لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۰۷

سامانه ضد موشکی «جنگ ستارگان» اسرائیل کار خود را آغاز کرد


 موشک پیکان اسرائیل (عکس از آرشیو)
موشک پیکان اسرائیل (عکس از آرشیو)

سامانه جدید دفاع ضد موشکی اسرائیل روز چهارشنبه ۲۹ دی ماه عملیاتی شد. این سامانه جدید که اصطلاحا «جنگ ستارگان» نام گرفته، به اسرائیل امکان می‌دهد موشک‌های شلیک شده به سمت این کشور را در خارج از جو و فاصله دورتری منهدم کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد سامانه دفاع موشکی «پیکان ۳» که بخش اعظم هزینه آن را آمریکا پرداخت کرده محصول مشترک صنایع دولتی هوا - فضای اسراییل و شرکت آمریکایی بوئینگ است. این سامانه به نیروهای هوایی اسرائیل تحویل داده شد.

وزارت دفاع اسرائیل در بخشی از بیانیه خود گفت:«سامانه پیکان ۳ همراه با پیکان ۲ که در سال ۲۰۰۰ عملیاتی شد به حد چشمگیری احتمال اصابت موشک‌های بالستیک به خاک اسرائیل را کاهش خواهند داد.»

سامانه پیکان ۲ طوری طراحی شده که موشک‌ها را در چه ارتفاعات زیاد و چه در ارتفاعات پایین هدف قرار دهد. اما موشک‌های سامانه پیمان ۳ به فضا پرتاب می شوند و پس از ردیابی اهدافشان کلاهک آنها جدا شده و با حرکت ماهواره‌ای به هدف نزدیک شده و به شکل «کامیکازی» به آن اصابت می کنند.

هدف گرفتن موشک‌های دوربرد در یک چنین ارتفاعات بالایی حتی اگر آنها به کلاهک‌های اتمی، شیمیایی و یا بیولوژیک مجهز باشند درجه اطمینان و امنیت فراوانی دارد. دولت اسرائیل همواره در مورد خطر شلیک موشک‌های بالستیک از سوی ایران اظهار نگرانی کرده است.

آمریکا نیز سامانه ردیابی و انهادم موشک‌های بالستیک در فضا را دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز با اشاره به این خبر یادآوری می کند که موشک‌های سامانه «پیکان ۳» طوری طراحی شده اند که موشک‌های دشمن را در نقاطی نزدیک تر به محل شلیک آنها ردیابی کرده و در خارج از جو زمین آنها را هدف می گیرند.

«پیکان ۳» بخشی از سامانه چندلایه‌ای دفاع ضد موشکی است که اسرائیل برای حفاظت از خود در برابر حمله انواع موشک ها، از موشک‌های با بردکوتاه که از نوار غزه و یا جنوب لبنان ممکن است شلیک شوند تا موشکهای بالستیک ساخته است.

در جنگ سال ۲۰۱۴ غزه علیه راکت‌های شلیک شده توسط نیروهای حماس از لایه‌های پایینی این سامانه دفاع ضد موشکی موسوم به «گنبد آهنین» استفاده زيادی شد.

XS
SM
MD
LG