لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۲

تلاش های ديپلماتيک کره جنوبی برای آزادی گروگان ها


تظاهر کنندگان با حمل پلاکاردهایی خواهان آزادی گروگان های کره ای شدند
تظاهر کنندگان با حمل پلاکاردهایی خواهان آزادی گروگان های کره ای شدند

کره جنوبی برای نجات جان ۲۱ گروگان مسيحی باقی مانده که از نوزدهم ماه گذشته ميلادی توسط نيروهای تندروی طالبان در افغانستان ربوده شده اند به ديپلماسی روی آورده است تا شايد بتواند با کمترين تلفات جانی اين افراد را نجات دهد.


به گزارش آژانس خبری يونهاپ از سئول، نيروهای طالبان نيز در نظر دارند ضرب العجل تعيين شده قبلی خود را که روز چهارشنبه، اول آوت، به پايان رسيد دوباره تمديد کنند تا با دولت کره جنوبی در اين باره وارد مذاکره شوند.


بنا به اظهارات سونگ مين سون، وزير امور خارجه کره جنوبی، هر دو کشور آمريکا و کره جنوبی احتمال استفاده از حمله نظامی را برای آزادسازی اين گروگان ها، که از مبلغين مسيحی پروتستان هستند رد کرده اند.


در همين حال، سئول هشت تن از سناتورهای خود را راهی ايالات متحده کرده است تا برای جلب حمايت دولت آمريکا در حل مسالمت آميز اين بحران با واشينگتن گفت و گو کنند.


به اعتقاد آژانس خبری يونهاپ، دولت آمريکا به خاطر نفوذ چشمگيرش در افغانستان نقش کليدی را در اين باره ايفا می کند و قادر است اين بحران را با حد اقل تلفات از ميان بردارد.


کره جنوبی همچنين اميدوار است با تکيه بر نفوذ پاکستان در منطقه نيروهای طالبان را متقاعد کند از اعدام بيشتر اين مبلغين مسيحی چشم پوشی کرده و آنها را آزاد نمايند.


انتظار می رود فرستاده ويژه رو مو هيون، رييس جمهوری کره جنوبی، که از يک هفته پيش در افغانستان به سر می برد، در پايان سفرش به اين کشور راهی اسلام آباد شود تا با نمايندگان دولت پاکستان نيز ديدار و گفت و گو کند.


در همين حال وزيران خارجه و نمايندگان ۲۱ کشور جهان که برای شرکت در نشست کشورهای آسيای جنوب شرقی، موسوم به آسه آن در مانيل، پايتخت فيليپين، به سر می برند روز پنج شنبه با صدور بيانيه ای ضمن محکوم کردن اقدام طالبان خواستار آزادی بی قيد و شرط اين گروگان ها شدند.


نيروهای طالبان تا اين لحظه دو تن از گروگان ها را اعدام کرده و تهديد کرده اند در صورتی که نيروهای دولتی از حمله نظامی برای آزادسازی اين افراد استفاده کنند ساير گروگان ها را نيز خواهند کشت.


طالبان در تلاشند اين گروگان های غير نظامی را با هشت تن از نيروهای شبه نظامی خود که در زندان های نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا به سر می برند معاوضه کرده و دولت کره جنوبی را در فشار قرار دهند تا ۲۰۰ سرباز کره ای مستقر در افغانستان را از آن کشور خارج کند.


XS
SM
MD
LG