لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

عفو بین الملل: بمباران مدارس یمن هزاران نفر را از تحصیل محروم کرده است


کودکان یمنی در حال سوار شدن به یک کامیون
کودکان یمنی در حال سوار شدن به یک کامیون

عفو بین الملل در گزارشی که روز جمعه دهم دسامبر منتشر شده است می‌گوید، ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی با بمباران مدارسی که هنوز دایر هستند هزاران نفر را از تحصیل محروم کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش عفو بین الملل می‌نویسد که در فاصله ماه های اوت تا اکتبر سال ۲۰۱۵ پنج مدرسه بمباران شده و براثر آن پنج غیرنظامی از جمله کودکان کشته و چهارده نفر مجروح شد ه‌اند.

این نهاد مدافع حقوق بشر در گزارش خود که در آستانه مذاکرات صلح یمن با میانجیگری سازمان ملل متحد هفته آینده در سوئیس برگزارمی شود، خواستار انجام تحقیقات در مورد این حملات شده است.

در این گزارش گفته می‌شود که هنگام وقوع حملا ت دانش آموزان در مدارس نبوده‌اند.

پس از پیشروی گسترده شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران، از ماه مارس امسال ائتلافی از کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی با شروع حملات هوایی در جنگ یمن دخالت کرد. هدف این ائتلاف عقب راندن نیروهای حوثی و متحدان آن‌ها و احیاء حکومت یمن است که توسط شیعیان حوثی سرنگون شد.

به گزارش رویترز، افزایش تلفات غیرنظامیان و نابودی زیر ساخت‌های این کشور فقیر مثل جاده‌ها، مدارس و بیمارستان‌ها نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر را به شدت نگران کرده است.

سخنگویان حکومت عربستان سعودی در گذشته بار‌ها ادعا کرده‌اند که ائتلاف نظامی به رهبری این کشور به ساختمان‌ها و مراکز غیرنظامی حمله نمی‌کند.

لاما فقیه، مشاور ارشد عفو بین الملل در زمینه بحران‌های منطقه‌ای به خبرگزاری رویترز گفت: «ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی به تعدادی از مدارس که از آنها برای آموزش و نه مقاصد نظامی استفاده می‌شود، حمله کرده است. حمله به اهداف غیرنظامی برخلاف قوانین بین المللی است. اکنون کودکان یمن علاوه بر تمامی مشکلات دیگر از تحصیل نیز محروم شده‌اند.»

طبق گزارش های یونیسف از ماه مارس و شروع حملات هوایی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی ۳۴ درصد از کودکان یمنی، حدود ۱. ۸ میلیون نفر، نتوانسته‌اند به مدرسه بروند. نیمی از ۱۰۰۰ مدرسه‌ای که در ماههای اخیر تعطیل شده‌اند اکنون به عنوان سرپناه موقت برای خانواده‌هایی استفاده می‌شود که از مناطق جنگی گریخته و آواره شده‌اند.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، شیعیان حوثی را که در حال حاضر صنعا پایتخت یمن را در کنترل دارند، متهم می‌کند که از ساختمانهای غیرنظامی به عنوان انبار تسلیحات استفاده می‌کند.

اما عفو بین الملل می‌گوید در مدارسی که در تحقیقات این نهاد مورد بررسی قرار گرفته هیچ شواهدی از استفاده نظامی از این ساختمان‌ها پیدا نکرده است. این نهاد می‌گوید یک هنرستان فنی در حومه شهر صنعا در فاصله چند هفته چهار بار هدف حملات هوایی قرار گرفته است.

در بخشی از گزارش عفو بین الملل از قول یک دختر ۱۲ ساله و محصل مدرسه‌ای در بندر حدیده در ساحل دریای سرخ که در بمبارانهای ماه اوت ویران شده گفته می‌شود: «ما همیشه در هراس و وحشت زندگی می‌کنیم. امروز من یک هواپیما دیدم و به شدت ترسیدم و وحشت کردم.»

XS
SM
MD
LG