لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

احتمال بررسی قطعنامه جدید تحریم ايران در هفته آينده


در پيش نويس قطعنامه جديد از ايران خواسته شده است تا فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم و پروژه مربوط به راکتور آب سنگين را متوقف کند.
در پيش نويس قطعنامه جديد از ايران خواسته شده است تا فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم و پروژه مربوط به راکتور آب سنگين را متوقف کند.

نمايندگان پنج کشور عضو دائم شورای امنيت به همراه آلمان پس از توافق در مورد پيش نويس قطعنامه دوم تحريم عليه ايران، روز پنچشنبه ۱۵ مارس اين متن را برای تصميم گيری در هفته آينده در اختيار ده عضوغير دايم اين شورا قرار دادند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، در متن پيش نويس قطعنامه جديد، که به وسيله کشورهای موسوم به ۱+۵ منتشر شده است، به دليل خودداری ايران از اجرای قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت سازمان ملل متحد، مجازات های جديدی برعليه اين کشور وضع می شود.


اين خبرگزاری تصريح کرده است که احتمالا هفته آينده اين قطعنامه به رای گذاشته خواهد شد.


شورای امنيت در ۲۳ دسامبر سال گذشته با صدور قطعنامه ای از ايران خواست تا روند فرآوری و غنی سازی اورانيوم خود را به حال تعليق درآورد و برای اين انجام اين درخواست، ۶۰ روز مهلت تعيين کرد، اما مقام های جمهوری اسلامی به اين قطعنامه توجهی نشان ندادند و بر شدت فعاليت های هسته ای خود افزودند.


در پيش نويس قطعنامه جديد از ايران خواسته شده است تا فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم و پروژه مربوط به راکتور آب سنگين را متوقف کند.


طبق پيش نويس قطعنامه دوم تحریم علیه ایران، اموال و دارايی های افراد و شرکت های بيشتری که در فعاليت های هسته ای و موشکی ايران مشارکت دارند مسدود خواهد شد. در ليست جديد نام بانک دولتی سپه و يک شرکت متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد

دراين پيش نويس تصريح شده است که آژانس بين المللی انرژی اتمی طی ۶۰ روز بايد شورای امنيت سازمان ملل متحد را از اجرای اين قطعنامه مطلع کند.


در پيش نويس قطعنامه جديد از کشورها و نهاد های مالی و اقتصادی بين المللی خواسته شده است ازگشايش واعطای اعتبار، وام و کمک مالی جديد به ايران اجتناب کنند.در این پیش نویس کمک ها مالی با هدف انسانی و يا توسعه ای مستثنی شده اند.


مسدود شدن اموال و دارايی های بانک سپه


طبق اين پيش نويس اموال و دارايی های ۱۳‬شرکت و بانک ايرانی و ‪ ۱۵‬نفر که در فعاليت های هسته ای و موشکی ايران مشارکت دارند مسدود خواهد شد.


در ليست جديد نام بانک دولتی سپه و يک شرکت متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارند.


براساس اين پيش نويس، در صورتی که ايران به در خواست شورای امنيت سازمان ملل متحد برای تعليق فعاليت های هسته ای مربوط به غنی سازی اورانيوم پاسخ مثبت دهد، همه تحريم ها لغو خواهد شد..


قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنيت تمام کشورها را ملزم ساخت که از صدور هر نوع کالا و تکنولوژی که به نحوی بتواند به ايران در توسعه برنامه های هسته ای و ساخت موشک ياری رساند خودداری کنند و همچنين دارايی های ۱۰ شرکت کليدی ايرانی و ۱۲ فرد وابسته به برنامه های هسته ای ايران را مسدود کرد.


سولانا: درهای مذاکره به روی ايران باز است


از سوی دیگر، خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، روز پنچشنبه ۱۵ مارس، در واکنش به تدوين پيش نويس قطعنامه جديد تحريم ايران توسط کشورهای موسوم به ۱+۵، گفت: اتحاديه اروپا « در مذاکره» را به روی تهران باز نگهداشته است.


آقای سولانا که درنورنبرگ و درحاشيه کنفرانس اتحاديه اروپا و آسيا سخن می گفت، افزود تهران می داند که برای اجتناب از تحريم های شديد، بايد دست به چه اقدام هايی بزند.


علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، روز چهارشنبه، گفته بود که صدور قطعنامه جديد توسط شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران نشانه دشمنی کشورهای دارای حق وتو در اين شورا با ايران است.


XS
SM
MD
LG