لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

کلينتون: ايران مسلح به بمب اتمی، باعث مسابقه تسليحاتی می شود


هيلاری کلينتون گفت: مسلح شدن ایران به بمب اتمی به مسابقه تسليحاتی در خاورميانه منجر خواهد شد.

وزير امور خارجه آمريکا، که روز چهارشنبه در برابر يک کميته سنای اين کشور صحبت می کرد، گفت: دولت باراک اوباما مخالف دستيابی ايران به توانايی در ساخت سلاح های اتمی است.

خانم کلينتون توانايی ساخت سلاح هسته ای توسط ايران را يک «تهديد خارق العاده» خواند و گفت: هدف آمريکا اين است تا «رژيم ايران را ترغيب کند که در صورت ادامه برنامه ساخت سلاح اتمی کمتر امنيت خواهد داشت.»

وی درباره واکنش ايران به سياست تازه دولت باراک اوباما گفت: نمی داند که آمريکا چه زمانی تمايل ايران برای تعامل بر سر مسايل اساسی را خواهد ديد.

ولی با اين حال خانم کلینتون تاکيد کرد: احتمالا اين در دوران انتخابات در ايران روی نخواهد داد، ولی ما به تلاش های ديپلماتيک خود ادامه خواهيم داد.

آمريکا و کشورهای غربی نگران برنامه هسته ای و موشکی ايران هستند. در همين زمينه آژانس بين المللی انرژی اتمی که بر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی نظارت می کند در گزارش های خود تصريح کرده است که نمی تواند صلح آميز بودن ماهيت برنامه اتمی ايران را تاييد کند.

هدف آمريکا اين است تا «رژيم ايران را ترغيب کند که در صورت ادامه برنامه ساخت سلاح اتمی کمتر امنيت خواهد داشت.»

هیلاری کلینتون
ايران می گويد برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز و برای توليد انرژی است.

آزمايش موشکی

در همين حال يک مقام وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، روز چهارشنبه تاييد کرد که ايران يک موشک با برد بیش از دو هزار کيلومتر را با موفقيت آزمايش کرده است که شبيه به موشک «عاشورا» است.


اين مقام وزارت دفاع آمريکا که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری رويترز گفته است: پنتاگون در حال بررسی فنی اين آزمايش موشکی است.

محمود احمدی نژاد، رئيس‌جمهوری ايران روز چهارشنبه در سخنرانی خود در جمع مردم سمنان از آزمايش «موفقيت‌آميز» يک موشک زمين به زمين به نام «سجيل» خبر داده بود.

اين در حالی است که اين مقام وزارت دفاع آمريکا می گويد: اين موشک به مدل موشک های عاشورا شبيه است.

از سوی ديگر، برايان ويتمن، سخنگوی وزارت دفاع آمريکا، روز چهارشنبه مشخص نکرد که آيا آمريکا شواهدی از آزمايش موشکی روز چهارشنبه ايران را در اختيار دارد يا نه.

سخنگوی وزارت دفاع آمريکا با اين حال گفت:نگرانی ما متوجه جاه طلبی هسته ای آنها (ايرانی ها) و تاثيری که موشک های دور برد و ميانه برد بر آن دارد، است.

آقای ويتمن تاکيد کرد که ايران بايد از دو گزینه موجود یکی را انتخاب کنند.

سخنگوی وزارت دفاع افزود: ایران یا می خواهد به رویکرد بی ثبات کردن منطقه ادامه دهد يا سیاست برقراری رابطه با کشور های منطقه و آمریکا را دنبال کند.

به گفته مقامات ایران موشک سجیل با ديگر موشک دوربرد ايران موسوم به «شهاب-۳» تفاوت دارد.

سوخت موشک‌های شهاب-۳ از نوع مايع است، اما موشک سجيل از سوخت جامد استفاده می‌کند و برد آن نيز از موشک شهاب-۳ بيشتر است.

به گفته تحلیلگران غربی، موشک های با سوخت جامد نسبت به موشک های با سوخت مایع قابلیت هدف گیری دقیق تری را دارند.
XS
SM
MD
LG