لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۰

اوباما: اتحاد آمریکا و ژاپن هیچ‌گاه تا این حد قوی نبوده است


باراک اوباما و شینزو آبه درمراسم ادای احترام به قربانیان حمله به پرل هاربر
باراک اوباما و شینزو آبه درمراسم ادای احترام به قربانیان حمله به پرل هاربر

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، و باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با سفر به «پرل هاربر» در ایالت هاوایی نسبت به قربانیان حمله غافلگیرانه ژاپن به نیروی دریایی آمریکا ادای احترام کردند. باراک اوباما در این مراسم گفته است: اتحاد آمریکا و ژاپن هیچ‌گاه تا این حد قوی نبوده است.

ژاپن در سال ۱۹۴۱ با حمله غافلگیرانه به پایگاه دریایی آمریکا در پرل هاربر باعث شد تا آمریکا رسما وارد جنگ جهانی دوم شود.

به گزارش رسانه‌های بین المللی با سفر شینزو آبه به پرل هاربر، او چهارمین نخست وزیر ژاپن است که از این محل دیدار می‌کند. اما او نخستین نخست وزیر ژاپن است که از یادبود «ناو یواس‌اس آریزونا» بازید می‌کند. در جریان غرق شدن «ناو یواس‌اس آریزونا» در حمله ژاپن به پرل هاربر یک هزار و ۱۱۷ ملوان کشته شدند.

گزارش‌ها حاکی است که باراک اوباما در سخنرانی خود ضمن اشاره به این حمله در ۷۵ سال پیش، به روابط دو کشور اشاره کرد.

باراک اوباما گفته است: ایالات متحده و ژاپن دوستی و صلح را انتخاب کرده‌اند. در طول دهه‌های (گذشته)، اتحاد ما باعث شده است تا ملت‌های دو کشور بیشتر موفق باشند.

وی اضافه کرده است: امروز، اتحاد بین ژاپن و ایالات متحده نه تنها براساس منافع مشترک، بلکه ریشه در ارزش‌های مشترک نیز دارد.

رییس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه «اتحاد ما هزگز به این حد قوی نبوده» گفته است: ما در زمان‌های بد و خوب در کنار یکدیگر هستیم.

به گزارش فاکس نیوز، باراک اوباما در این مراسم تاکید کرده است: جنگ‌ها می‌توانند پایان یابند. تلخ‌ترین دشمنان می‌توانند به متحدانی قوی بدل شوند.

در این مراسم نیز شینزو آبه نیز ضمن ادای احترام به کشته شدگان در حمله پرل هاربر گفته است، پرل هاربر نماد آشتی و مصالحه است.

نخست وزیر ژاپن گفته است: ما نباید اجاز تکرار جنگ وحشتناک را بدهیم . این سوگندی است که مردم ژاپن به آن متعهدند.

به گزارش «سی ان ان» در جریان حمله غافلگیرانه ژاپن به پرل هاربر در هفتم دسامبر سال ۱۹۴۱ دو هزار و ۴۰۳ نیروی آمریکایی کشته شدند.

گزارش‌ها حاکی است که نخست وزیر ژاپن گفته است که سفر او به پرل هاربر در پاسخ به دیدار باراک اوباما از هیروشیما است. این آخرین دیدار نخست وزیر ژاپن و رییس جمهوری آمریکا خواهد بود. دوره ریاست جمهوری باراک اوباما با سوگند رسمی دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا در ۲۰ ژانویه پایان می‌یابد.

باراک اوباما تقریبا هفت ماه پیش با حضور در بنای یادبود قربانیان بمباران اتمی هیروشیما به قربانیان این حادثه ادای احترام کرد.

XS
SM
MD
LG