آن را بررسی می‌کند و نیروهای واحد در گفت‌وگوهای میان خود می‌دانند که کشورشان باید برای یک جنگ فرسایشی از نوع مدرن آماده باشد. آن‌ها در گفت‌وگو با یدیعوت آحرونوت ادعا کرده‌اند که اسرائیل می‌تواند به هزاران هدف نظامی در ایران حمله کند، اما یکی از افسران، ستوان «ی»، موظف است مراکز اصلی ثقل قدرت را در این فهرست بلندبالای بانک اهداف ایرانی تعیین کند.

او گفت هرچند ایران یک کشور بسیار وسیع است اما تجزیه و تحلیل سپاه و نیروی آن در تمامی ایران، برای غربالگری اهداف، باید انجام شود زیرا قطب‌نمایی برای قدرت اسرائیل در سال‌های آتی خواهد بود و در راستای برنامهٔ نوینی که ستاد ارتش اسرائیل در چند سال پیش رو تنظیم می‌کند، اهمیتی بسزا دارد.

ستوان «ی» ابراز «رضایت» کرده که واحد او موفق شده بانک اهداف ایران را که ارتباطی با برنامهٔ هسته‌ای جمهوری اسلامی هم ندارد، دو برابر کند. نیروهای یگان جدید اطلاعاتی همراه با واحدهای شناخته‌شده‌ای مانند ۸۲۰۰ و ۹۹۰۰ و با یاری متحدان آمریکایی طرح جنگ پیش رو با ایران را در قالب سناریوهای مختلف به شکل بازی‌های جنگی «تمرین کرده‌اند». با این حال، ستوان «ی» اذعان کرده که خود تا کنون در تمرینات عملی در آماده‌سازی برنامه‌های تولیدی این واحد مشارکت نکرده است.

گزارش یدیعوت آحرونوت پس از آن منتشر شد که رزمایش دوهفته‌ای ارتش اسرائیل برای آمادگی در «چند جبهه جنگی» در برابر ایران به پایان رسید و مقامات ارشد و رسانه‌های اسرائیل به موشک «فتاح» هوافضای سپاه پاسداران، که با ادعای موشک مافوق صوت معرفی شد، توجه زیادی نشان دادند و وزیر دفاع اسرائیل گفت اسرائیل پیشاپیش برای هر سلاح ایرانی «پاسخ لازم را در اختیار دارد».

مهاجر ایرانی، پایه‌گذار واحد اطلاعاتی ارتش اسرائیل در مورد ایران

روزنامه جروزالم‌پست این هفته بر اساس مطلبی که در وب‌سایت ارتش اسرائیل منتشر شده، نوشت که واحد اطلاعاتی ارتش اسرائیل در مورد ایران فکری بود که یک مهاجر ایرانی یهودی در اواخر دهه ۶۰ میلادی، حتی در دورانی که حکومت پهلوی متحد غرب بود و با اسرائیل سر ستیز نداشت، آن را شکل داد. از آن زمان تا حال که اسرائیل و ایران به سرسخت‌ترین رقیبان منطقه‌ای تبدیل شده‌اند، راهی دراز پیموده شده و افزون بر یگان‌ها و واحدهای اطلاعاتی ارتش اسرائیل، بخش بزرگ دیگری از توان و برنامه‌های ارتش اسرائیل ازجمله در نیروی هوایی بر آمادگی برای لحظهٔ شروع درگیری نظامی مستقیم با ایران معطوف بوده است.

سربازی که زادهٔ تهران بود و به‌گفتهٔ خود «یهودی‌ستیزی» را لمس کرده و به‌خاطر بستن گردن‌آویزی از «ستاره داوود» از بچه‌های مسلمان همسایه کتک خورده بود، پس از مهاجرت به اسرائیل همراه خانواده‌اش و اسکان‌یافتن در شهر شمالی عکا، برای گردآوری اطلاعات در مورد ایران انگیزه داشت.

این فرد که جروزالم‌پست از او با حرف کوچک نامش «ای» یادکرده، مدعی است که «همواره یک یهودی‌ستیزی پنهان» در جامعه ایران وجود داشت؛ «خود من باید یهودی‌ بودنم را پنهان می‌کردم و می‌دانستم که با رفتن شاه چیزی تغییر خواهد کرد».

