لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

ژنرال آمریکایی: حمله هوایی به قندوز به درخواست نیروهای افغان بود


جان کمبل، فرمانده آمریکایی نیروهای ائتلاف در افغانستان
جان کمبل، فرمانده آمریکایی نیروهای ائتلاف در افغانستان

فرمانده کل نیروهای ائتلاف بین‌المللی حاضر در افغانستان دوشنبه ۱۳ مهرماه گفت، حمله هوایی به شهرقندوز که به کشته شدن شماری از غیر نظامیان منجرشد، به درخواست نیروهای افغان و به منظور مقابله با حملات طالبان صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کمبل، فرمانده آمریکایی نیروهای ائتلاف در افغانستان در یک کنفرانس خبری گفته است: «شنبه سوم اکتبر (۱۱ مهرماه) نیروهای افغان اعلام کردند که زیر آتش دشمن هستند و از نیروهای آمریکایی خواستند که از آنها برای مقابله با دشمن پشتیبانی هوایی کنند.»

این فرمانده آمریکایی اضافه کرده است: یک حمله هوایی برای از بین بردن نیروهای طالبان انجام شد که در ان شماری از غیرنظامیان به طور تصادفی هدف قرار گرفتند.

در جریان درگیری و حمله و هوایی به بیمارستان قندوز ۲۲ نفر کشته شدند. سازمان پزشکان بدون مرز حمله به بیمارستان قندوز را «جنایت جنگی» نامیده و خواستار تحقیق یک نهاد مستقل بین المللی در خصوص این حمله شده است.

در همین حال، کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد، اطمینان دارد که تحقیقات جاری آمریکا، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، و دولت افغانستان به طور کامل وضعیت چگونگی حمله به این بیمارستان در قندوز را مشخص خواهد کرد.

از سوی دیگر، کریستوفر استوک، مدیر کل سازمان پزشکان بدون مرز، در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات ژنرال کمبل گفت است: فرمانده نیروهای ائتلاف درصدد است با رفع مسئولیت از نیروهای خود، ‌دولت افغانستان را به عنوان مسئول این حادثه معرفی کند.

مدیر کل سازمان پزشکان بدون مرز در این بیانیه گفته است: «واقعیت این است که نیروهای آمریکایی یک بیمارستان بزرگ مملو از مجروحان و نیروهای امدادگر پزشکان بدون مرز بمباران کردند. ارتش آمریکا همچنان مسئول اهدافی که بمباران می‌کند، هرچند عضویی از نیروهای ائتلاف باشد. هیچ توجیهی برای این حمله وحشتناک وجود ندارد.»

این در حالی است که ژنرال کمبل روز دوشنبه گفته است، ژنرال ریچارد کیم، مسئول ارشد تیم تحقیقات هم اکنون در قندوز است.

به گزارش رویترز، علاوه بر آمریکا، ناتو و دولت افغانستان نیز تحقیقات جداگانه‌ای در خصوص حمله به بیمارستان قندوز انجام می‌دهند.

با این حال، ژنرال کمبل گفته است: «چنانچه اشتباهاتی (در این حمله) صورت گرفته باشد ما به آن‌ها اذعان خواهیم کرد، تمام کسانی که در این زمینه مسئول باشند، پاسخگو خواهند شد، ‌و ما اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار این اشتباهات انجام خواهیم داد.»

در واکنش به درخواست سازمان پزشکان بدون مرز برای تحقیقات مستقل درباره حمله به بیمارستان قندوز، فرمانده کل نیروهای ائتلاف بین‌المللی تصریح کرده است، در صورتی که تحقیقاتی مستقلی در این خصوص انجام شود با آن همکاری خواهد شد.

شهر قندوز با جمعیت ۳۰۰ هزار نفر هفته گذشته به تصرف نیروهای طالبان در آمد، اما نیروهای دولتی توانسته‌اند انها را از بخش‌های اصلی شهر بیرون برانند.

پزشکان بدون مرز می گوید، در حمله هوایی به بیمارستان قندوز در روز شنبه ۲۲ نفر از بیماران و کارمندان این نهاد کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG