لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

علم‌الهدی: برگزاری کنسرت موسیقی در مشهد، ولنگاری و مطرب‌بازی است


احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد
احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد

امام جمعه مشهد برگزاری کنسرت موسیقی را «مطرب‌بازی و ولنگاری» دانست و گفت که چون تمام شهر مشهد حرم امام هشتم شیعیان است، برگزاری کنسرت در این شهر، «مطرب‌بازی» در حرم او است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمد علم‌الهدی در خطبه‌های نماز جمعه هشتم اسفند شهر مشهد گفت: «از نظر بنده برگزاری کنسرت در مشهد آزادی هنر نیست بلکه ولنگاری و مطرب‌‌بازی است».

وی افزود: «اگر در مشهد کنسرت اجرا نمی‌شود، این امر به معنای اعمال قدرت، حکومت و دستور و مسئله طلبگی نیست، ما با موسیقی مسئله نداریم، بلکه مسئله موسیقی مطرب‌بازی است».

آقای علم‌الهدی با بیان «حدیثی» از پیامبر اسلام مبنی بر اینکه «حرم امام هشتم شیعیان بین دو کوه واقع شده است» اظهار داشت: «تمام شهر مشهد از آن امام رضا است و برگزاری کنسرت در حرم امام رضا مطرب‌بازی است».

سخنان این روحانی تنها یک روز پس از خبرهای منتشر شده درباره لغو کنسرت علیرضا قربانی و ارکستر «اشتیاق» در شهر گلبهار در نزدیکی مشهد و همچنین بازداشت علی یوسفی، معاون فرهنگی دانشگاه فردوسی مشهد، به دلیل برگزاری یک کنسرت در این دانشگاه بیان شده است.

پیش از این نیز در آبان‌ماه سال ۹۱ اجرای گروه سنتی «اشتیاق» با خوانندگی علیرضا قربانی در شهر مشهد لغو شده بود.

همچنین آقای علم الهدی روز هشتم اسفند سال ۹۲ نیز گفته بود که برگزاری کنسرت در شهر مشهد به دلیل وجود مرقد امام هشتم شیعیان در این شهر «شایسته» نیست.

امام جمعه مشهد در بخش دیگری از سخنان روز جمعه خود خطاب به حامیان برگزاری کنسرت در مشهد گفت: «بدانید که خواسته یا ناخواسته دست‌تان در دست دشمنی است که جانبازان‌مان هنوز از سلاح‌های شیمیایی آنان نفس نفس می‌زنند».

وی با اشاره به انعکاس خبری در خبرگزاری آلمان درباره لغو کنسرت در شهر مشهد افزود: «طرفداران برگزاری کنسرت بدانند که حامی‌شان خبرگزاری رسمی آلمان‌‌، همان کشوری است که با سلاح شیمیایی، صدام را در هشت سال جنگ علیه ایران یاری می‌کرد».

پیش از این برخی از مقامات جمهوری اسلامی شرکت‌های آلمانی را به فروش سلاح‌های شیمیایی به صدام حسین در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق متهم کرده‌ بودند.

آقای علم‌الهدی همچنین گفت: «به آلمان چه ربطی دارد که در یک گوشه مشهد کنسرت برگزار نشده است».

علاوه بر امام جمعه مشهد در هفته‌های گذشته نیز برخی از روحانیون سر‌شناس مخالفت خود را با برگزاری کنسرت‌های موسیقی اعلام کرده‌اند.

از جمله محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران، روز اول اسفند خواستار «دقت مسئولان» به کنسرت‌های موسیقی شد و افزوده بود: «دقت کنند که آیا این کنسرت دنبالش فساد اخلاق هست یا خیر».

پیش از آن نیز آیت‌الله محمد یزدی، رییس دبیرخانه مجلس خبرگان، با حمله به عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه موسیقی، از علی جنتی خواسته بود به معاونت هنری این وزارتخانه تذکر دهد که موسیقی در اسلام حرام است.

XS
SM
MD
LG