لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

پایان سفر طالبانی و ادامه رویارویی ایران و آمریکا


پايان سفر ۲ روزه جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق به تهران، با موضع گيری مجدد رهبران ايران و آمريکا عليه يکديگر هم زمان شده است.


فکر مشارکت دادن ايران و سوريه در «مذاکرات باثبات سازی عراق» نخست از سوی لندن و واشنگتن مطرح شد.


برخی تحليلگران، سفر اخير آقای طالبانی به تهران را در چارچوب زمينه سازی برای برقراری اين «مذاکرات» ارزيابی کردند.


با اين حال، روز سه شنبه بيست و هشتم ماه نوامبر رهبران ايران و آمريکا، طرف ديگر را به تلاش برای ايجاد ناامنی در عراق متهم کردند.


علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در ديداری که با جلال طالبانی داشت، آمريکا را مسبب خشونت ها و نا آرامی های جاری در عراق قلمداد کرد و گفت: «آمريکا با به کارگيری تروريست ها و اعضای پيشين حکومت صدام حسين، سعی در نا امن سازی اوضاع عراق دارد.»


پایان چهارمین سفر جلال طالبانی به ایران


جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق روز دوشنبه با هدف جلب همکاری جمهوری اسلامی برای فرونشاندن درگيری های فرقه ای درون عراق، وارد تهران شد.


اين چهارمين باری بود که آقای طالبانی از زمان به عهده گرفتن مقام رياست جمهوری عراق، به تهران سفر کرد.


رييس جمهوری عراق دوشنبه شب در تهران بر نياز کشورش به همکاری ايران برای مبارزه با تروريسم و پايان دادن به درگيری های فرقه ای تاکيد کرد و همتای او محمود احمدی نژاد نيز در پاسخ از آمادگی تهران برای کمک به ايجاد امنيت در عراق خبرداد.


رییس جمهوری عراق، از ایران درخواست کمک های امنیتی کرد

با اين حال خبری از جزييات مربوط به مذاکرات منتشر نشده است.


پايان سفر ۲ روزه جلال طالبانی به ايران در حالی است که روز چهارشنبه در عمان، پايتخت اردن، جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا و نوری المالکی، نخست وزير عراق بر سر وضعيت امنيتی عراق گفت و گو خواهند کرد.


از همين رو، برخی تحليلگران معتقدند که يکی از اهداف سفر جلال طالبانی به ايران، انتقال پيامی از سوی واشينگتن به تهران و دريافت پاسخ جمهوری اسلامی به اين «پيام» بوده است.


اگرچه به نوشته خبرگزاری آسوشيتدپرس، آقای بوش طی چند هفته اخير زير فشارهای فزاينده داخلی و خارجی قرار گرفته تا برای کاهش خشونت های جاری در عراق، با ايران و سوريه مذاکراتی را آغاز کند، روز سه شنبه رييس جمهوری آمريکا در سفرش به ۲ کشور حوزه دريای بالتيک، برای حضور در نشست سران سازمان ناتو، تاکيد کرد که ايران برای شرکت در مذاکرات مربوط به اوضاع عراق و با حضور آمريکا «ابتدا بايد برنامه غنی سازی اورانيوم خود را به حال تعليق درآورد.»


برای شرکت در مذاکرات مربوط به عراق، ایران باید ابتدا غنی سازی اورانیویم را به حال تعلیق درآورد
جرج بوش

رييس جمهوری آمريکا با رد اين نظر که اکنون عراق در وضعيت «جنگ داخلی» است، عامل اصلی درگيری های این کشور را فعاليت های القاعده در عراق دانست و گفت:«دست گروه القاعده پشت خشونت های جاری در عراق است.»


جرج بوش با تاکید بر این نکته که با گفت و گوهای جلال طالبانی با مقام های جمهوری اسلامی مخالفتی ندارد، ابراز اميدواری کرد که اين گفت و گوها به يافتن راهی برای آرام سازی عراق ياری رساند.


با توجه به اظهارات هم زمان رهبران آمريکا و ايران عليه يکديگر، ادامه بحث بر سر چشم انداز هم کاری های جمهوری اسلامی با آمريکا به قصد ايجاد امنيت در عراق ناروشن است و اغلب تحليلگران در انتظار مذاکرات روز چهارشنبه جرج بوش – نوری المالکی، به پايتخت اردن محل اين ملاقات، چشم دوخته اند.


XS
SM
MD
LG