لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

تایلند در پی ایجاد محدودیت برای سفر گردشگران ایرانی


محمد خزایی، یکی از متهمان حمله تروریستی، در فرودگاه بانکوک دستگیر شد
محمد خزایی، یکی از متهمان حمله تروریستی، در فرودگاه بانکوک دستگیر شد
در پی رخدادهای تروریستی روزهای گذشته در تایلند و طرح اتهام تلاش یک گروه ایرانی برای ضربه زدن به اهداف اسرائیلی، کشور تایلند روز جمعه این احتمال را مطرح کرد که برای ورود ایرانیان و شهروندان سایر «کشورهای مشکل‌آفرین» محدودیت‌هایی قائل شود.

ظهر سه‌شنبه، ۲۵ بهمن‌ماه، به وقت محلی تايلند در پی انفجارهايی در يک خانه تيمی در بانکوک، سه ايرانی در حالی که به گفته شاهدان محلی زخمی بودند، از اين خانه گريختند.

پلیس تایلند دو تن از این افراد را در تایلند دستگیر و آنها را به بمب‌گذاری علیه اهداف اسرائیلی متهم کرد، اتهامی که ایران رد کرده است.

طرح احتمال وضع محدودیت‌ برای سفر ایرانیان به تایلند در حالی است که به دنبال اتفاقات هفته گذشته مقامات این کشور اعلام کردند صدور ویزا در فرودگاه برای شهروندان ایران تا اطلاع ثانوی منتفی است.

حال، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام ارشد در تشکیلات امنیتی تایلند گفته است که این کشور به دلیل حضور میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان، دارای نقاط ضعف جدی در مقابله با اقدامات تروریستی است.

سالانه بیش از دوازده میلیون گردشگر به تایلند سفر می‌کنند. حضور این تعداد گردشگر در سال گذشته بیش از ۲۵ میلیارد دلار برای تایلند درآمد داشته است.

در همین حال بیش از دو میلیون نفر از مردم تایلند نیز در اموری کار می‌کنند که با ارائه خدمات به گردشگران در ارتباط است.

به دلیل وجود گردشگران زیاد و نبود محدودیت در ورود خارجی‌ها از سراسر جهان به این کشور، نه تنها خطرات تروریستی تایلند را تهدید می‌کند، بلکه وجود تیم‌های بزرگ قاچاق مواد مخدر و انواع بزهکاران نیز معضلی اصلی برای این کشور است.

اکنون چالرم یوبوم رونگ، معاون نخست وزیر تایلند، می‌گوید که بنا بر دستور او بررسی‌های اولیه جهت برقراری محدودیت سفر برای مردم کشورهای «مشکل‌آفرین» و سرزمین‌هایی که حکومت‌هایی «دردسرزا» دارند آغاز خواهد شد.

ویچیان پوته پوسری، رئیس شورای امنیت ملی تایلند، نیز با تأیید گرفتن دستور در این رابطه می‌گوید که بحث‌های مقدماتی برای مانع‌گذاری بر سر راه ورود شهروندان برخی کشور‌ها، به‌ویژه کشورهای خاورمیانه، آغاز شده است.

در حال حاضر پلیس به دنبال مظنون شماره چهار، آقای «نیک‌خواه‌ فرد»، است که به گفته پلیس دیده شده است که با کیفی در دست محل اقامت سه فرد دستگیر شده در بانکوک را ترک کرده و روزهای پیش از حادثه نیز بارها به این محل آمده است.

نفر پنجم پرونده انفجار در تایلند نیز فردی است که خانه محل اقامت سه ایرانی بازداشت شده را اجاره کرده است.

دولت محمود احمدی‌نژاد در آغاز روی کار آمدن تلاش کرد سفر ایرانیان به تایلند را ممنوع کند، اما در عمل نه تنها این سفر‌ها افزایش یافت، بلکه برخلاف بسیاری از کشورهای جهان که تنها مردان به تایلند می‌روند، درایران تورهای بی‌شمار خانواده‌های گردشگر را نیز به تایلند می‌برند.
XS
SM
MD
LG