لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۰

«۲۰۰ پیشنهاد اصلاحی» نمایندگان برای طرح ۹ ماده‌ای برجام


سخنگوی کمیسیون برجام می‌گوید، نمایندگان «۲۰۰ پیشنهاد اصلاحی» درباره طرح ۹ ماده‌ای برجام، مطرح کرده‌اند که از جمله آنها اختصاص یک درصد از دارایی‌هایی آزاد شده به صدا و سیما و بسیج برای تهیه «برنامه‌های تقویت‌کننده روحیه مردم و مروج توسعه اقتصادی» است.

نمایندگان مجلس قرار است در جلسه روز سه‌شنبه مجلس جزئیات جزئیات طرح «اقدام متناسب ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک» را بررسی کننده و آن طور که خبرگزاری «تسنیم» گزارش کرده، حسین نقوی‌حسینی روز دوشنبه ۲۰ مهر گفته است که باید در جریان بررسی، لغو تحریم‌ها به عنوان «یک اصل مهم» گنجانده شود.

آقای نقوی حسینی تأکید کرده است که لغو تحریم‌ها در مقابل به گفته او «امتیازهای فراوان ایران» به طرف غربی در توافق اتمی وین «انتظار زیادی نیست».

کلیات «طرح اقدام متناسب ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک» در جلسه روز یکشنبه ۱۹ مهر، مجلس تصویب شد و قرار است، جزئیات آن و پیشنهادهای نمایندگان در جلسه روز سه‌شنبه مجلس بررسی شود.

برخی از مخالفان دولت حسن روحانی از جمله علیرضا زاکانی، حمید رسایی، محمود نبویان، جواد کریمی قدوسی و بیژن نوباوه، با وجود مخالفت با اصل این طرح، پیشنهادهای زیادی را برای تغییر آن مطرح کرده‌اند، و چهره‌های مخالف دیگری مثل اسماعیل کوثری و ابراهیم کارخانه، در پیشنهادهایی خواستار حذف کل این طرح شده‌اند.

تعدادی از این مخالفان توافق اتمی وین از جمله حمید رسایی، مهدی کوچک‌زاده، اسماعیل کوثری و جواد کریمی قدوسی نیز در پیشنهادهای متعددی خواستار آن شده‌اند که انجام هرگونه اقدام از سوی دولت ایران منوط به لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران باشد.

اعضای تیم مذاکره اتمی ایران پیش از این بار‌ها تأکید کرده‌اند که دولت آمریکا به لحاظ قانونی امکان لغو تحریم‌هایی را که از سوی کنگره آمریکا علیه ایران وضع شده، ندارد اما اجرای آن‌ها را متوقف می‌کند.

علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون برجام مجلس، نیز در پیشنهادی اعلام کرده که وضع تحریم‌های حقوق بشری جدید علیه ایران به معنای «نقض عهد» طرف غربی است و در صورت وضع این تحریم‌ها، دولت ایران باید فعالیت‌های غنی‌سازی گذشته خود را از سر گیرد.

نقشه‌هایی برای دارایی‌های بلوکه شده

نمایندگان مجلس همچنین پیشنهادهایی را درباره دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور ارائه کرده‌اند.

از جمله این پیشنهاد‌ها اختصاص یک درصد از دارایی‌های آزاد شده ایران به سازمان بسیج مستضعفین و صدا و سیما برای تهیه «برنامه‌های تقویت‌کننده روحیه مردم و مروج توسعه اقتصادی» است.

یک پیشنهاد دیگر خواستار آن است که دولت پنج تا ۱۰ درصد از منابع آزاده را برای طرح‌های کلان تحقیقاتی «با اولویت دفاعی، امنیتی و هوافضا» هزینه است.

یک پیشنهاد دیگر هم برای این دارایی‌ها، واریز همه آنها به حساب خزانه است.

در طرح «اقدام متناسب ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک» به دولت ایران اجازه داده می شود که توافق اتمی وین را با در نظر گرفتن شروطی اجرا کند.

«تجدید نظر در همکاری با جامعه جهانی در صورت بروز هر گونه اقدام مبتنی بر فشار و تهدید به هر بهانه‌ای و با تشخیص شورای عالی امنیت ملی و انجام اقدامات متقابل در صورت هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو موثر تحریم‌ها و بازگرداندن تحریم‌های لغو شده یا وضع تحریم» از جمله شروط اعلام‌شده برای دولت است.

دراین طرح تاکید شده است که «هیچ گونه دسترسی نظارتی آژانس به مراکز نظامی و اشخاص حقیقی به بهانه برجام مجاز نیست مگر آنکه موارد به صورت جداگانه و با جزئیات به تصویب شورای عالی امنیت ملی برسد».

عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر خارجه ایران روز گذشته گفته بود که مدت ۹۰ روزه بررسی برجام ۲۶ مهر به پایان می‌رسد.

در صورتی که تا ۲۶ مهر جزییات طرح اجرای برجام در مجلس به سرانجام برسد و شورای نگهبان آن را تایید کند، آنگاه روال قانونی تایید برجام طی شده است.

XS
SM
MD
LG