«ای» پس از ورود به ارتش اسرائیل که مقارن با اوج قدرت حکومت پهلوی در ایران و دورانی بود که عمدهٔ رصد واحد اطلاعاتی ارتش بر کشورهای عرب متمرکز بود، روزی تصادفی از آگاهی خود به زبان‌های فارسی و عربی استفاده کرد؛ امری که او را به بخش رصد کشورهای عرب منتقل کرد.

او پس از سال‌ها به افسر فرمانده خود گفت در کنار وظایفش روزانه و به مدت ۱۵ سال تحولات ایران را دنبال کرده است. این گفتهٔ او سبب شد که امکانات حرفه‌ای برای این کار در اختیارش قرار گیرد.

«ای» روزی را به یاد می‌آورد که پرواز خروج هواپیمای شاه از ایران با نام «شاهین» را رصد کرده بود. بعد از روی کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی و در نخستین دوره تشکیل حزب‌الله در لبنان و اولین حملهٔ بزرگ یک گروه شیعه که ۵۹ سرباز اسرائیلی را در جنوب لبنان به کام مرگ برد، لزوم تقویت تیم رصد و یگان شنود با فرماندهی «ای» به یک نیاز فوری تبدیل شد.

او در پی مهاجران تازه‌واردی بود که به زبان فارسی و فرهنگ ایران تسلط داشته باشند تا تیم خود را برای کمک به نظارت بر ایران تقویت کند. گروهی که «ای» دستچین کرد، به ستون اطلاعاتی ارتش اسرائیل تبدیل شد و توانست تحرکات نیروهای ایرانی در سوریه و لبنان را ردیابی کند.

«ای» در سال ۱۹۹۴ از ارتش اسرائیل بازنشسته شد، اما یگان او زیر همان نام «کوخاو» (به‌معنای «ستاره») دوباره سازماندهی و به بخش اصلی در بدنهٔ نیروهای ۸۲۰۰ تبدیل شد و خود او هنوز افسر ذخیرهٔ همین نیرو محسوب می‌شود. فرهنگ لغاتی که او در طول سال‌ها نگاشت، هنوز مبنای کار سربازان ارتش در واحد ۸۲۰۰ است.

جروزالم‌پست تصاویری از حضور «ای» در نشستی با شرکت اسحاق رابین، وزیر دفاع وقت، و دریافت جایزه از دست ژنرال دان شومرون، رئیس وقت ستاد ارتش در سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱، را منتشر کرده است.

دانشمند هسته‌ای اسرائیل که صدام را فریب داد، در انتظار حمله به ایران است

روزنامه «مکور ریشون» داستان یک فیزیکدان هسته‌ای اسرائیلی را بازتاب داده که حدود ۳۰ سال در خدمت واحد اطلاعاتی ارتش اسرائیل و «دفتر نخست‌وزیری» (اشاره تلویحی به موساد) بوده است. این روزنامه دکتر رافائل اوفک را به‌عنوان «دانشمندی که موفق به فریب‌دادن صدام حسین» در برنامه هسته‌ای عراق شد، معرفی کرده است.

رافائل اوفک به یاد آورده که مبارزه سیاسی، خرابکاری‌های هدفمند و مشکوک در عراق و همچنین مرگ ناگهانی دانشمندان هسته‌ای عراق بخشی از رویکردی منسجم در مبارزه با برنامهٔ هسته‌ای بود که صدام حسین سودای شکل‌گیری آن را در سر می‌پروراند و در راستای آن ساخت کورهٔ عصیراک را آغاز کرده بود. آقای اوفک تمامی مراحل اقدامات اسرائیل در ارتباط با عراق را رصد کرد و در آن دخیل بود.

حال با گذشت ۴۲ سال از بمباران کورهٔ اتمی عراق توسط نیروی هوایی اسرائیل در زمان نخست‌وزیری مناخم بگین، در دورانی که مصادف با سال‌های اولیه جنگ عراق علیه ایران بود، رافائل اوفک «منتظر» است که این بار نیز اسرائیل در قبال ایران کار را تا مرحلهٔ آخر، یعنی حملهٔ نظامی مستقیم علیه ایران، بکشاند.

