لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۱

بشار اسد: طرح مناطق امن فرصتی برای مخالفان جهت مصالحه با حکومت است


بشار اسد می گوید، هدف اولیه ایجاد مناطق امن برای حفاظت از غیرنظامیان است.
بشار اسد می گوید، هدف اولیه ایجاد مناطق امن برای حفاظت از غیرنظامیان است.

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، روز پنجشنبه گفته است،‌ مناطق امن و عاری از درگیری که به پیشنهاد روسیه ایجاد شده اند، به مثابه فرصتی برای شورشیان و مخالفان جهت مصالحه با حکومت هستند.

بشار اسد در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «او ان تی» بلاروس از ایجاد مناطق امن دفاع کرده و گفته است با هر نیرویی که بخواهد به این مناطق نفوذ کند، مقابله خواهد شد.

هفته گذشته ایران و ترکیه با طرح روسیه برای ایجاد مناطق امن و عاری از درگیری در سوریه در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان موافقت کردند. بخش هایی از مناطق تحت کنترل شوریان در شمال غرب استان ادلب، بخشی از استان حمص، و منطقه شورشی غوطه شرقی در نزدیکی دمشق شامل طرح ایجاد «مناطق امن» است.

این طرح در راستای «پایان دادن فوری به خشونت، آماده کردن بازگشت آوارگان، و رساندن فوری کمک‌های دارویی و غیره به ساکنان» به اجرا در آمده است.

سال گذشته طرحی برای برقراری آتش بس سراسری و کاهش خشونت در سوریه با توافق روسیه و آمریکا به اجرا گذاشته شد، اما طولی نکشید که نیروهای دولتی و مخالفان این طرح را نقض کردند.

رویترز می گوید، مناطق امن ایجاد شده در غرب سوریه و در اطراف دمشق این امکان را برای روسیه فراهم می کند تا در تامین امنیت آنها نقش ایفا کند.

با این حال بشار اسد در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی تاکید کرده است که هدف اولیه ایجاد این مناطق امن، در راستای حفاظت از غیرنظامیان است.

بشار اسد اضافه کرده است: هدف دوم طرح مناطق امن این است به شبه نظامیانی که می خواهند با حکومت مصالحه کنند، فرصت این کار را می دهد تا مسایل آنها حل و فصل شود. سلاح خود را تسلیم کنند و در مقابل عفو شوند.

حکومت سوریه می گوید، نیروهای مسلح مخالف می بایست با نیروهای دولتی برای بیرون کردن گروه‌های افراطی اسلامی همکاری کنند.

این در حالی است که مخالفان مسلح حکومت بشار اسد طرح روسیه برای ایجاد مناطق امن در سوریه را رد کرده و آن را تهدیدی علیه تمامیت ارضی کشور خود خوانده اند. مخالفان همچنین تاکید دارند که مخالف تعیین ایران به عنوان کشور ضامن و ناظر بر آتش‌بس هستند.

طی شش جنگ در سوریه، صدها هزار نفر کشته و میلیون ها نفر آواره شده اند.

در همین حال، مقام های غربی و آمریکایی از بشار اسد به عنوان یک «جنایتکار جنگی» نام می برند و می گویند او مانعی بر سر صلح درسوریه است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل پیشتر گفته بود: بشار اسد به مانعی برای صلح در سوریه بدل شده است. آنچه که او بر سر مردم سوریه آورده است مایه انزجار است.

نیکی هیلی اضافه کرده بود: دولت آمریکا امیدوار است که بشار اسد به دلیل ایجاد بحران انسانی و همچنین تداوم قتل و عام مردم به دست عدالت سپرده شود.

XS
SM
MD
LG