لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۷

سومین ایرانی-آمریکایی آزاد شده در آستانه برجام از ایران شکایت کرد


یک دادگاه در واشینگتن دی سی.(عکس از آرشیو)
یک دادگاه در واشینگتن دی سی.(عکس از آرشیو)

فرزاد خسروی یا نصرت الله خسروی رودسری، یکی از چهار آمریکایی ایرانی تباری که در جریان تبادل زندانیان و اجرای برجام آزاد شد، در یک دادگاه آمریکا علیه ایران شکایت کرده و خواستار پرداخت بیش از ۴۰ میلیون دلار غرامت شده است.

به گزارش آسوشیتدپرش، فرزاد خسروی که به نام نصرت الله خسروی شناخته می‌شود، روز دوشنبه در دادگاهی در واشینگتن دی سی از دولت ایران شکایت کرده است.

طبق این گزارش آقای خسروی در دادخواست خود تصریح کرده است که در سال ۱۹۸۲ از آمریکا تقاضای پناهندگی کرده بود ولی در سال ۲۰۱۲ به ایران باز می‌گرد که ابتدا پاسپورت وی توقیف می‌شود.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

در این دادخواست همچنین تصریح شده است: پس از مدتی نیروهای امنیتی پاسپورت آقای خسروی را به وی باز می گرداند، اما در سال ۲۰۱۵ به «هنگام خروج از کشور بازداشت و مورد شکنجه قرار گرفته است».

به گزارش آسوشیتدپرس با این حال وکیل آقای خسروی حاضر نشده است که توضیحات بیشتری در خصوص این شکایت ارائه کند.

اطلاعات چندانی در خصوص چگونگی و جزئیات بازداشت آقای خسروی در رسانه‌های ایران منتشر نشده بود، اما اسم او در شمار چهار نفری بود که در استانه توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی یا برجام آزاد شد.

همزمان با اجرایی شدن برجام، در ۲۶ دیماه سال گذشته جیسون رضاییان خبرنگار نشریه واشینگتن‌پست، امیر حکمتی تفنگدار دریایی پیشین، سعید عابدینی، نوکیش مسیحی و نصرت‌الله خسروی رودسری، چهار شهروند آمریکاییِ ایرانی‌تبار از زندان‌های ایران آزاد شدند، و در قبال آزادی این زندانیان دولت آمریکا با آزادی هفت ایرانی زندانی در این کشور، موافقت کرد.

پیش ازاین امیر حکمتی در اردیبهشت سال جاری در دادگاهی در واشینگتن از مقام‌های جمهوری اسلامی به اتهام شکنجه‌اش در طول بازداشت شکایت کرد.

سپس جیسون رضاییان و خانواده‌اش روز دوشنبه ۱۲ مهرماه در یک دادگاه فدرال آمریکا از دولت ایران شکایت کردند. آقای رضاییان گفته که گروگان جمهوری اسلامی بوده است و در طول ۱۸ ماه زندان، مورد آزار روحی و جسمی قرار گرفته بود.

یک نماینده مجلس ایران پس از شکایت جیسون رضاییان در ۱۷ مهرماه گفت، قرار بوده در قبال آزادی جیسیون رضائیان آمریکا ۲۰ ایرانی زندانی در این کشور را آزاد کند اما «به تعهد خود پایبند نبوده است».

ابوالفضل حسین‌بیگی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرده بود: که «جاسوسی» جسیون رضائیان «برای موساد و سازمان‌های جاسوسی امریکا محرز شده بود» و او از ناحیه آمریکا «مأموریت‌های مختلفی» را در ایران انجام داده بود.

XS
SM
MD
LG