رافائل اوفک که با دانش فیزیک و مهندسی هسته‌ای در نهادهای اطلاعاتی ارتش مورد آموزش‌های ویژه قرار گرفت تا برای اهداف این بخش نیز خبره شود، به این روزنامه گفته که نخستین آشنایی او با برنامهٔ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۹۸۸ و اندکی پس از خاتمهٔ جنگ ایران و عراق بود؛ زمانی که اولین اطلاعات در این باره به آگاهی اسرائیل رسیده بود و در پرونده‌ای کوچک در بخش تحقیقات در سازمان اطلاعات نظامی ارتش ثبت شده بود.

رافائل اوفک که تا پیش از آن در راستای اهداف نهادهای اطلاعاتی اسرائیل به سفرهای زیادی رفته بود تا برنامهٔ هسته‌ای و طرح‌های کشورهای دوست و دشمن را برای دستیابی به تسلیحات غیرمتعارف ردگیری کند، متوجه شد که جمهوری اسلامی ایران در جست‌وجوی دستیابی به کتاب‌هایی در زمینهٔ دانش فنی برای غنی‌سازی اورانیوم و ساخت تجهیزات سانتریفیوژ است. از آن زمان، پیگیری برنامهٔ اتمی و سایر تکاپوهای ایران در عرصهٔ هسته‌ای به بخشی از زندگی و مأموریت‌های دکتر اوفک تبدیل شد.

او که درجهٔ سرهنگ ذخیره در ارتش را دارد، از حامیان عملیات نظامی علیه برنامهٔ هسته‌ای ایران و مدعی است که کشورش به‌تنهایی قادر به «نابودی» سایت‌های اتمی ایران است و از همکاری آمریکا یا حتی حمایت از سوی این متحد نخست خود بی‌نیاز است.

دیدگاه‌های مخالفان دولت اسرائیل دربارهٔ توان نظامی ایران

عاموس هرئل، تحلیلگر روزنامهٔ هاآرتص، این هفته نوشت که توافق هسته‌ای تازهٔ احتمالی آمریکا با ایران درها را به روی گزینهٔ حمله اسرائیلی خواهد بست. او معتقد است که جمهوری اسلامی ایران با پشت سر گذاشتن ماه‌ها اعتراضات داخلی و روبه‌روشدن با بحرانی جدی در رابطه با غرب بر سر تجهیز روسیه به پهپادهای تهاجمی که در جنگ روس‌ها در اوکراین به کار رفت، توانست ورق را به سود خود برگرداند، رابطهٔ خود با عربستان و دیگر کشورهای منطقه را بهبود دهد و بر اعتراضات مخالفان غلبه کند.

او همچنین ادعا کرده است که حکومت ایران ارزیابی‌های اطلاعاتی اسرائیل و کشورهای دیگر را که در انتظار تزلزل در پایه‌های نظام بودند، توانست نقش بر آب کند و حتی نشان دهد که وخیم‌ترشدن شاخص‌های اقتصادی ایران نیز حکومت تهران را از پا نمی‌اندازد. به‌نوشتهٔ آقای هرئل، شرایط راهبردی جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های اخیر «به‌طرزی معجزه‌آسا» بهبود یافته است.

امیر تیبون، نویسنده دیگر هاآرتص، نیز در واکنش به عنوانی که روزنامهٔ حامی دولت، «اسرائیل‌هیوم»، این هفته منتشر کرد در این زمینه که گویا «اسرائیل برای حمله به ایران آماده است» و «اگر نخست‌وزیر و وزیر دفاع طرح حمله به ایران را به رأی‌گیری دولت بگذارند، موافقت کابینه را جلب خواهند کرد»، نوشت: دلمشغولی اسرائیلی به اقدام نظامی علیه ایران بیش از هر چیز از پریشان‌احوالی سیاسی خود اسرائیل نشان دارد.

آقای تیبون در تحلیل خود همچنین افزود که «مقامات اسرائیل که با دست سرد جو بایدن روبه‌رو شده و فرصت تأثیرگذاری بر آمریکا را از دست داده‌‌اند، با درک این‌که هیچ اهرمی در قبال دولت جو بایدن ندارند، از مسیر بیان پیاپی تهدید علیه ایران پیام‌ خود را به آگاهی واشینگتن می‌رسانند».

XS
SM
MD
LG