لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۴

گيتس: آمريکا به دنبال جنگ با ايران نيست


رابرت گیتس می گوید امریکا برنامه ای برای حمله به ایران ندارد.
رابرت گیتس می گوید امریکا برنامه ای برای حمله به ایران ندارد.

رابرت گيتس وزير دفاع آمریکا روز جمعه دوم فوريه گفت واشینگتن به دنبال جنگ با ايران نيست و تنها می کوشد از فعاليت های اين کشور در گسترش خشونت ها در عراق جلوگيری کند.


رابرت گيتس به خبرنگاران گفت: «رييس جمهوری، وزير امورخارجه و من به طور واضع گفته ایم که ما برنامه ای برای جنگ با ايران نداريم.»


رييس جمهوری، وزير امورخارجه و من به طور واضع گفته ایم که ما برنامه ای برای جنگ با ايران نداريم
رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا

آمريکا بارها به ايران هشدار داده است که به افزايش خشونت ها در عراق دامن نزند و در ماه گذشته نيز تعدادی از ماموران ايرانی را در عراق دستگير کرده است.


وزير دفاع آمريکا گفت ما در تلاشيم که با فعاليت هايی که ايران برعليه سربازان ما در عراق انجام می دهد مقابله کنيم.


آقای گيتس تاکيد کرد که آمريکا در صدد است تا شبکه ای را که ايران از طريق آن سلاح و مهمات در اختيار شيعيان شورشی قرارمی دهد از بين ببرد. به گفته او از اين مهمات برای به کشتن سربازان آمريکايی در عراق استفاده می شود.


آقای گيتس با اشاره به برنامه هسته ای ايران افزود:« ما در تلاشيم که آنها را وادار کنيم برنامه هسته ای غنی سازی را متوقف کنند».


آقای گيتس تصريح کرد که تاکنون سندی که نشان دهد ايران درجریان حمله کربلا نقش داشته به دست نيامده است. به گفته آقای گيتس در اين باره اطلاعات «نا روشنی» وجود دارد که نشان می دهد ايران احتمالا در جريان به قتل رساندن پنج سرباز آمريکايی در کربلا دخالت داشته است.


نقش «احتمالی» ایران در حمله کربلا


پيشتر اعلام شده بود که آمريکا در مورد نقش احتمالی ايران و يا نيروهای تعليم ديده توسط اين کشور، در ربودن و کشتن پنج سرباز آمريکايی در کربلا، در روز ۲۰ ژانويه امسال تحقيق می کند.


در اين عمليات افرادی با اونيفورم ارتش آمريکا وارد پايگاه نظامی اين کشور در کربلا شده و پس از ربودن پنج آمريکايی آنها را کشتند.


برخی از گزارش ها حاکی از آن است که عمليات به دليل حمايت افرادی در داخل پايگاه نظامی قابل اجرا بوده است.


طبق گزارش ها پيچيدگی و هماهنگی عمليات، موجب شده برخی به سپاه پاسداران ايران مشکوک شوند
جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، روز دوشنبه ۲۹ ژانويه، در مصاحبه با راديو ملی آمريکا گفته بود که اگر جمهوری اسلامی به خشونت در عراق دامن بزند، با واکنش سخت آمريکا رو به رو خواهد شد.


در همين زمينه، سناتور باراک اوباما از ايالت ايلی نوی و يکی از نامزدهای دمکرات مقام رياست جمهوری آمريکا گفته بود که آنچه بسياری از ما را نگران می کند، اين است که بی آنکه همه رويکردهای ديپلماتيک را دنبال کرده باشيم و بدون آنکه مردم آمريکا درکی از آنچه در جريان است داشته باشند، وارد يک خصومت فعال با ايران می شويم


XS
SM
MD
LG