لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

هشدار لاریجانی درباره اقدام نظامی علیه ایران


علی لاریجانی می گوید ایران حاضر است در باره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود به جهان اطمینان بدهد
علی لاریجانی می گوید ایران حاضر است در باره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود به جهان اطمینان بدهد

علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، روز سه شنبه بيستم فوريه، پس از ديدار با محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در واکنش به برخی گزارش ها در مورد حمله گسترده به ايران گفت هر اقدام نظامی با واکنش مناسب جمهوری اسلامی روبه رو خواهد شد.


وی در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی درباره گزارش هایی مبنی بر اينکه حمله احتمالی آمريکا به ايران از تاسيسات هسته ای فراتر می رود و همه زير ساخت نظامی ايران را در برخواهد گرفت، گفت نيروی نظامی نمی تواند برنامه هسته ای ايران را متوقف کند.


دبير شورای عالی امنيت ملی گفت شايد گروه ها و کشورهای خاصی حاضر به استفاده از زور در مقابل ايران باشند و افزود تنها مذاکرات بدون قيد و شرط می تواند اختلاف ها را حل کند.


او گفت هر گونه اقدام نظامی، با «واکنش مناسب» جمهوری اسلامی رو به رو خواهد شد.


در همين حال، منوچهر متکی وزير امور خارجه جمهوری اسلامی نيز روز سه شنبه در جريان يک مصاحبه مطبوعاتی با همتای ترک خود گفت که مذاکره تنها راه حل صلح آميز مساله از طريق ديپلماسی است.


ديدار با برادعی


آقای لاريجانی در جريان ديدار با محمد البرادعی گفت در صورت آغاز مذاکرات بدون قيد و شرط، ايران حاضر است درباره صلح آميز بودن برنامه هسته ای خود به غرب اطمينان و تضمين بدهد.


آقای لاريجانی که روز سه شنبه با محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی ديدار و گفت و گو کرد، افزود اگر نگرانی طرف مقابل اين است که در آينده ممکن است فعاليت هسته ای ايران به سمت ديگری منحرف شود، ايران هيچ مخالفتی ندارد که اين نگرانی ها را سر ميز مذاکره حل کند.


دبير شورای عالی امنيت ملی همچنين گفت ايران حاضر است تضمين بدهد که انحرافی به سمت توليد سلاح هسته ای نخواهد داشت.


علی لاريجانی در آستانه ارايه گزارش مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره ميزان همکاری های ايران با قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد با محمد البرادعی گفت و گو می کرد.


انتظار می رود گزارش محمد البرادعی که پس از پايان مهلت ۶۰ روزه ضرب الاجل شورای امنيت سازمان ملل متحد به ايران ارايه می شود، از خودداری ايران از پذيرفتن خواست های قطعنامه ۱۷۳۷ حکايت کند.


گزارش محمد البرادعی احتمالا از همکاری نکردن ایران با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد حکایت خواهد کرد

در تاريخ ۲۳ دسامبر سال گذشته ميلادی، دو ماه پيش، شورای امنيت سازمان ملل متحد از ايران خواست که فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حال تعليق در آورد. ايران از پذيرفتن اين قطعنامه خودداری کرده است.


واکنش کاخ سفيد به پيشنهاد محمود احمدی نژاد


از سوی ديگر، تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفيد آمريکا روز سه شنبه، بيستم فوريه، پيشنهاد محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، برای تعليق همزمان فعاليت های هسته ای ايران و غرب را رد کرد.


محمود احمدی نژاد درجريان سفر خود به رشت گفته بود:«ما اهل گفت و گو در شرايط عادلانه ايم؛ بنابراين اگر می گوييد کارخانجات چرخه سوخت هسته ای را تعطيل کنيم تا مذاکره صورت گيرد، اشکالی ندارد اما عدالت اقتضا می کند که شما هم کارخانه های تاسيسات هسته ای خود را تعطيل کنيد.»


تونی اسنو گفت: «آيا شما فکر می کنيد اين يک پيشنهاد جدی است؟» آقای اسنو افزود آمريکا منتظر ارايه گزارش آژانس بين المللی اتمی در روز چهارشنبه است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد در قطعنامه ۱۷۳۷ به اتفاق آرا از ايران خواست که برای اعتماد سازی درباره برنامه هسته ای خود تمامی فعاليت های مربوط به غنی سازی را تا روز دوم اسفند ماه معلق کند. ايران تاکنون اين درخواست سازمان ملل متحد را ناديده گرفته است.


سخنگوی کاخ سفيد گفت:«ما می دانيم که مردم ايران خواهان دستيابی به انرژی هسته ای هستند و ما با اين موضوع هيچ مشکلی نداريم.»


او افزود:« اما ما با ايرانی که درصدد توسعه برنامه تسليحاتی باشد مساله داريم.»


شرايط ايران


رييس جمهوری اسلامی با اشاره به درخواست کشورهای غربی برای توقف غنی سازی اورانيوم توسط تهران اظهار داشت: «آنها می گويند مذاکره فقط به شرط توقف می تواند صورت گيرد و ما می گوييم چطور کارخانه های عظيم توليد سوخت شما ۲۴ ساعته کار کند اما اين مجموعه ای که تازه تاسيس کرده ايم متوقف شود؟»


آقای احمدی نژاد گفت: «آنها از يک طرف خود را طرفدار مذاکره معرفی می کنند که ما هم استقبال می کنيم، چرا که هميشه اهل گفت وگو بوده ايم، اما برای گفت وگو شرطی را می گذارند که ما را از حقوق هسته ای خود محروم می کند و آن توقف فعاليت های هسته ای است.»


محمود احمدی نژاد بار ديگر قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل را رد کرد .


XS
SM
MD
LG