لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

حماس به آتش بس با اسرائیل در نوار غزه پایان داد


جنبش حماس سال گذشته کنترل نوار غزه را در دست گرفت.(عکس: AFP )
جنبش حماس سال گذشته کنترل نوار غزه را در دست گرفت.(عکس: AFP )

جنبش فلسطينی حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، روز پنجشنبه اعلام کرد: آتش بس شش ماهه خود با اسرائيل را تمدید نخواهد کرد.


ايمن طه، يک مقام حماس، پس از مذاکره با گروهای فلسطينی گفت: به دليل اين که «دشمن تعهدات خود » را درباره پايان دادن به محاصره غزه اجرا نکرده است اين آتش بس تمديد نمی شود.


توافقنامه آتش بس بين حماس و اسرائيل با وساطت مصر، در ژوئن سال جاری به امضا رسيد و حماس می گويد در روز جمعه ۱۹ دسامبر زمان آن به پايان می رسد.


در همين حال يگال پالمور، سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائيل گفت: به گمان ما آرامش به نفع هر دو طرف است.


وی گفت: «ما علاقه منديم که اين(آتش بس) ادامه يابد. اگر حماس به جای آتش بس خشونت را بر گزيند، می توان پرسيد که آيا حماس منافع مردم را مد نظر دارد يا منافع خارجی ها بر آن اثر می گذارند.»


سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائيل نام طرف های خارجی را مشخص نکرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز پنجشنبه شبه نظامیان در غزه یازده موشک و شش خمپاره به سوی اسرائیل شلیک کردند و هواپیماهای اسرائیل دستکم دوبار مناطقی را در غزه بمباران کردند.


مقام های اسرائیلی می گویند طی روز های شنبه و یکشنبه بیش از سی موشک از سوی غزه به طرف اسرائیل شلیک شده است.


از اوایل ماه نوامبر اسرائيل با بستن مرزها، انتقال کمک های بشر دوستانه به نوار غزه را محدود کرد. مقامات اسرائیلی می گویند: این اقدام در واکنش به شليک موشک از غزه به داخل خاک اين کشور است.


توافقنامه آتش بس بين حماس و اسرائيل با وساطت مصر، در ژوئن سال جاری به امضا رسيد و حماس می گويد در ۱۹ دسامبر زمان آن به پايان می رسد.


همزمان با این تحولات، مسوولان سازمان ملل متحد می گويند: ناگزير از معوق گذاشتن برنامه رساندن مواد غذایی به ۷۵۰ هزار فلسطينی ساکن نوار غزه شده اند.


به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس «امور و تسکين»، وابسته به سازمان ملل تاکيد کرده است که بر اثر کاهش ذخائر آرد، ناگزير از معوق گذاشتن برنامه های معمول و منظم، ونيز برنامه های اضطراری خود برای توزيع ياری های جامعه بين المللی ميان فلسطينی های غزه شده است.


معاهده صلح بين سوريه و اسرائيل


در همین حال، اهود اولمرت، کفیل نخست وزيری اسرائيل، روز پنجشنبه گفت: مذاکره برای دستیابی به يک معاهده صلح بين اسرائيل و سوريه امکان پذير است.


آقای اولمرت همچنين گفت: مذاکرات غير مستقيم بين سوريه و اسرائيل که با ميانجي گری ترکيه در ماه های گذشته برگزار شده است، می تواند به مذاکرات مستقيم بينجامد.


اهود اولمرت که در کنفرانس مطالعات استراتژيک دانشگاه تل آويو، صحبت می کرد، تاکيد کرد:«معاهده صلح با سوريه قابل دستیابی است.»


اسرائيل و سوريه از دسامبر سال ۱۹۹۹ تا ژانويه ۲۰۰۰ مذاکرات صلحی را برگزار کردند که اين مذاکرات با بن بست مواجه شد.


سوريه خواهان بازگرداندن بلندی های جولان به اين کشور است. دمشق در نتيجه جنگ با اسراييل در سال ۱۹۶۷ بلندی های جولان را از دست داد و تل آویو در سال ۱۹۸۱ اين منطقه را ضميمه خاک خود کرد.


اسرائيل و سوريه با ميانجيگری ترکيه از اوايل سال جاری ميلادی مذاکرات غير مستقيم خود را آغاز کرده اند.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، اهود اولمرت قرار است هفته آينده به ترکيه سفر کند.


وی همچنین گفت: معاهده صلح می تواند به جدا شدن سوريه از محور ايران، حزب الله لبنان و حماس بینجامد.


کفیل نخست وزيری اسرائيل با اشاره به اين که «سوريه نمی خواهد بخشی از محور شرارت باشد»، گفت: خارج کردن سوريه از محور شرارت به نفع اسرائيل است.


انتخابات پارلمانی اسراييل دهم فوريه سال ۲۰۰۹ (بهمن ۱۳۸۷) برگزار می‌شود و نظرسنجی‌ها همچنان نشان از آن دارد که حزب ليکود از رقبای خود جلوتر است.


بنیامین نتانياهو، رهبر حزب لیکود، گفته است که محور اصلی برنامه های وی به جای دستيابی به صلح، بر مبارزه با فساد اقتصادی متمرکز خواهد بود.


اين در حالی است که آقای اولمرت روز پنجشنبه گفت: دولت اسرائيلی فاقد انعطاف پذيری، ابتکار عمل و آمادگی برای توافق دردناک در راستای صلح با فلسطينی ها و سوريه منزوی خواهد شد.


به گفته وی، «اين دولت برای خود انتقادهای سخت بين المللی را به ارمغان خواهد آورد که از منظر اقتصادی و امنيتی زيانبار خواهند بود.»


XS
SM
MD
LG