لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

مشارکت آمریکا در ایجاد بانک سوخت هسته ای


کارشناسان می گویند یک بانک بین المللی سوخت هسته ای شاید بتواند از گسترش تسلیحات هسته ای جلوگیری کند
کارشناسان می گویند یک بانک بین المللی سوخت هسته ای شاید بتواند از گسترش تسلیحات هسته ای جلوگیری کند

تام لانتوس نماينده دمکرات کنگره آمريکا روز چهارشنبه هفتم فوريه لايحه ای را به مجلس نمايندگان آمريکا ارايه کرد که به ايالات متحده آمريکا اجازه می دهد در ايجاد يک بانک سوخت هسته ای جهانی مشارکت کند.


آقای لانتوس در اين رابطه گفت يک چنين بانکی تضمينی خواهد بود برای اينکه همه کشورها به تعهدات منع گسترش تسليحات هسته ای خود عمل کنند و سوخت هسته ای خود را بدون نياز به داشتن تجهيزات توليد سوخت، فراهم کنند.


کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا، ايده بانک سوخت هسته ای را «ايده بسيار مثبتی» توصيف کرد.


تام لانتوس در بخشی از سخنان خود گفت: «اگر برنامه هسته ای ايران به راستی صلح آميز باشد، تهران بايد از بانک سوخت هسته ای استقبال کند.»


محمد البرادعی مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی، در سال ۲۰۰۵، ايده توليد يک بانک مرکزی سوخت هسته ای که يک ايده سی ساله است را به طور جدی دنبال کرد.


آقای البرادعی سال گذشته نيز اعلام کرد که در اين راه حمايت آمريکا را نيز به خود جلب کرده است و واشنگتن حاضر است حتی مواد هسته ای در اختيار اين بانک قرار دهد.


از سوی ديگر بحران هسته ای ايران از زمانی شدت يافت که ايران به تعليق فعاليت های هسته ای پايان داد و کار تحقيقات مربوط به توليد چرخه سوخت را آغاز کرد.


فن آوری غنی سازی اورانيوم هم می تواند برای توليد بمب اتمی به کار رود و هم توليد سوخت هسته ای. اما کارشناسان می گويند يک بانک مرکزی بين المللی که سوخت هسته ای را به کشورهای صاحب نيروگاه ها بفروشد، می تواند از بحران های هسته ای مشابه جلوگيری کند و بحران کنونی ايران را نيز حل کند.


در اين زمينه بايد يادآور شد که تنها شش کشور از مجموعه کشورهای صاحب نيروگاه هسته ای، سوخت هسته ای خود را توليد می کنند.


XS
SM
MD
LG