لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

عبدالله صالح: پیشنهاد دریافت میلیون‌ها دلار از عربستان را نپذیرفتم


 علی عبدالله صالح، رييس جمهوری پيشين يمن
علی عبدالله صالح، رييس جمهوری پيشين يمن

رييس جمهوری پيشين يمن گفته است که پيشنهاد ميليون‌ها دلاری عربستان سعودی برای مقابله با شيعيان حوثی را نپذيرفته است. همزمان شاهدان عينی گفته‌اند که درگيری شديدی بين شبه‌نظاميان شيعه حوثی و هواداران عبدربه منصور هادی در نزديکی عدن روی داده است.

علی عبدالله صالح در مصاحبه با شبکه تلويزيونی «الميادين» لبنان گفته است: «عربستان سعودی به ما پیشنهاد داد اگر شما با ما عليه حوثی‌ها هم پيمان شويد، ميليون‌ها دلار به شما خواهيم داد. اما من اين پيشنهاد را نپذيرفتم».

رييس جمهوری پيشين يمن، عربستان سعودی را به ايجاد «فتنه» در يمن متهم کرده و می‌گويد که «تنفر» پادشاهی سعودی از «حوثی‌ها» ريشه فرقه‌گرايانه دارد.

آقای صالح که تا سال ۲۰۱۱ به مدت سه دهه بر يمن حکومت کرد، به دنبال اعتراضات گسترده در اين کشور مجبور به کناره‌گيری از قدرت شد.

رييس جمهوری پيشين يمن با اين حال تاکيد کرده است: من به دنبال کسب قدرت برای خودم يا پسرم احمد نيستم.

فرزند علی عبدالله صالح در دوران رياست جمهوری وی فرماندهی گارد رياست جمهوری يمن را برعهده داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای صالح به رغم کناره‌گيری از قدرت رهبر حزب کنگره ملی است که يکی از قدرتمندترین احزاب يمن به شمار می‌رود و از حمايت گروه‌های مختلف قومی در اين کشور برخوردار است.

در همين حال به گزارش خبرگزاری رويترز، روز جمعه به دنبال حمله شبه نظاميان سنی به مواضع حوثی‌ها در نزديکی عدن، درگيری‌های شديدی در اين منطقه رخ داده است.

طبق اين گزارش، شبه نظاميان حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح بر مناطقی چون «خور مکسار»، «کارتر»، و «معلا» در حومه عدن متمرکز شده‌اند.

عدن مرکز تجاری يمن محسوب می‌شود و از زمان آغاز درگيری‌ها در اين شهر فرودگاه آن تعطيل شده است.

به گزارش رويترز، شبه نظاميان سنی می‌گويند، درگيری‌ها در منطقه «خور مکسار» تاکنون دستکم ۱۵ کشته از جناح حوثی‌ها و چهار کشته از هواداران عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن، بر جای گذاشته است.

ائتلافی منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی از ۲۶ مارس حملات هوايی خود را به مواضع شبه نظاميان شيعه حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح آغاز کرده است. هدف اين حملات بازگردان عبدربه منصور هادی به قدرت در اين کشور اعلام شده است.

در همين حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه شبه نظاميان حوثی روز پنجشنبه در درگيری با فرماندار صنعا وی را به قتل رساندند.

طبق اين گزارش، عبدالغنی جميل و برادر زاده‌اش حاضر نشدند خود را تسليم نيروهای حوثی کنند و در درگيری با اين شبه نظاميان کشته شدند.

عبدالغنی جميل توسط عبدربه منصور هادی به عنوان فرماندار صنعا منصوب شده بود.

رییس جمهوری یمن به دنبال فرار از عدن هم اکنون در عربستان به سر می‌برد.

XS
SM
MD
LG