لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

معاون دادستان ایران خواستار برخورد وزارت صنعت با فعالیت اصناف در تلگرام شد


به گفته معاون دادستان کل ایران، از واحدهای صنفی خواسته شده که فعالیت‌های خود را به شبکه‌های اجتماعی بومی منتقل کنند.
به گفته معاون دادستان کل ایران، از واحدهای صنفی خواسته شده که فعالیت‌های خود را به شبکه‌های اجتماعی بومی منتقل کنند.

در حالی که گزارش‌ها حاکی از رکورد تازه بازدید از گروه‌های تلگرامی از زمان فیلترینگ این پیام‌رسان در ایران است، معاون دادستان کل کشور می‌گوید که به دلیل فیلتر شدن تلگرام، «فعالیت تبلیغاتی و خدماتی» اصناف در این پیام‌رسان «ممنوع است» و وزارت صنعت و نهادهای صنفی باید با این اقدام برخورد کنند.

عبدالصمد خرم‌آبادی روز شنبه ۲۹ اردیبهشت در یادداشتی در پیام‌رسان «سروش» همچنین خبر داد که هفته گذشته در جلسه‌ای با حضور نمایندگان اصناف و دستگاه‌های حکومتی، از واحدهای صنفی خواسته شده که «از هرگونه فعالیت تبلیغاتی و خدماتی در تلگرام اکیداً خودداری کنند».

به گفته آقای خرم‌آبادی، از واحدهای صنفی خواسته شده که فعالیت‌های خود را به شبکه‌های اجتماعی بومی منتقل کنند.

او اعلام کرد که در صورت ادامه فعالیت واحدهای صنفی در تلگرام، وزارت صنعت، معدن و تجارت و مراجع صنفی باید «اقدامات قانونی لازم را به عمل آورند».

جنبه‌های حقوقی مسدودسازی و ممنوعیت فعالیت‌های صنفی در تلگرام
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:44 0:00
لینک مستقیم


رضا الفت‌نسب، دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، پیش از این اعلام کرده بود که ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار فروشنده اینترنتی در ایران وجود دارد که ۵۰ هزار نفر از آنها در سایت‌های فروش و بیش از ۲۰۰ هزار فروشنده در شبکه‌های اجتماعی در حال ارائه کالا یا خدمات هستند.

در این زمینه ناهید تاج‌الدین، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس، هم گفته بود که بیش از ۶۰۰ هزار کانال تلگرامی مشغول فعالیت هستند که بیش از ۴۰ درصد آنان فروشگاه‌های مجازی‌اند.

دادسرای فرهنگ و رسانه تهران دهم اردیبهشت ماه دستور فیلتر شدن تلگرام را صادر کرد اما به گفته مقام‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تنها یک میلیون نفر از کاربران ۴۰ میلیونی این پیام‌رسان کاسته شده است.

در این میان «آزمایشگاه شبکه‌های اجتماعی» وابسته به دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، اعلام کرده است که روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت برای نخستین‌بار پس از فیلترینگ تلگرام، رقم بازدید کل کانال‌های فارسی تلگرام به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون بازدید رسیده است.

بر اساس این گزارش این رقم روز چهارشنبه یک‌میلیارد و ۲۶۰ میلیون بازدید بوده و روز سه‌شنبه هم کمی بیشتر ‌از یک میلیارد بوده است.

این گزارش نشان می‌دهد که ۳۰ فروردین امسال- نزدیک به ۱۰ روز پیش از مسدود شدن تلگرام- میزان بازدید از کانال‌های تلگرامی رکوردی نزدیک به ۲.۵ میلیارد بازدید روزانه را ثبت کرده، و این رقم در ۱۲ اردیبهشت، دو روز پس از ابلاغ قضایی برای فیلترینگ تلگرام به کمتر از یک میلیارد بازدید رسیده است.

برخی منابع خبری داخلی، اعتراض‌ها در کازرون را دلیل افزایش بازدید از کانال‌های تلگرامی در روزهای اخیر دانسته‌اند.

در همین حال روزنامه «صبح نو» در شماره روز شنبه خود در گزارشی مدعی شد که مدیرعامل تلگرام در سال ۹۴ «در سفری پنهانی به تهران» با مقام‌های دولت مذاکره کرده است.

این گزارش مدعی است که مقام‌های دولتی ایران شرط‌هایی را برای ادامه فعالیت این پیام‌رسان تعیین کرده‌اند که «به رسمیت شناختن احکام دادگاه‌های ایران»، «رعایت مسائل فرهنگی ایران» و«تقسیم منافع اقتصادی با دولت»، از جمله این شرط‌ها بوده است.

مقام‌های اجرایی و قضایی ایران پیش از این مذاکره با تلگرام برای پذیرفتن شرایط فعالیت در ایران خبر داده‌اند، و از جمله حذف برخی کانل‌های تلگرامی و انتقال سرورهای تلگرام به داخل کشور را جزو شرایط خود اعلام کرده‌اند.

اما مدیرعامل تلگرام گفته‌های مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر همکاری در این زمینه را رد کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری ایسنا، روزنامه شرق و رادیوفردا؛ ا.م./م.ا
XS
SM
MD
LG